Vanlig utförsåkning med TwinTip?

• Trådstartare Trådstartare PalaceochMain
  • Start datum Start datum
P

PalaceochMain

Guest
Hej!
Jag undrar om man kan åka "vanlig slalom" med twintip eller om det inte funkar så bra..?
Ska nämligen hyra mig ett par sidor och öva in ngr trick men vill även "finåka" i pisten..

Ajdå..men hur fasen bär man sig åt för att komma rakt in mot hoppet då?? (Nybörjare? Ja!)

AndreasN gav ett elakt svar. Självklart kan du svänga och åka "vanlig slalom" med twintip. De har oftast bara en tendens att vara lite mer bakhala och sladdas därmed lättare än traditionella carvingskidor. Huruvida man gillar detta eller inte är helt subjektivt, själv gillar jag det. Väljer du rätt twintip för vad du vill ha den till, kan du få en svängglad och pistvänlig skida som även funkar kalas i parken.

Vänlig hälsning
/Nisse

Hej!

Jag kör med ett par Teneighty från Salomon. (Twintip)
Har testat "massa" med skidor & dom här är dom skönaste.
Det gäller att våga lägga skidorna för att få in svängen i pisten.
Funkar lika bra i offpisten som i pisten...

Lycka till!

// Kricke

ja, jag är ju så elak!! jag var ironisk, självklart kan man svänga med twintipskidor.

Krickemannen ; "våga lägga skidorna för att få in svängen" ?????????

Sen om det är så jävla skoj att glida runt med ett par Maiden AK eller Gotama i pisten kan väl diskuteras :P

Det går ju inte att jämföra twintips med ett par riktiga pisträsers.

Jag har ett par Atomic Tweak och de går faktiskt bra att köra "normalt" med..
Men visst fladdrar dom lite mer än vanliga carvingskidor, men Atomic Tweak tycker jag är en bra allround-skida!

det går alldeles utmärkt att åka slalom med twintip. det går dock mkt bättre om det är en styvare skida. mittmontering underlättar heller ej vid slalomåkning med twintip.

Jag tycker alla inlägg ovan tillsammans summerar det hela
bra: "Visst går det, men det är inte optimalt". Om du nu ska
hyra grejer är ju saken biff. Du byter ju bara skidor någon dag
och testar lite olika, svårare är det inte - förutsatt att du hyr
skidorna i fjällen förstås och inte på hemmaplan.

Andreas N....
Ja att inte "sladda" med skidorna utan att "carva".
Det är svårare att "carva" med en fetare skida.
Då måste man alltså lägga skidorna mer på kant, ok? :-)

// Kricke

Jag skulle nog säga att lite dyrare twintips funkar bättre till vanlig åkning... Typ Atomic som nämndes, Völkl Karma, Stöckli Snake... Alla e lite styvare och ger ett mycket bättre isgrepp och skär än tex 1080...

Jag har ett par teneighty,och visst funkar de och åka pistat med dom.. , men de är en helt annan sak att åka med ett par riktiga slalomskidor om man kan carva ...dels kommer man mycket lättare upp på kant, sen svänger skidan mycket bättre o de är ett annat tryck så fruktansvärt kul.. ja ni som har testat båda olika typer av skidor förstår vad jag menar.. men de går o carva med tenightyna med .. och få hyffsat tryck men de går inte o jämnföra med en ritkigt skön carving skida som k2 moto eller salomon sc pilot

och så snart du börjar raila med dina skidor så märker du att stålkanterna fuckas mer och mer och du får hack som inte försvinner när du slipar. . då går de inte o ha dom som pistskidor och åka på skärande svängar längre.. mina blir bara värre o värre trots slipning så jag ska investera i ett par lekfulla pist skidor , typ k2 moto .. då har man ett par jibb o offpist skidor o ett par pisträcers ..de är en underbar kombination.. för de är ju såå grymt skoj o åka på ett ritkigt skäär med fruktansvärt tryck:D.. och sedan sätta pjäxorna i 1080 o åka där de är löst ... grym skillnad mot pistskidor.. mycket mer njutbart kan jag lova

Tillbaka
Topp