Valla!

Robert_Grip

Ny medlem
Valla!
jag undrar lite om valla...
Vilken valla är bäst?
Hur stryker man på vallan bäst? (?strykjärn?) och hur ofta bör man vall sin bräda?

tack på förhand...

Valla!
gör så här...

köp alltid valla som skall smältas på med järn., det sitter bättre och det är lika bra att lära sig göra det ordentligt från början.

köp 3 vallor, så att du täcker alla temperaturer...

en gul valla för + grader
en blå för 0 - 8minus
en grön för riktigt kallt väder..

köp gärna valla för längdlagg, det är den bästa vallan, köp järna valla med fluor i, den är bäst (se dyrast).

stryk ut den över bräden med ett järn, (helst vallajärn), om det ryker är det för varmt och vallan förstörs. Låt den stelna.

sickla av all valla som ligger utanpå belaget, det är den i belaget som skall vara kvar...

när du sicklat av den ta fram en borste (vallaborste) och borsta ur den valla som är kvar i strukturen på brädan (om det finns nån på din bräda)...

om nån undrar nåt mer så fråga gärna..

hare wg..

Valla!
Man vallar när man vill att det ska glida, med fördel när vädret slår om.
Själv vallar jag om jag har tid på morgonen innan jag ska åka.
Men försök valla så ofta du kan och vill, man klarar sig nån skiddag utan valla, men reslutatet försämas ju. Man kan även valla många gånger (tex 2-10), så alla porer bli fyllda.

Du tar vallan, och smälter den mot strykjärnet, så det droppar ned på belaget, lite lagom sådär.. sen stryker du ut det osv..
Men som ingen ahr påpekat än så ska man borsta belaget även före vallning, med nylonborste, för att öppna porerna... Detta är ett levande material vi har att göra med.

När du stryker på vallan ska du få det så att vallan torkar snabbt efter att du ahr flyttat strykjärnet, då porerna är fyllda. Känns med en hand på andra sidan av brädan när du stryker, får inte bli varmt.. inte för varmt, men om du är försiktig så kan du inte misslyckas.

Se till att sikla så bra som möjligt, har du en plastsikel (går även bra med bilskrapa) så kan du vässa den mot stålkanterna.

Lycka till.

Valla!
hmmm,,

man borstar inte före vallning för att öppna porerna...
tro mig jag har tävlat på längden i många år i min ungdom ;)...

man kan borsta med kopparborste innan valling, eller borsta med scotch brighte innan vallning för att få bort oxiderinar i ytan. glöm inte att tvätta med vallaväck innan detta för att få bort smuts etc.. detta är dock överkurs anser jag..

man vill helst ha en riktig plexiplast sickel då den är styvare och vassare än typ en bilskrapa, helst en som är koromantslipad...

om man vill ha in vallan djupt krävs 2 saker..

1, ett bra poröst belag (som sagt), typ av p tex 3000 typ
2, valla med en + valla först om är mjuk etc,
i övrigt håller jag med föregående.

gonatt

Valla!
Använd inte vallaväck i onödan det torkar ut belaget. Om belaget behöver rensas från smuts så använd vallarensning. Smält på valla för plusgrader och skrapa sedan bort den innan den har stelnat helt. Sen är det bara att valla på som vanligt på det rena belaget. Du har även fått in extra valla i belaget som ger ytterliggare glid och skydd mot slitage och sug.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp