Valla brädan..

Kungenkim89

Ny medlem
Valla brädan..
Hallå..

köpte en bräda på stadium i veckan, de sa att den vara grundvallad å borde vallas igen..
hur skalla jag göra? lämna in den eller göra det själv ?, behöver jag ens vallla den ?

kom med förslag å tips..

//Kim

Valla brädan..
Det är alltid bra med en nyvallad och fin bräda. Så om du orkar så bör du valla den tycker jag. Funkar säkert att köra den som den är men det blir alltid bättre om du vallar den med rätt temperaturvalla och så.

Knyck morsans gamla strykjärn (helst inget ångstrykjärn! Finns även vallastrykjärn, men de är dyra. Själv har jag ett resestrykjärn som funkar kanon.) och smält vallan på strykjärnet och droppa ner vallan över brädan. När du känner dig nöjd börjar du stryka ut vallan på belaget med strykjärnet. Se till att inte ha för hög värme! Det ska precis smälta och INTE ryka om det. Hål strykjärnet i rörelse hela tiden.
När du har strukit ut vallan jämnt och fint över hela belaget är det dags att cikla bort vallan, gör det noga och se till att få bort allt du kan med cikeln.

Lycka till.

Valla brädan..
nya brädor funkar oftast att köra med två/tre dagar eller så innan man skall valla dem..

så kör på du... skaffa en sån spray-on glidvalla eller nått.. sen kan du ju valla.. eller lämna in den på vallning på skidorten..

åk hela dagen, lämna in bräda på kvällen,, ta ut den nyvallad för en nätt summa på morgonen.. upprepa :)

/K

Valla brädan..
Mm seriöst tycker nog inte du behöver valla den innan du åker om du inte har tillgång till valla och järn, ta det efter du åkt på den någon dag och du känner att den glider dåligt.

Valla brädan..
Hej,
Du kan lätt åka med den grundvallad några dagar. Men att valla den själv är egentligen ganska enkelt. Om du åker hyfsat ofta, så tvekar man lätt (i alla fall jag) att lämna i den och drar ut på tiden innan man lämnar in den.

Bättre att lägga en del av pengarna på egen valla, och se till att valla den lite oftare. Jag har ett billigt resestrykjärn (inte alls lika bra som ett gammalt strykjärn från morsan eller ett riktigt vallajärn), med lite olika vallor.

När man sedan blir van att valla, kommer nästa fråga nästan "automatisk" om man "kan fila stålkanterna själv". Visst, underhålla lite kan man göra, jag underhåller mina kanter kanska ofta (med en fil, bryne, mm) och lämnar in brädan någon gång för att slipa till kanterna lite bättre.

Ride on,

Valla brädan..
alltså.. är lite retarded på det här med valla.. man ska allstå stryka på valla på brädan (typ som man gör med skate vax på rails m.m) sen så ska man dra över med strykjärn så att den smälter. och till sist skrapa bort det överflödiga med en (cickel?) typ spackel skrapa?
eller är jag helt fel ute??? :S

Valla brädan..
Du är inte helt fel ute, det är också bra att låta vallan härda ett tag, ju längre ju bättre igentligen, beror ju lite på hur fint belag du har osv.
Sen sicklar du av brädan och putsar fram sturkturen på belaget med en borste.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp