Vall av skida?

LURKEN1823

Medlem
Vall av skida?
Hallå där! Nu är det så att jag skall ner till St Anton över vinter och åka så mycket skidor som det bara går. Är rätt ny imon det hela och har fastnat totalt!

Det jag skulle behöva eran hjälp med är Skid vall, bindingar och pjäxor kanske?

Jag gillar att åka puder/offpist/ men pisten funkar ju den också, och så kommer jag nog testa på lite jibbning när man ändå har några månader på sig.

Jag är cirkus 190cm, väger 105 kg och har ett par fossingar i strlk 45 som är rätt så breda!

Vad ska man välja för grejer? Jag har kollar runt en massa i skiddatabasen men vet inte vad man ska kolla extra på ?

Skulle vara riktigt nice om ni kunde hjälpa mig med det! Pallar ju inte åka stjärtlapp i flera månader!

Hare king // lurk tha skurk!

Vall av skida?
Satsa på något runt 180-190cm långa, 90++mm breda och twintip om du ska ha en allroundskida. 100+mm om du prioriterar off pist.

Vall av skida?
Vill du ha en skida som är kul i pist och i mindre djup lössnö (extremt allround) så tycker jag du ska köpa Nordica Enforce 185cm.

Är du intresserad av att få ut det bästa av dom mest värdefulla dagarna så tycker jag du ska köpa nordica Blower i 185cm. I 185cm blir den ändå relativt allround med en svängradie på 26m och perfa för lite BC-jib :)

Hoppas du hittar rätt! Kanske syns i anton i vinter =)

Vall av skida?
Jag har själv aldrig prövat valla skidorna med bindningar eller pjäxor, så jag vågar inte svara på det. Men däremot brukar wax funka rätt bra, bara att smälta på och sickla av!

Vall av skida?
FF ->

Man får säkert värma på rätt bra, för om det är metall och grejer som ska smältas krävs det ju en del.

Det är ju tänkbart att det blir ett satans glid om man väl lyckas dock. Tänk dig... För nybörjaren är det nog lämpligt att pröva med rätt enkla bindningar första gången, jag hade ju inte vallat på med typ sprillans P18 eller så.

Vall av skida?
LURKEN1823 sa:
Völkl - Bridge 185cm (gamla karma) Kanske kan vara något?
För små för dina ändamål.

Hellbergarn föreslog Nordica Enforcern och det kan vara en bra kandidat, men är du där för offpiståkning i första hand så tycker jag att du kan ta klivet upp till Blower.

Har inte tid med något längre svar nu, men jag återkommer.

Jag anser att du ska kika på en skida med MINST 95 mm midja men gärna 100-110. Jag anser vidare att allround-offpistskidor idag ligger på 100+, men det handlar ju om prioriteringar. Titta inte ens åt skidor under 185.

EDIT 2: Jag anser att du ska kika på en skida med MINST 95 mm midja men gärna 100-110. Jag anser vidare att allround-offpistskidor idag ligger på 100+, men det handlar ju om prioriteringar. Titta inte ens åt skidor under 185.

EDIT 1: Titta in på https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=40179 MnO skriver en del bra om skidor där, alla där är dock inte twintip, vilket är lite smått fördelaktigt i parken.

Några skidor han inte tar upp där som jag skulle se som kandidater är följande:

Armada the ant: Ganska styv och rak skida, finns i var man ägo på andra sidan den stora pölen, det måste det finnas en bra anledning till. Ska tydligen vara allround som attan.

Armada JP vs Julien: Samma som ovan med skillnaden att denna är lite mjukare och har lite mer skärning.

Line Prophet 100: Återigen en hyffsat styv skida som är ännu bra alla-dagar-skida.

Goodha 191: Märket lanserades förra året och det är väl svårt att få tag i många som åkt på denna. Utter här på freeride körde på den förra säsongen, men han är ju mutad av dem ;) Har själv införskaffat mig ett par av dessa för allroundförhållanden tills nästa säsong. Tack för det utter!

Atomic Blower: Tidigare nämnd av mig, ganska rak och styv, bra i pisten. 110 mm under foten.

4frnt VCT (182cm): Vet inte riktigt så mycket om denna skida men måtten och ev. styvheten kan passa dig.

De skidor jag föreslagit är alla ganska styva och det tycker jag är bra med din respektabla vikt på över 0,1 ton. Men det råder det ju delade meningar om på detta forum.

Som vanligt ska jag säga att du inte ska vara rädd för långa skidor, enligt mig (och andra) är längd bra. Allt under 190 är ju kindergarten var det någon som sa ;)

/Jarlenäs

Senast ändrad:
Vall av skida?
Många som gillar att vara stavpoliser här? ;)
Är väl rätt onödigt att kommentera det då alla (?) ändå förstår vad han menar?

Vall av skida?
LURKEN1823 sa:
Völkl - Bridge 185cm (gamla karma) Kanske kan vara något?
Enig med Jarle, disse er for spinkle til deg!

Du bør minst opp i Vølkl Mantra. 4frnt VCT kan også være bra - i bredden iallefall. Men 182 høres for kort ut. Det er jo den lengden jeg ville valgt..og jeg er ikke mer enn 178 og jente i tillegg...(og bare gjennomsnittlig flink på ski).

K2 Seth kan kanskje også være noe.

Generelt sett så bør du satse på ski som er nesten like lang som deg selv (ikke under 185 iallefall) - og forholdsvis stiv.
Vil du ha mest utbytte av pudderkjøringen satser du på brede ski, men rundt 95 mm på midten fungerer også i preppa bakke.
Stien bør være forholdsvis stiv. Ikke minst hvis du også skal kjøre i pisten med den - for myke ski vil ikke sitte.

Ellers er det nok bra å kjøpe der nede - såvidt jeg vet er det billigere i Østerrike - og kanskje de har noen rester fra sist sesong som de skal selge billig? Demoski eller utleie ski fra ifjor kan jo kanskje være noe å se etter?
I tillegg bør du kunne få veldig god hjelp i butikkene der nede når du kjøper ski.

Lykke til & god tur!

Tillbaka
Topp