Valla breda skidor.

Mr_Hakan

Ny medlem
Jag ska valla mina skidor men vad ska jag ha för valla stöd (spänna fast skidorna) ?
Dom flesta som jag kollat på öppnar inte mer än 100mm.
Tacksam för hjälp

GoranC

Aktiv medlem
Behövs väl inget skruvstäd för att kunna valla skidorna.
Två bockar att lägga skidorna över fungerar fint.
Men alla tillverkare har skruvstäd för freeride skidor.
Sök på ski vise freeride så Kan du välja och vraka
Men orkar du inte det så har du tre exempel nedan som du kan söka bäst pris på.

rabbit

Aktiv medlem
Jag ska valla mina skidor men vad ska jag ha för valla stöd (spänna fast skidorna) ?
Dom flesta som jag kollat på öppnar inte mer än 100mm.
Tacksam för hjälp
Vid arbete på belags-sidan så funkar det bra att klämma runt bindning eller höjplatta eller valfri fast sak <100mm och sen höja upp "satteliterna".

...
Det är väl iofs sant men det är en ren pina att försöka sickla och borsta de skidor man vallat om dom inte sitter väl fastskruvade i något stabilt.

• Gilla
Reactions: RWD

RWD

Medlem
Men alla tillverkare har skruvstäd för freeride skidor.
Sök på ski vise freeride så Kan du välja och vraka
Men orkar du inte det så har du tre exempel nedan som du kan söka bäst pris på.
Jag kör med Toko, funkar väldigt bra och man har möjlighet att lägga skidorna på högkant helt vertikalt eller lite vinklade, vilket är bra när man ska slipa kanterna.

GoranC

Aktiv medlem
Det är väl iofs sant men det är en ren pina att försöka sickla och borsta de skidor man vallat om dom inte sitter väl fastskruvade i något stabilt.
Jag har använt två sådana här i tio års tid
Fungerar helt ok, Belagda med skumgummi på ovansidan så skidorna ligger still.
Visst skulle det vara bra med skruvstäd, men det funkar helt ok att både valla och slipa kanter på dessa bockar. Men skall nog komplettera med ett par fästen så att skidorna kan ställas på högkant utan att behöva hålla i dom. Fixas lätt av ett par bitar träregel.
Finns roligare grejer att köpa än skruvstäd för 2000kr. Men så klart tävlar man och valla och polera minst varje dag så blir det nått annat.

TopiNieminen

Aktiv medlem
Har byggt en sån bänk själv och saknar inte skruvstäd i mitten. Dock är inte arbetsbänken under något att ha pga. spännvidden på benen är kortare än själva skidbänken. 20181211_170611.jpg20181211_170645.jpg20181211_170715.jpg20181211_170923.jpg

Senast ändrad:

Nightwish76

Medlem
Jag kan varmt rekommendera Mr Grippy från Happy Norwegian. Visst, det kostar runt 1000 lappen, precis som skruvstäd, men det fungerar ypperligt och passar de flesta skidor. Skåran i mitten gör att man kan sätta skidorna på högkant så man kan slipa dem.
Kolla på länken på vad det är för något. Svår att få tag på ännu.

Kolla i tråden här, där den diskuteras lite mer. Jag har precis använt den igår för andra gången på 4 par skidor, där jag slipat, vallat.

unsuspected

Aktiv medlem
Precis som @Nightwish76 har jag beställt Mr. Grippy + Ms.Fidy från Åre skidsport. 1366kr inkl frakt. La beställningen fredag lunch och kunde hämta på mitt utlämingsställe på lördagen. Blixtsnabb hantering. Tack ÅS!
Har dock inte hunnit pröva men får bli till påsk. Känns som en solid produkt att valla brädor på.

Bohica

Aktiv medlem
Jösses. Jag köpte ju mina Mr.Grippy på XXL-rean för endast 100:- (!) för ett par veckor sedan. Det var förstås den föregående modellen, men den funkar nog lika bra dom.
Jag har redan skruvstäden från Swix, men tror ändå dessa kan passa mig bra.

snej

Aktiv medlem
Använt Mr Grippy i två säsonger snart och det är en riktigt bra lösning som funkar lika bra på en bänk, golvet eller altanen 😊

Peljas

Ny medlem
Jösses. Jag köpte ju mina Mr.Grippy på XXL-rean för endast 100:- (!) för ett par veckor sedan. Det var förstås den föregående modellen, men den funkar nog lika bra dom.
Jag har redan skruvstäden från Swix, men tror ändå dessa kan passa mig bra.
Är du sugen på att sälja Swixen så har du en spekulant här! 🙋‍♂️

farsan56

Aktiv medlem
Vi har Mr.Grippy i Brf där jag bor, funkar kanon. Perfekt när man ska göra ett snabbjobb, valla och dra av kanterna. Vid större jobb och fler par skidor sätter jag upp min Ski Vise.

En viktig detalj vid större jobb är vätskeersättning till vallaren. Man blir varm av att sickla och borsta. Efter mångåriga tester har jag kommit fram till att väl kyld IPA av önskad sort fungerar bra.
Men med tanke på sakernas tillstånd blir det Corona med den obligatoriska limeklyftan vid nästa besök i vallarummet.

Kör hårt och håll er friska.
Eder Farsan

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp