Välja skida för en fartglad snubbe!

Cruff

Ny medlem
Till och börja med vill jag bara säga att jag försökt skriva det här inlägget så utförligt som bara möjligt! Om ni anser att den saknas information för att ge en rättvis bedömning tveka att inte säga till, så kommer jag försöka ge ett svar.
Tack på förhand för alla som tar sig tid för tipsa mig!

Info om mig
Vikt: 95 kg
Längd: 190 cm
Åkstil: Rätt så aggressiv som tar ordenligt svängar.
Nivå: Medelbra+, vill utveckla mig.
Val åkning: 10% offpist, 60% pist 30% park. Anledningen till den stora parkprocenten är jag åker rätt så mycket i lokala backar.
prisklass: Runt 5000 kr, kan tänka lägga till någon tusing om det verkar vara en riktigt bra skida.

Har tidigare åkt på Metron 8 atomic (-06) 182 cm som tyvärr visade sig ha produktionsfel och har därför fått ett presenetkort på dess värde (4200 kr). För mer info: http://www.sportsgearguide.com/scripts2005/Skimoreinfo.asp?ID=916&Brand=Atomic&Name=Metron

Älskar verkligen dessa skidor, går som tåget och sviker mig aldrig när man ligger och trycker över den svenska isiga pisten. Söker däför ett par styva allroundskidor som gärna är lite bredare så de flyter om man får för sig att ta en sväng utanför pisten. Ett plus om skidan är twintip, men absolut inget krav. Svängradien ska gärna ligga runt 16 m.
Sist men kanske absolut viktigast är att den tål lite stryk, många av mina tidigare skidor är inte klarat av min vikt.

Åter igen tack till alla som orkat läsa allt!

Senast ändrad:
Såg precis att det kommit nya modeller till Metronserien. Såklart kanske det verkar det uppenbart val, men varför inte testa på någon ny skida? :)

Jag ska ge dig två skidtips:
1. Völkl Race tiger. Detta är en skida som liknar den du hade i åkegenskaper, men som jag tror är lite kvickare i svängen. I offpist är den hyfsad, i parken är den kanske inte den bästa, men den duger. Ligger prismässigt så som du är beredd att ge för en skida. Rekommenderas starkt!
voelkl_racetiger_sl_racing.jpg

Den andra är en allmountainskida, Big trouble från dynastar. Den är mkt bra i Puder, i skogen och går bra i pisten. Den har twintip, så i parken funkar den åxå bra...
bigT.jpg

//Axel

en ganska styv twintipskida som är någolunda bred?

kolla upp Head och Dynastar.. dom har hyffsat stabila pist/park skidor.. sen å ta ut dessa i puder vet jag inte hur dom funkar..

jeppenator sa:

kolla upp Head och Dynastar.. dom har hyffsat stabila pist/park skidor.. sen å ta ut dessa i puder vet jag inte hur dom funkar..
Som sagt om den är en twintip är det enbart ett plus, absolut inget krav....
Är det ingen risk om man väljer en sådan twintip att åkegenskapen blir lidande för parkegenskapen?

Senast ändrad:
AdrenalineJunkie sa:
jeppenator sa:

Som sagt om den är en twintip är det enbart ett plus, absolut inget krav....
Är det ingen risk om man väljer en sådan twintip att åkegenskapen blir lidande för parkegenskapen?
Nej, inte om du inte har mittmonterat. Det finns dock dåligt med skidor som har en bra svängradie och twintip, de flesta twintipen är ganska "raka" (har kass svängradie). Big Trouble är dock en skida som kombinberar hyfsad svängradie med twintip och bra bärighet i Puder...

//Axel

sprayerbc sa:
kolla på skiddatabasen här på freeride så hittar du säkert några
Tycker personligen att skiddatabasen täcker upp alldelse för få modeller...

Recensioner är också helt meninglösa att läsa för hälften av inläggen består ungefär av det här: Styrkor: ALLA!, Svagheter: INGA!
Detta beror till stor del på att de flesta småglin tror, bara för de inte åkt på någon annan skida än sin egen, att den är det absolut bästa skidan på marknaden.

Därför lägger jag ut en fråga och hoppas få en diskussion samt mer erfarna personer åsikter.

Over and out!

Senast ändrad:
Jag_alskar_skidor sa:
Nej, inte om du inte har mittmonterat. Det finns dock dåligt med skidor som har en bra svängradie och twintip, de flesta twintipen är ganska "raka" (har kass svängradie). Big Trouble är dock en skida som kombinberar hyfsad svängradie med twintip och bra bärighet i Puder...

//Axel
Läste lite om Big trouble. Fanns tyvärr bara en recension (här på freeride) av den årsmodelll du rekomenderade. Där stod det bl.a. att tyngre åkare kan få tyckas känna den är mjuk. Hur mycket väger du? Mina 95 kg pannor kanske inte är något för den skidan?

Jag_alskar_skidor sa:
1. Völkl Race tiger. Detta är en skida som liknar den du hade i åkegenskaper, men som jag tror är lite kvickare i svängen. I offpist är den hyfsad, i parken är den kanske inte den bästa, men den duger. Ligger prismässigt så som du är beredd att ge för en skida. Rekommenderas starkt!
//Axel
Nu kanske jag framstår som imbecill men tar chansen. Såg att skidan bara gick upp till 170 cm enligt recensionen här på freeride? Stämmer denna uppgift? I så fall verkar det i kortast laget...
https://www.freeride.se/review/view.php?id=3061

edit: förtydligande

Senast ändrad:
Innan jag ger upp den här tråden, så återupplivar jag den en gång till! Om jag inte lyckas få fram något vettigt svar ger jag upp och får hitta skidor på egen hand....

Ang. Big Trouble...
Den jag länkade var den som jag testat. Dock var detta fjolårets (jag visste inte om att det kommit en ny)...

Den nya ser ut såhär:
Big_trouble.jpg

//Axel

Såg dessutom nu att den har en svängradie på 23 m, verkar lite väl häftigt att ha i pisten, kan man ju knapp väja för någon =P

Scott p3.....
Jag kör på ett par 184cm, och radien är 17,5m
Grymt impad över pistegenskaperna, kanske inte om du räknar med att smiska käppar men annars så kommer den sitta fint. Har haft mina i princip alla fören och alla typer av svängar, jag har monterat bak mina för att inte tappa i pist och offpist, tyckte de blev lite kännsliga med mittmontering.
196cm/100kg anders

kom på att det finns ju faktist andra oxå :-)
Tror att de flesta cross skidorna komer att fungera rätt fint om du tar de som ligger i "top of the line"
Välj typ den längsta (brukar vara typ 180-185 och har radie på 17 m.
Det du missar är twin tipen men annars ok.
Head supershape är grym, typ 17m radie på 185cm och 67mm i midjan, helt ok för svensk off pist.
- anders

du är en stor man, dina 95 kg är en del och om du ens ska ha snudd på flyt måste du ha rätt breda skidor, men om du vill ligga och smiska pist så kommer de flesta breda skidor att svika, finns breda skidor som smiskar pist riktigt hårt men det är långt ifrån alla... Visst allaround skidorna big trouble och mojo90 fungerar i pist men om du kör aggresivt och vill ha isgrepp kommer de svika. Om du inte landar baklänges så klarar du dig utan twintip, i sånna fall har jag en rekomendation, Völkl Ac4 med ca 85mm midja, (bättre än 65), Jag testade den och tyckte den piska på rätt bra, det var inte de bästa förhållandena så jag är inte 100% säker men jag fick intrycket att det är en potent skida. Någon puderplanka är det inte men som jag sa, bättre än 65 mm. Annars har du här 2 st allaround skidor som överraskar och står ut. Extrem Patriot och Scott Mission som liknar varandra väldigt mycket. Extrem Patriot 140/92/126, lite fetare men ändå inte superfet men tar sig an pisten mycket bra läs recensionen av Fredrik Sandström som förresten är en mycket bra skidåkare ( https://www.freeride.se/review/view.php?id=3603 ). Missionen har jag åkt på under en dag i både hårdpist, isig offpist och puder i skogen. Den blev jag mycket överraskad av, på ett positivt sätt. Jag trodde det var ett par vanliga allaround plank som gör sig hyffsat i pisten så jag tänkte att jag tar en mescarvingsväng men så fel jag hade, var inte beredd på att denna skida skulle skära som in *******. Hade mycket roligt på denna skida, mycket bra skär i pisten! Isgreppet fick jag inte testa då det inte fanns någon is i pisten. I skogen var den mycket lätthanterlig runt träden. 183cm 130/90/116 r15.90m. Någon utav dessa skidor i en längre längd tror jag skulle passa dig. Men när jag tänker närmare så åker du inte så mycket offpist men om du vill flyta lite i den offpist som du åker och prioriterar det så är dessa skidor bra.

Snälla halshugg/verbalt misshandla mig inte nu för att jag rekomenderade dessa skidor(a)

Kolla in Völkl Unlimited modeller finns AC1,2,3,4 jag själv har AC3 och tycker dom är grymma allround skidor.

Den har inte lika bra bra isgrepp som Racetiger och andra renodlade pistskidor men har klart bästa greppet av allround skidor jag har provat.

enslow

Tillbaka
Topp