Välja parkbräda! Fix, ConDom eller Dominant?

E1210

Ny medlem
Hej, startar ännu en tråd om val av bräda.

Har åkt ca 8 säsonger dock ganska lite varje år, har inte åkt särskilt mycket park tidigare men har nu bestämt mig för att skaffa en bräda för butters, rails, boxar, mm. och som funkar att bli bättre att snurra med. Efter att ha läst en del recensioner (mest på burton brädor) står valet mellan:

Burton Dominant
Burton Fix
Burton ConDom

Är det någon som har åkt någon/några av dessa brädor? Är just nu lite inne på ConDom men är orolig att den bara är bra på rails och boxar och inte fungerar bra när det kommer till att hoppa och spinna med tanke på freebase formen?

Är också lite osäker på vilken längd jag bör köra. Väger ca 80kg, 176cm lång (typ 150cm under hakan), storlek 43-44 på bootsen. Vill ju att brädan ska vara kort så den blir lätt att kontrollera men det verkar samtidigt som att jag kanske är för tung för en 152cm Fix, 150cm Dominant eller ConDom, vad tror ni?

Tacksam för all input.

ok, kollade upp evil twin lite gran, verkar ju vara en riktigt fin bräda. Tyvärr verkar den ju vara lite dyrare än en dominant eller condom, vilka verkar vara riktigt billiga på ebay (ca 2000-2500kr + frakt). Kanske värt att köpa evil twin ändå?

Ifall det ändå blir en condom tror ni det är lämpligt med 150cm? Burton har rekommenderad vikt 50-72 kg på den, eller behöver jag en 154cm? (vill inte den ska bli lång och svårhanterlig)?

Lånar tråden lite, då jag också undrar över Dominanten och Fixen.
Om man ska välja mellan de två, vilken tycker ni jag ska välja om jag är 175 cm , 66 kg, bootsize 43.

Fixen är mycket stiffare än dominanten. Pick your choice. Stiffer or not. Fix är midstiff typ, inte så mjuk som man tror ändå. Dominanten är mjuk.

Okej. Jag har hittat en Fix 09 för 2500:-, är det värt och hur kul är det att med 0 camber som jag har förstått 09an har? Roligare med 10an som har rocker va?

Jed Andersons pro model för nästa år har 0 camber. Vet inte hur roligt han har, men han ser ut att ha rätt så kul ;)

Se till att köpa EST-bindningar och kitta dem med cantbeds. Mjukt och skönt när du missar landningen och så kan du bredda stancen lite till utan att det blir jobbigt för knäna.

Tillbaka
Topp