Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Slipa har jag aldrig varit något för på mina skidor jag använder nuförtiden, mellan åren av race och större berg blev det rätt mycket park och det har hängt kvar att kanter är så vassa (slöa) som de är.Mountain_Man sa:Som passionerad friåkare gör jag det enkelt för mig ...
1. Eftersom skidorna alltid är vallade och slipade från fabrik kör jag på dem direkt utan att varken valla eller slipa.
2. Beroende på hur de känns gör jag (eller gör jag inte) en kantslip efter någon dag och passar på att valla dem samtidigt. Är de riktigt usla kan det tänkas att jag lämnar in dem för planslip, men det behövs sällan (om man köper premiumskidor).
3. Därefter vallar jag och slipar jag dem efter behov vilket brukar innebära mellan 2-10 åkdagar beroende på underlag och snö. Hårt underlag sliter både på kanter och belag. Bottenlöst sliter mest på låren ... ;-)
/MM
Löjligt. Det är lagom att valla om när ens sällskap glider ifrån en alldeles för påtagligt på flacka partier. Eller så skiter man i flacka partier och behöver aldrig valla om.GoranC sa:Ja,
Jag förstår inte varför du inte skulle valla skidorna.
Och valla till nästa säsong?
Skidorna skall vara vallade, behöver vallas om i vissa fall efter en dags körning beroende på hur aggresiv snön är mot vallan och hur hård vallan är.
sen skall du oxå valla skidorna, utan att sickla dom, innan du ställer in dom för säsongen.
Då får du pigga belag som mår bra.
/GC
....och googla på national rifle association så får du en massa dåliga argument FÖR att alltid vara beväpnad.la_grave sa:Googla på Leonid Kuzmin och valla så hittar du ett antal goda argument MOT vallning.
Ovanligt dåligt exempel. Extremt dåligt exempel faktiskt. Naturligtvis borde folk få äga vapen enligt egen smak och tycke, på samma sätt som att folk får åka offpist enligt eget smak och tycke. Vapenlagstiftningen är ett klassiskt exempel på brott utan offer och borde omedelbart avskaffas.dr_cosmo sa:....och googla på national rifle association så får du en massa dåliga argument FÖR att alltid vara beväpnad.la_grave sa:Googla på Leonid Kuzmin och valla så hittar du ett antal goda argument MOT vallning.
Det betyder inte att det är rätt.
//R
Med den skillnaden att offpiståkning, mestadels, utsätter dig själv för fara, medan vapen lite till sin natur syftar till att skada andra...la_grave sa:Ovanligt dåligt exempel. Extremt dåligt exempel faktiskt. Naturligtvis borde folk få äga vapen enligt egen smak och tycke, på samma sätt som att folk får åka offpist enligt eget smak och tycke. Vapenlagstiftningen är ett klassiskt exempel på brott utan offer och borde omedelbart avskaffas.dr_cosmo sa:....och googla på national rifle association så får du en massa dåliga argument FÖR att alltid vara beväpnad.la_grave sa:Googla på Leonid Kuzmin och valla så hittar du ett antal goda argument MOT vallning.
//R
Sportskytte? Jakt? Självförsvar? Dra laviner på folk som åker transportsträcka i Kittelfjäll (?)?Pillard sa:Med den skillnaden att offpiståkning, mestadels, utsätter dig själv för fara, medan vapen lite till sin natur syftar till att skada andra...la_grave sa:Ovanligt dåligt exempel. Extremt dåligt exempel faktiskt. Naturligtvis borde folk få äga vapen enligt egen smak och tycke, på samma sätt som att folk får åka offpist enligt eget smak och tycke. Vapenlagstiftningen är ett klassiskt exempel på brott utan offer och borde omedelbart avskaffas.dr_cosmo sa:....och googla på national rifle association så får du en massa dåliga argument FÖR att alltid vara beväpnad.
//R
Sportskytte = låtsas dödala_grave sa:Sportskytte? Jakt? Självförsvar? Dra laviner på folk som åker transportsträcka i Kittelfjäll (?)?Pillard sa:Med den skillnaden att offpiståkning, mestadels, utsätter dig själv för fara, medan vapen lite till sin natur syftar till att skada andra...la_grave sa:Ovanligt dåligt exempel. Extremt dåligt exempel faktiskt. Naturligtvis borde folk få äga vapen enligt egen smak och tycke, på samma sätt som att folk får åka offpist enligt eget smak och tycke. Vapenlagstiftningen är ett klassiskt exempel på brott utan offer och borde omedelbart avskaffas.
Jag låter bli att dra självförsvarskortet om du håller andan i avvaktan på att världen bilr som du tycker den borde vara. Har vi en överenskommelse?rabbit sa:Vad gäller "Självförsvar" så om inte världen bestod av en massa idioter som är beredda att skada andra människor och därför tror att alla andra är likadana vilket leder till att dom beväpnar sig i "självförsvar"'s syfte för att sedan lägga sig till med "pre-emptive strikes", så vore världen en bättre plats.
Prova läsa mitt inlägg några ggr till istället för att komma med illa genomtänkta förslag.la_grave sa:Jag låter bli att dra självförsvarskortet om du håller andan i avvaktan på att världen bilr som du tycker den borde vara. Har vi en överenskommelse?rabbit sa:Vad gäller "Självförsvar" så om inte världen bestod av en massa idioter som är beredda att skada andra människor och därför tror att alla andra är likadana vilket leder till att dom beväpnar sig i "självförsvar"'s syfte för att sedan lägga sig till med "pre-emptive strikes", så vore världen en bättre plats.
iBELC_vxqhI]...en[/MEDIA] länk säger mer än tusen ord...la_grave sa:Ovanligt dåligt exempel. Extremt dåligt exempel faktiskt. Naturligtvis borde folk få äga vapen enligt egen smak och tycke, på samma sätt som att folk får åka offpist enligt eget smak och tycke. Vapenlagstiftningen är ett klassiskt exempel på brott utan offer och borde omedelbart avskaffas.