Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Hoppas du skojar...rocknerPR sa:Eller köper man universal valla på spray-burk-sak! kostar runt 150 sek och funkar hyfsat bra![]()
Man bör grundvalla med så fet valla som möjligt (gul) för belagets livslängds skull. Men den har också bidragande effekt till att hålla kvar glidvallan bättre. Tänkt dig belaget som ett par torra händer. Du behöver smörja dom för att att dom skall bli mer följsamma och mjuka och inte spricka. Typ. En fet valla håller alltså belaget mjukt och fint längre än som är mindre fet/mjuk. Den gula vallen har eg inte så mycket med själva glidet att göra.Andreas80 sa:Jag vallar bara med kallvalla -7-15 och har har aldrig haft dålig glid.
Vad är egentligen teorin bakom till att man lägger en mjuk valla underst?
?Varmföre på eftermiddagen:D
?Går längre in i "porer" då vallan är smält tror jag inte på den iden
Spam? (revolutionerande, vi tar bort färgämnet!!!)vallasen sa:Nja en fabriksvallad bräda skall egentligen köras lite så man blir av med den fabriksvallan innan man vallar på nytt. För det är en relativt mjukt valla som skall skydda brädasbelag från att bli torr i första hand och inte för att få bästa åkegenskaper.
Sen finns det två typer av valla den som är i olika färger och då olika temperaturer ( men då får man hela tiden hålla på och valla om) och en Amerikansk som heter HERTEL VAX en vit valla utan färgpigment, som otroligt nog passar ALLA temperaturer och alla typer av snö.
En valla till allt det är drömmen.
Köpte ett block förra året på www.top12.se och jag har testat den på kallsnö och vårsnö och alltid lika fint glid och den räcker länge.
Man kan använda den gula för att göra en varmsickling, dvs man sicklar av så fort man lagt på den. Detta har ingen effekt på glidet utan man gör det får att få ut smuts ut brädan, ibland kommer vallan av mer svart än gul.Andreas80 sa:Vad är egentligen teorin bakom till att man lägger en mjuk valla underst?