Valla nya skidor?

Valla nya skidor?
Halloj! Har precis köpt mina första egna skidor och kan inte ett smack om hur jag ska ta hand om dem. Ge mig tips och vad jag ska tänka på!:) Bör de vallas innan första användning?
Mvh

Valla nya skidor?
Du har 4 val och nyanser av detta. Alla är rätt beroende vem du frågar. Nya skidor är någorlunda vallade från fabrik. Sjäv går jag på alt 3.

1) Skit i att valla. Det är bara och åka.
2) Åk några dagar. Lämna sen in på skidshop en gång om året för en vallning
3) Köp ett bas kit och gör det själv. Läs på och valla några gånger om året beroende hur mycket du åker. Vallajärn, sickel och någon universalvalla.
4) Gå all in och nörda in dig totalt. Race preppa före varje åkdag.

Valla nya skidor?
Jag brukar valla och eventuellt slippa av kanterna efter varje gång jag åkt. Brukar åka 2-6 dagar varje gång. Då står alltid skidorna med valla så att belagen inte torkar. Ibland sicklar jag innan jag åker men oftast åker jag bort vallan. Jag tycker det brukar räcka för att man ska ha bra glid och belagen håller sig utan att torka ut

Valla nya skidor?
Jag skulle valla dem själv. Är väldigt simpelt om man inte är jättepetig med glidet. Skulle lägga på minst ett lager glid för att belagen inte ska torka. Det kan man även tänka på att när man förvarar skidor över sommaren är det smart o lägga ett lager glidvalla som man inte siklar va förrens du tar fram dem de första på nästa säsong. Det gör att belagen inte torkar ut.

Ska man ha bästa glid så ska du ha olika vallor beroende på snöns temperatur. Är man inte jättenoga o vill bara göra det snabbt o smidigt borde det funka att lägga några lager med vanligt grundparrafin. Men att inte göra någonting med dem tycker jag låter dumt. De förkortar bara livslängden på skidorna och de lär inte prestera på topp. Vallan skydder ju belagen med till viss del. Vill du inte valla själv så lämna då åtminstånde in dem en gång per säsong eller oftare beroende på hur mycket du åker.

Valla nya skidor?
xQubeZ sa:
Jag skulle valla dem själv. Är väldigt simpelt om man inte är jättepetig med glidet. Skulle lägga på minst ett lager glid för att belagen inte ska torka. Det kan man även tänka på att när man förvarar skidor över sommaren är det smart o lägga ett lager glidvalla som man inte siklar va förrens du tar fram dem de första på nästa säsong. Det gör att belagen inte torkar ut.

Ska man ha bästa glid så ska du ha olika vallor beroende på snöns temperatur. Är man inte jättenoga o vill bara göra det snabbt o smidigt borde det funka att lägga några lager med vanligt grundparrafin. Men att inte göra någonting med dem tycker jag låter dumt. De förkortar bara livslängden på skidorna och de lär inte prestera på topp. Vallan skydder ju belagen med till viss del. Vill du inte valla själv så lämna då åtminstånde in dem en gång per säsong eller oftare beroende på hur mycket du åker.
Tack för jättebra svar!:D skulle du även välja att valla dem en omgång innan man börjar använda dem nu när de är nya eller skulle du bara köra på??

Valla nya skidor?
iidajoohansson sa:
xQubeZ sa:

Tack för jättebra svar!:D skulle du även välja att valla dem en omgång innan man börjar använda dem nu när de är nya eller skulle du bara köra på??
Nu spenderar jag ett antal timmar varje vinter med att valla längdskidor så jag skulle väl antagligen följa ungefär samma rutiner när jag vallar alpina skidor som när jag vallar mina längdskidor, kanske aningen mindre petig. Inte läst något om att det borde skilja sig åt speciellt mycket annars.

Men så länge skidorna är i förvaring skulle jag ha ett lager parrafin på dem (osiklade). Och sedan innan du ska börja använda dem sickla av dem o möjligtvis anpassa glidvallan efter föret. Jag skulle börja med att lägga på en mjuk glidvalla och sedan varmsickla skidorna. Gör det minst en gång. Det renar och mättar belagen.

Sen lägger du på glidvallan som stämmer överrens med den temperatur som snön har. Ofta kan de ha temperatur spann som tex 0-(-5) eller (-10) - (-15). Denna lägger du på och låter sedan skidan svalna, sen sicklar du skidorna när vallan har svalnat. Efter du sicklat borstar du belagen. Beroende på hur seriös du är har du kanske bara en borste men är man mer seriös har du flera. Jag använder tre, en mässing, en med ”hår” och en nylon borste. Ska du ha riktigt jävla bra glid kan du efter dina lager vanlig valla lägga på högflour eller pulver. Görs ungefär likadant men går inte in på detalj då det inte lär va aktuellt för så många.

Gör också allt detta minst en gång men för att vallan ska hålla bra bör du lägga ett par lager. 3 lager tycker jag är en rätt lagom mängd ofta. Alltså du upprepar allt ovan tre gånger då.

Så för o lite tydligt svara på frågan skulle jag redan nu lägga på ett lager parrafin (grundglidvalla) som du inte sicklar av. Det gör att belagen klarar sig bra tills du ska använda dem. Sen innan du ska iväg o börja använda dem gör du alla andra steg. Hur ofta man vallar om är rätt personligt och baseras ju på hur mycket du åker o sliter på vallan med. Men jag skulle kanske tycka att en gång i veckan är bra om man har möjlighet. Man behöver inte alltid göra alla steg, varmsickla tex behöver du inte göra jätteofta. Mängden lager du lägger på kan variera med.

Valla nya skidor?
+1 på ovan.

Jag skulle absolut valla skidorna innan du använder dem. Ju bättre du tar hand om belagen, desto längre håller laggen (med reservation för stenar, bortslipade kanter och annat, valfritt mög som kan ställa till med krav på nyköp).

Valla nya skidor?
Nu tänker jag svära i kyrkan. JAg började med att valla skidor inför varje resa osv med säsongsvallning inför förvaring osv osv. Sen tröttnade jag och kan i ärlighetens namn inte säga att jag upplevt varken problem med glid eller att belagen skulle sluta fungera. Visst, efter tillräckligt lång tid händer säkert det men då har jag ändå slängt skidorna för att de är totalt demolerade istället. Visst nån enstaka gång ibland har jag upplevt problem med glid och då har jag lämnat in dem eller vallat dem själv men det är väldigt få ggr i relation till antalet olika skidor och åkdagar...

Tillbaka
Topp