Valla eller inte.

• Trådstartare Trådstartare tdm
  • Start datum Start datum

tdm

Ny medlem
Valla eller inte.
Tjena, jag köpte en oanvänd Burton Malolo nu inför vintern och jag är osäker på om den behöver vallas eller ej.
På burtons hemsida läser jag att de smälter och pressar in valla i brädorna men jag hittar inte om de gör det i alla modeller eller om det räcker.
Så behöver man valla en ny bräda?

Do boards come from the factory ready to ride, or do I need to wax it first?

Our boards come ready to ride, but it's always a good idea to tune your board after a few days of riding. Keep checking BurtonTV for quick tips on how to tune your ride.

Senast ändrad:
Valla eller inte.
jag vallar alla mina nya brädor. Varför inte göra det?
Det kostar inte direkt många kronor att valla en bräda.

Valla eller inte.
Jag vallar nya boards. Skadar ju inte precis..

edit: Du MÅSTE ju inte göra det heller, den är garanterat "för-vallad", men då den ofta är skräp så är det lika bra att bara valla själv.

Senast ändrad:
Valla eller inte.
Fabriksvallan brukar sitta sådär. Ingen erfarenhet av just Burton dock. Jag vallar ofta, mest för att belaget ska hålla längre, inte torka ut. Tips är att köpa ett stort block parafin och ett vallajärn (eller avdankat strykjärn) och en schysst sickel så är det bara att valla på. Parafin blocket kommer inte ge dig max glid men betydligt bättre än ovallat och det är billigt :)

Valla eller inte.
Xavier sa:
Fabriksvallan brukar sitta sådär. Ingen erfarenhet av just Burton dock. Jag vallar ofta, mest för att belaget ska hålla längre, inte torka ut. Tips är att köpa ett stort block parafin och ett vallajärn (eller avdankat strykjärn) och en schysst sickel så är det bara att valla på. Parafin blocket kommer inte ge dig max glid men betydligt bättre än ovallat och det är billigt :)
Var köper man bra paraffin?
Och har du några råd angående val av paraffin?

Valla eller inte.
några små tips bara..

eftersom där redan ligger en valla på den från grunden när du köper den,så tänk på att åk någon dagar så du sliter lite på den vallan innan du börjar köra på med ny valla då det annars kan bli väldigt mätt belag.

sen efter ex antal vallningar,dra in med brädan till en verkstad där "putsar bort den gamla vallan" hur man nu ska kunna säga,kommer inte på nåt bra ord så.. haha

annars bara valla sickla,putsa!

//max

Valla eller inte.
knepiga tips! Av erfarenhet då jag jobbar i skidbod ska man ju oftast valla in nya Skidor/Snowboard. Valla,sickla,valla,sickla,valla,sickla. Belaget kommer hålla betydligt längre. När man åkt några gånger kan man därefter använda "valla veck" för att få bort gammalt valla och sedan lägga på ett nytt.

Valla eller inte.
Christoffer_Wastegard sa:
knepiga tips! Av erfarenhet då jag jobbar i skidbod ska man ju oftast valla in nya Skidor/Snowboard. Valla,sickla,valla,sickla,valla,sickla. Belaget kommer hålla betydligt längre. När man åkt några gånger kan man därefter använda "valla veck" för att få bort gammalt valla och sedan lägga på ett nytt.
Det hela låter bra, förutom vallaväcken.
Vallaväck är ett ganska starkt lösningsmedel som främst är gjort för att lösa upp fästvallan på längdskidor.
Använder man detta på brädan eller skidorna så försvinner all valla ur belaget och för att få ultimat glid så måste man göra om hela processen med valla-sickla-valla-sickla-valla-sickla.

Vill man rengöra brädan ska man istället ta den mjukaste vallan man har (oftast för plussgrader 0-10 typ) och sickla bort den medan den är mjuk. Då försvinner all smuts som stjäl ditt glid. Efter detta lägger man på en ny valla av den typen som man vill ha. Då får man superglid vettu :)

Senast ändrad:
Valla eller inte.
Haha skön video :D

Om man vill köra lite överkurs så kan man även använda en varmluftspistol (om man har tillgång till det) för att öppna upp porerna i belaget och få bort all skit och få maximal vax-upptagning, vi gjorde det när vi jobbade i skiduthyrningen iaf.

Sen undrar jag hur mycket det hjälper att valla ett extruded belag egentligen? Vallan är ändå borta efter några timmar igen till skillnad från ett sintered belag.

När det gäller att raila är det då överhuvudtaget bra att vaxa? Det glider ju mycket sämre när man har nyvallat och vet en del rail-snubbar som aldrig vallar brädorna.
Är det nån idé att använda hård vax, typ -30, för att skydda brädan mot skrapor bättre istället för allround mjuk vax?

Valla eller inte.
annars är ju rudolf taktik rätt bra..kolla på sunes jul så har du nog allt du behöver i mammas skafferi..
Men Som Christoffer säger valla som fan i början och sedan så ofta du vill ha bra glid..din bräda lever längre då. men jag föredrar rudolfs valla..det blir billigare

Valla eller inte.
larm sa:
Xavier sa:
Nope det är det som är själva grejen, det är den enklaste basskiten för den är billig. "bra" och "dålig" valla kan längdlandslaget och boardercrossåkarna pyssla med ;) Gå in på ett ställe som säljer längdskidgrejer med hyffsad sortering. Jag fick tag på ett enkilosblock för några hundralappar.

Valla eller inte.
Xavier sa:
larm sa:
Xavier sa:
Nope det är det som är själva grejen, det är den enklaste basskiten för den är billig. "bra" och "dålig" valla kan längdlandslaget och boardercrossåkarna pyssla med ;) Gå in på ett ställe som säljer längdskidgrejer med hyffsad sortering. Jag fick tag på ett enkilosblock för några hundralappar.
Sounds awesome;)
Blir till att besöka den lokala sportshopen samt lirka fram ett avdankat strykjärn:)

Valla eller inte.
Skidan/orna håller betydligt längre med valla. Använd grafitvalla/bas nu när det är mycket konstsnö och is. Sliter hårt på plasten.

Titta och känn på under skidan. Känns det torrt eller fett (ungefär som en tvål)?
Torrt=du skulle ha vallat för länge sedan
Fett=ok

Var MYCKET försiktig med värme...belaget kan lossna.
Vet man inte vad man gör...lämna bort. De flesta backarna har en lite shop där dom stryker på lite valla för en liten peng. Eller köp valla på spray. Håller tyvärr inte så länge men är lindrigt. se www.volavalla.se

Glöm inte stålkanterna....

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp