Valla brädan

Wahlin88

Ny medlem
Valla brädan
Hallo
jag ska valla brädan och undrar ifall man kan använda mammas gamla strykhjärn till att smälta vaxet, finns de några nackedelar med detta? Finns det nått bättre att använda till rimligt pris?
Är det nånting man ska tänka på innan man vallar brädan.

Valla brädan
jag tror att vaxet kommer fastna i hållen som finns på vanliga strykjärn...lr har ja fel?
för jag har funderat på samma grej men såg på junkyard att de fanns en typ vaxduk istället för valla men jag kanske fattade fel?

Valla brädan
Visst kan du använda mammas gamla strykjärn om det är ett utan hål under... Med andra ord det bör vara slätt under. Det du bör ha mest koll på är temeraturen så att du inte bränner belaget... Annars så är det bara att valla på.

Valla brädan
jag kör med ett gammalt ångstrykjärn,,, utan vatten i då förståss.. för vi skall ju inte ånga belaget... hålen på undersidan täpps väl igen lite men det har ingen större betydelse tycker jag.. sen kör man på låg värme (men inte för låg) det skall INTE ryka .. vallan skall droppa ned på belaget för att sedan strykas ut..

kör hårt, å du..... sickla som FAN..

:)

Valla brädan
KOlla på förpackningen till din valla, där brukar det stå vilken temperatur som bör användas. Eller iaf vilken max temp som ej bör överskridas sen får du prova dig fram.

Valla brädan
Det som är viktigt är att temperaturen på järnet är anpassat till vilken valla du ska köra med.. Med riktiga vallajärn kan du ställa in exakt hur många grader varmt du vill ha det.. Finns säkert nån sån funktion på nått gammalt järn också....

-O_O-

Valla brädan
Hålen i järnet spelar ingen roll. Det bli ju dock lite äckligt om din mamma ska användra järnet på kläder efter du vallat med det!

Ha järnet på låg värme, vallan kommer att smälta oberonde på vilken valla det är, vissa tar bara lite längre tid.

Ett tips för att inte smälta belaget på brädan är att känna på brädans ovansida(alltså inte på belaget) när du använder strykjärnet. Det ska vara ljummet, då har du kört tillräckligt länge med järnet för att få ner vallan i belaget!

kör så det inte ryker...hohoho.

//Butch

Tillbaka
Topp