Välja skidor?

masse_86

Ny medlem
Välja skidor?
Hejsan, det är så att jag har tur och ska plugga ett år i Zürich. Jag hade tänkt att passa på att ta tåget över en del weekends och åka så mycket skidor jag hinner och har råd med.

Eftersom jag är student och Schweiz är VÄLDIGT dyrt, så har jag inte råd att köpa nya skidor utan hade tänkt att köpa ett par begagnade, som ska räcka över säsongen.

Jag är en medelgod till bra skidåkare(UCPA nivå: Confirmé). Jag åker nog 70-80% pist och restan offpist, mest mellan pisterna. Jag är 178cm lång, väger ca 80kg och är medelstark. Jag tycker om långa, sköna carvingsvängar, men vill även att skidorna inte ska kännas för långa när det blir brant.

Vad ska jag tänka på?
När blir en skida för gammal?

Hur långa skidor ska jag ha? Hur stor midja? Radie?

Annat?

Välja skidor?
Spontant skulle jag tipsa om Scott Crusade, Line Prophet 100, eller Fischer Watea 94, men det kommer ju intressanta skidor detta år i form av Dynastar Legend Sultan 94, Fischer Watea 98 eller Scotts Dozer för att nämna några... Eller varför inte en skida från svenska Soul? :cool:

Alla dessa funkar väldigt fint i pist, (tror nykomlingarna gör det också) men har också rätt karaktär för att hjälpa dig utvecklas även offpist. För du kommer säkert börja åka allt mer utanför pisten om du ska bo i Schweiz i ett helt år... Eller vad tror du?

Välja skidor?
1: Skidor är mycket billigare i Schweiz än i Sverige.
2: Du kommer åka mer off pist än pist om du åker till rätt ställen från Zürich.
3: En bredskida med fin radie är nästan lika bra som en pistskida..

Så kolla om och leta efter skidor med kort svängradie och så vidare...

Välja skidor?
Jo, jag tror nog att jag kommer åka mer offpist än vad jag gjort innan, det har iaf trenden varit de senaste åren jag har åkt.

Tycker ni att jag ska satsa på att köpa låt säga förra årets modeller i någon outlet eller tror ni man kan hitta bra begagnat?

Tillbaka
Topp