Björn,
Den här länken har jag givit en del bekanta som frågat om skidunderhåll.
http://www.mountainzone.com/gear/99/ski/tune/
Tips: Det är bra att underhålla laggen ordentligt, det bidrar klart till upplevelsen och lär dig åka bättre. Men, det gäller att hitta en bra balans mellan nedlagd tid och nytta i pisten. Lite beroende på var du spenderar din tid ska du lägga olika mycket tid på underhåll och göra lite olika saker. Mycket pist -> mer underhåll.
Jag tycker inte vallningen är särskilt viktig ur glid-synpunkt. Valla eller parafin gör dock mycket för belagen, de torkar annars ur. Viktigare är:
Kanter; lär dig slipa, ta bort grader och hur du hänger av kanterna.
Belag; lär dig laga.
Förvaring; torka av, fetta in bindningar och häng gärna upp dem. Ha dem inte stående ihop när du förvarar dem, detta "tröttar ut" spannet och gör att skidan "dör". Släpp också på fjädrarna i bindningarna om säsongen är slut.
Investera ett par hundra i lite utrustning kring det här (handslip, kniv, sickel, kork, pretex (belag, färgen spelar ingen roll det blir i alla fall svart när du smälter det) några bitar valla. Kanske också morsans gamla strykjärn. Jag kör med ett multiverktyg i fickan, det är perfekt, kan slipa bort grader skära bort belag och dra åt bindningen.
Skriv igen om jag kan ge dig några fler tips.
God tur!
/Tobbe
P.S om det är exeptionell väderlek eller snöförhållanden, (typ, du står still på transportsträckorna), kan man ha en bit lämplig valla med sig i fickan. Med några drag under skidan glider det lite bättre i 2 åk. D.S