Valla första gången??

Metalface

Ny medlem
Valla första gången??
en kille sa till mig att när man köper nya skidor måste man valla dom första åket annars blir dom för torra och går sönder är det sant och i såna fall vad ska man har för valla??

Valla första gången??
Ojoj, det var en vallguide som hette duga!

Får man någon tid över till åkning om man följer den till punkt och pricka???

Hehe, man får väl välja ut de roligaste punkterna...

Mvh,

M.Jinnai

Valla första gången??
Många skidtillverkare hävdar att deras skidor är grundvallade från fabriken, man kan förståss inte valla dem för mycket men är det nån som har koll på om fabriksvallningen duger som grund?
Det är trots allt ganska trist att valla.

Valla första gången??
Ett electrabelag blir mättat efter 2,6 gram valla om man räknar på en snittskida på ca:170cm.(D.v.s det som porerna i belaget tar upp) Det övriga man lägger på försvinner efter sickling eller efter några meters åkning.
Så kör du lugnt med grundvallan som fabriken lägger på.
--Viktigare för ett sjysst glid är slipningen--

Valla första gången??
Nya skidor är i allmänhet "vallade" från fabrik. Denna vallning är dock i de flesta fall ytlig och har inte mättat belaget, vilket innebär att den redan efter någon skiddag är mer eller mindre bortsliten. Du bör därför regelbundet valla skidorna, speciellt nya skidor...

Du kan antingen följa regelboken vilket innebär en omfattande procedur med vallning, sickling, vallning, sickling, vallning, sickling ... för att mätta belagen. Alternativt vallar du skidan efter varje åkdag under de första 5-6 dagarna, därefter räcker det normalt med ungefär var tredje åkdag. Men hur ofta du behöver valla beror på underlaget, dina skidor, din åkstil, belaget, temperaturen, vallan mm. mm.

Ett måste för att kunna sköta skidorna är ett vallajärn (strykjärn fungerar också, men ett vallajärn har oftast en mer exakt termostat vilket underlättar ), plastsickel, borste, brynsten och valla.

MVH/MM

PS! Jo, jag vet att tävlingsåkarna vallar mest hela tiden, men det är på en annan nivå... DS.

Valla första gången??
Var kan man köpa de grundläggande vallaprylarna på nätet?
Någon som vet något om olika vallor?

Valla första gången??
Sök på ordet "valla" FR:s fritextsökning och du har läsning för hela fredagskvällen, för inte tänkte du väl ut i kväll å dricka sprit inte va?

Själv är jag j-vligt trött ocjh låter min polare MM lägga ut texten i stället.
Right... ooon MM.....zzzz

/A.........zzzz

....man BÖR valla, ja!........zzzz

Valla första gången??
Sprit?

Sökte lite på forumet om vallor och såg att gul valla är för + grader, grönt är för snorkallt väder och blått däremellan.
Nu har vi dock RÖTT på jobbet. (?)

Hoppas du kan föra lite ljus över det här MM...

Valla första gången??
Bäste Noljas! Det här med färger är busenkelt! Varm färg för varmt väder, kall färg för kallt väder. Detta gäller valla! När det gäller dricka är principen tvärtom, dvs kallt ute, varm färg på vätskan - varmt ute, kall färg på vätskan. Som du förstår är det extremt viktigt att inte blanda ihop dessa principer vilket kan leda till dåligt glid på många sätt. Och när det gäller såväl mörka vallor som mörka vätskor fungerar de bra i alla väder. Personligen undviker jag såväl transparenta vallor som genomskinliga vätskor eftersom man då inte har en aning om vilka effekterna blir...

Trevlig helg! / MM

PS! När det gäller vallor står det på förpackningen vad de är avsedda för. Man klarar sig utmärkt med tre olika. En för plusgrader (mjuk), en för -1 till -10 (ungefär) och en för kallt (från -10 och kallare). För nöjesåkning ser jag inget skäl till att köpa de dyraste vallorna (som kan kosta flera hundra per vallning!!!) utan normalförpackningar omkring 70 - 100 kr brukat fungera bra! DS.

Valla första gången??
Är man helt fintad om man, som jag, lämnar in skidorna på vallning typ efter var tionde åkdag utan några specifikationer av kyltåligheten i vallan?

fattar att det är dyrt och oproffsigt att lämna in dem, undrar snarare om det är för sällan, samt hur mycket jag tappar på att inte anpassa belaget efter kylan.

Valla första gången??
Bäste ssss! Den valla som skidboden lägger på är sannolikt en allroundvalla som fungerar hyggligt i temperaturer från några minus till omkring -10. Är det varmare går det trööööögt, är det kallare blir det strääääävt! Vallar du inte oftare än var tioende dag sliter du definitivt mer på belaget än om du vallar mer frekvent, vilket bla. på sikt leder till sämre glid och förmåga för belaget att ta emot valla.

Så...jo, du bör valla dina skidor oftare än så!!!

Over and out! / MM

Valla första gången??
Tackar för svaret MM! Det där med vätskorna stämmde bra också. (Det är ju sällan man ser någon dricka Glühwein på stranden.)

Får nog ta att införskaffa ett vallningskit. Någon som vet om man kan köpa ett sådant på nätet? I Skåne är inte sportbutikerna så värst välsorterade vad gäller skidsport...

Valla första gången??
Ett ekonomiskt genidrag kan vara att skippa 70:- paketen från swix(stora som ett cigarettpaket) och istället gå till en riktig skidbutik/skidservice och köpa loss en skön påse med nåt kilo valla för en två-hunka. ber man snällt kan man få blanda lite i påsarna så man får varm- och kallvalla.

Valla första gången??
Hade jag varit i din situation hade jag köpt följande: 1kg valla (hellst 1kg varm och 1kg kall), ett vallajärn (fungerar väldigt bra med strykjärn också, men vallajärn är klart bekvämare), en sickel (denna slipar du sedan 1000ggr genom att dra en vass kniv på kanten), och en borste (rotorborste är att föredra men kostar därefter.

Kör du på det enklaste här (1kg valla, sickel och vanlig borste) kommer du undan med under 400kr. Tar du det dyrare alternativet landar du på ca 1500kr. Detta pris varierar dock enormt. Men det kan faktiskt vara värt det eftersom du kan ha dessa prylar länge.

Mätta skidorna med mjuk valla typ 5 gånger när du får dom. Lägg sen på en varm valla och sickla inte bort den. Några dagar innan du ska åka så sicklar du bort vallan och värmer in en varm valla (det lär inte bli kallt när första snön kommer) och sickla och borsta snyggt.

Kanske överdriver lite ibland. Men jag är extremt kinkig när det gäller valla. Förra säsongen vallade jag min bräda före varje dag med 2-3 lager racingvalla hemmablandat efter väder. Och resultatet har aldrig blivit sämre än skitbra.

Du får igen det när du säljer skidorna...

Tillbaka
Topp