Välja bräda efter längd eller vikt

Estremo

Medlem
Jag har varit av uppfattningen att man ska köpa bräda efter sin vikt snarare än sin längd, men när man läser folk som tipsar här ser man nästan alltid att det är längden som det tas hänsyn till.

Jag är 173 cm lång och väger 85 kg. Sett till min längd bör jag förmodligen ha en ganska kort bräda, men om man istället ska ta hänsyn till min vikt bör jag förmodligen ha en lite längre. Så hur bör man tänka här egentligen?

Eftersom jag trots allt inte är så lång har jag trivts bra med en kortare bräda (har idag en Extrem 151 cm) men förstår samtidigt att det inte blir bra om den inte är gjord för min vikt. Är dock inte en tillräckligt avancerad åkare för att kunna avgöra om jag bör satsa på en annan längd till nästa bräda, så frågar här vilka längder jag bör leta efter.

Åker framför allt pist och lössnö, men det skadar inte om det går att göra något hopp med den så länge det inte påverkar övriga egenskaper för negativt.

Jag tänkte skriva ett långt inlägg om vem på forumet som skriver vad men jag ska fatta mig kort. Kolla på tillverkarnas hemsidor, brädorna har en rekomenderad åkarvikt men ingen rekomenderad åkarlängd. Men sedan kommer det an på effektiv kant på brädan och typ av åkning, dvs det är jävligt jobba göra en 1080 med en för lång bräda.

Helt klart en bra poäng där. Tolkar det som att jag kan avfärda de tips jag ser baserade på någons längd som ren okunskap.

Enligt Burton bör jag ha en bräda som är 158-160 cm. Med tanke på vad jag åkt på hittills känns det ganska långt och som att det skulle kunna bli besvärligt i lite knixigare offpist, men det kanske mest är en vanesak.

Ens egna längd är väl rätt irrelevant i sammanhanget, det är ju ens egna vikt och åkfärdighet som spelar desto större roll. Jämför två snubbar som väger 80 kg med samma åkfärdighet, den ena är 170 cm lång och den andra 190 cm, jag skulle rekommendera de ungefär samma längd bräda.

Estremo sa:
Helt klart en bra poäng där. Tolkar det som att jag kan avfärda de tips jag ser baserade på någons längd som ren okunskap.

Enligt Burton bör jag ha en bräda som är 158-160 cm. Med tanke på vad jag åkt på hittills känns det ganska långt och som att det skulle kunna bli besvärligt i lite knixigare offpist, men det kanske mest är en vanesak.
Plus att då ska du ju väga in svängradien för brädan också. 151 är hur som för kort för dig men för att inte få en total chock då, kika runt en 158 då.

Om du är två meter lång och väger 70kg innebär ju inte det automatiskt att det passar bäst att åka på en 145a.
Samma sak om du är 150cm lång och väger 100 pannor, då ska man ju inte åka på en 172a.

Om du nu som du säger ska åka mest pist och lössnö skulle jag säga att du ska ta en längre bäda. Längd ger bra stabilitet då du brassar på i pisten och bra flut då du åker lössnö. Att ha en kort bräda bara för att kunna ta sig runt en gran utanför repen väger inte upp då det flackar ut och du måste pulsa eftersom brädan inte håller upp dig.
En längre bräda är mer förlåtande i hopp eftersom det ger stabilitet i landningen. OK att du kommer att ha svårt att få runt den där trippelcorken, men allt över 360 är overkill ändå

Jag tycker som Kaskar, att visst är det vikten som är vägledande men om man har ett BMI som avvikter i någon riktning en del, då kan det nog va passande att dra av eller lägga på lite längd på brädan.

Sedan glöm inte att kolla på den effektiva åklängden på brädan, spelar större roll än själva totallängden beroende på vad du skall ha brädan till...

Många bra svar och uppenbarligen många faktorer att ta hänsyn till när man ska hitta den perfekta brädan. Med min vikt och åkstil låter det som att det är en allround-bräda på runt 160 cm jag skall leta efter (tex Custom X har jag förstått ska vara ett bra val).

Med tanke på att mitt höga BMI beror på min passion för styrketräning kommer min vikt fortsätta öka snarare än att minska, så förmodligen gör jag rätt i att välja en något längre. Oavsett vilket så låter det som att det kommer bli ett stort lyft från min nuvarande.

De flesta brädor har ju ganska stort viktspann, jag väljer gärna att ligga i underkant på vikten till fördel för en lite längre bräda. Men då föredrar jag också styvare brädor samt åker mkt offpist och vill ha flyt.

Lyfter min tråd nu när jag börjat titta lite mer på specifika brädor. Har fastnat för Rossignol One 159 cm, kan det vara ett bra val för min typ av åkning? Verkar som att den ger väldigt mycket för pengarna.

Tips på andra brädor som är lämpliga att spana in? Åker mest pist och lössnö som sagt.

Tillbaka
Topp