valla ny bräda?

Swoxer

Ny medlem
valla ny bräda?
har precis köpt ny bräda och eftersom jag inte kan åka än så undrar jag om den behöver vallas eller om den kan vänta tills vintern?

valla ny bräda?
Du kan lugnt vänta till vintern. Brädan är fabriksvallad och den vallan skyddar belaget tills det är dags att åka. När du ska åka rekommenderas en ordentlig vallning för att mätta belaget med valla. Köp en bra valla som klarar alla temperaturer och valla brädan 3-4 gånger efter varandra och sickla emellan. Därefter kan du valla en gång specifikt för den temperatur som gäller just då.

valla ny bräda?
OM Du köpt en Ride-bräda ska du inte valla den överhuvudtaget. Den har ett material och en utformning under som gör att "snön/vattnet" leds ner i "diken" som gör att friktionen minskar och du får bättre glid. Låter uberhightech men det funkar! Har sanslöst mycket bättre glid än mina polare med nya brädor!

valla ny bräda?
Drar det väldigt kort, jag rekommenderar att du går och frågar i en butik hur du skall göra. Finns bra korta "böcker" om hur du vallar för första gången.

1. Dra ut metallfliser och annat som sitter fast i belaget från fabriksslipningen, finns speciella "dukar" att köpa, t.ex stadium.

2. Dra ut brädan med en hård borste.

3. Valla 4-5 gånger med MJUK valla (sickla ur mellanåt såklart), riktigt mjuk. behöver inte alls vara någon bra utan t.ex stadium brukar sälja dem i stora block.

4. Nu kan du förvara den bra tills säsongen börjar.

5. När säsongen kommer så vallar du 3-4 gånger med den vallan du vill ha. Sickla ut imellan varje.

Givigtvis kan du borsta ur vallen imellan varje lager.

eee... Det här blev mest crap. Gå in på stadium eller någon affär och fråga om råd.

valla ny bräda?
lånar den här tråden : jag har en splitterny nitro bräda och jag undrar om jag ska valla den innan jag börjar åka eller om dom redan är vallade?

Tillbaka
Topp