Valla ny snowboard

jra_racing

Ny medlem
Valla ny snowboard
Köpte bräda i helgen (Ride Fleetwood wide) Med Ride EX bindningar.
Inte för någon bryr sig men ändå.
Ska hämta brädan idag och jag undrar vad jag ska göra med den när jag får hem den?
Ska jag valla den? I så fall med vad?
Något annat man bör tänka på när den är ny? Har aldrig haft ny bräda så jag vet nada.
Hoppas ni kan hjälpa mig.

Valla ny snowboard
..

oftast är det bara att köra.. fabriksvallning funkar en stund (en dag)

MEN... om du har tid och skills nog så vallar du den iaf.. för att skydda ditt nya belag lite bättre..

/Pinn

Valla ny snowboard
Om man vill ha riktigt bra valla så ska du ju göra som med längdskidor att du mättar belaget... Och de gör man genom att lägga på valla och sickla av ca 4-5 ggr!
Då kommer belagt bli mycket bättre och du slipper valla på ett tag..

Tjao

Valla ny snowboard
Valla längdskidor kan jag sedan förut så det är inga problem. Men ska man använda samma valla? Jag trodde att det var en annan för alpint bruk än för längdskidor?

Valla ny snowboard
jra_racing sa:
Valla längdskidor kan jag sedan förut så det är inga problem. Men ska man använda samma valla? Jag trodde att det var en annan för alpint bruk än för längdskidor?
Eftersom det går åt betydligt mer valla på en snowboard eller på ett par alpinskidor samtidigt som maximalt glid inte är lika kritiskt som i längdåkning brukar man använda större bitar och/eller en billigare sort. Men känner du att du utan vidare kan pulvra på med ett par hundra spänn i längdanpassad flourvalla är det bara att göra det. Det finns alpinanpassade produkter som säger sig vara mer nötningsbeständiga, men jag har inte märkt någon direkt skillnad.

För regelbunden vallning (och oskadad ekonomi) rekommenderas att du köper ett stort block valla för medeltemperaturer. Skigo Glider Bigpack (violett) eller Briko Lab är två varianter. Jag gillar Skigo bättre i det fallet. Ett kg kostar ca 250kr, vilket ska jämföras med runt 100kr för 120g i småförpackningar.

Valla ny snowboard
en ny bräda skalll självklart vallas.. mitt tips på valla är att dui går till apoteket och köper paraffin i påse, det är som små kulor bara att smälta ner på brädan med strykjärn eller dylikt.. apoteksvallan är nog inte den bästa, men om du jämför med att köra ovallat så är det iallafall en mycket stor skillnad.. och det är BETYDLIGT billigare än att köpa dyra skidvallor me olika färger för olika väder.. får du inte tillräckligt fart med billig valla så är de väl bara att bromsa mindre...:D

Valla ny snowboard
en ny bräda skalll självklart vallas.. mitt tips på valla är att dui går till apoteket och köper paraffin i påse, det är som små kulor bara att smälta ner på brädan med strykjärn eller dylikt.. apoteksvallan är nog inte den bästa, men om du jämför med att köra ovallat så är det iallafall en mycket stor skillnad.. och det är BETYDLIGT billigare än att köpa dyra skidvallor me olika färger för olika väder.. får du inte tillräckligt fart med billig valla så är de väl bara att bromsa mindre...:D

Valla ny snowboard
Jag har haft min bräda i runt 2 år och aldrig behövt valla den och den går skit bra nästan som ny vallat :P

Valla ny snowboard
det är vetenskapligt bevisat att brädan glider bättre om man aldrig vaxar den... har jag hört någonstans, kommer inte ihåg, fast de fanns en hel artikel om de på aftonbladet eller nått...

Valla ny snowboard
det e ju lite roligt.. beror ju helt på vad man gjort med brädan ju..

:)

skit , lera, små repor när man glidit på asfalt etc etc etc..

tar du en sprillans bräda så kanske den glider bättre än en sprillans du nyss vallat.. men tar du en använd bräda.. bara ett par dagar i dåligt före (smutsigt) gör att det glider mycket sämre... jag vallar någon ggn / vecka och jag glider i från alla mina polare lätt

:)

/Pinn

Valla ny snowboard
tyckte det var onödigt att skapa ny tråd, så jag snor denna!
efter att ha läst denna tråd har jag fått uppfattningen att större delen av er tycker att man ska valla en ny bräda 4-5 ggr innan man använder den. men nu är det så att, till min nya burton bräda som kom tidigare i vecka ingick där en liten trevlig broschyr om brädans skötsel m.m. av det jag läste förstod jag att man kunde åka på bräda ett bra tag innan den behövde vallas. vad ska jag göra? ska jag valla min bräd eller ska jag vänta till jag åkt en vecka ungefär? har förövrigt en kompis som åkt på sin burtonbräda i ett antal veckor på bara fabriksvallan, och han tycker den glider utmärkt fortfrande!

Valla ny snowboard
DU får absolut INTE åka på fabriksvallan den håller inte alls! det som händer är att du täpper igen/förstör dom fina porerna i belaget och då är det nästan bara att slänga skiten! (obs lite ironi)

rengör, på med belagsvalla, därefter en hård valla (en som är gjord för kallt väder..)
därefter en mjukare.. ca 2 lager per valla...

glöm inte att sickla och gnussa mellan varje lager..

lycka till!

ps. JA, jag åker ifrån ALLA skidåkare på transporten.. ds.

Tillbaka
Topp