Valla Ny bräda??

Jokkasin

Medlem
Valla Ny bräda??
Hej!

Jag har läst på lite hemsidor t.ex powertrip magazine om vallning, där läste jag att man skall valla en ny bräda minst 10 ggr för att mätta porerna.. behövs verkligen detta??

Och mest nyfiken är jag på vallan, Vad jag har förstår är att man skall använda en valla typ
-5 till-10 för att kall valla funkar bättre i varmare snö än tvärt om, MEN behöver det vara fluorvalla till de 10ggr??

Berätta gärna hur NI har gjort med er ny bräda...

Mvh. Johan

Valla Ny bräda??
gör då inte som jag iaf :P har aldrig vallat min bräda :D tycker det tar för lång tid :P drog på ett stearinljus en gång..annars helt "orginal"

Valla Ny bräda??
Jadu, jag hade då inte nog med valla för att dra på 10 lager.
Men drog några lager. Sen så vallade jag efter varje gång jag hade varit och åkt första veckan.

Valla Ny bräda??
http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=18662

Nej du behöver absolut inte ha någon flourvalla för att "mätta" belaget. Du använder en mjuk/varm valla för plusgrader. Brukar oftast vara gula paraffiner hos de flesta tillverkarna. Det brukar räcka med 3-5 gånger i de flesta fall. Du ska ju sedan förhoppningsvis lägga dagsaktuell glidvalla ovanpå det eftersom du vart ambitiös och lagt ner tid på grundvallningen!

En del vallar och en del skiter i det. Bra eller dåligt? Skillnad eller inte? Prova och se vetja!

Kolla in länken ovan så kanske du får något tips!

Valla Ny bräda??
Jag har hört att man ska valla sin nya bräda om man ska "jibba" med den alltså raila och dyligt. Annars ska man inte valla ibörjan.

Valla Ny bräda??
Vadå har hört, röster i ditt huvud under några svåra feberdrömmar eller? Jag tycker nog att Jokkasin ska vallan sin bräda ett par tre gånger när den är ny. Sen kan du valla efter behov, alltså hur ofta du åker. Valla efter varannan vartredje åkdag så håller sig belaget fint. Men det är bara en åsikt från mig.

Leder

Valla Ny bräda??
Avsikten med att valla är inte att mätta porerna, men att skydda brädan och ge bättre glid. Porerna ger ett lager med luft mellan brädan och snön. Utan detta lagret går det trägare, då det blir mer friktion. Det finns olika vallningar för olika temperaturer, men vanligst är varm (0 - -10) och kall (-10 och vidare). När brädan är nyttjad skall den vallas så att den skydds. När den skall nyttjas skall vallan skrapas av, så porerna öppnas tillstrekkligt att det kan bildas luftlager.
Självklart kan man nyttja stearinljus av olika färger eller låta bli valla, om man då inte är seriös i sitt åkande - eller har en sponsor som tar fram ny bräda varje vecka.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp