vanligaste skadan?

Luuuthman

Ny medlem
vanligaste skadan?
nej, de här ska inte bli ett "jag-skryter-om-mina vurpor"-ämne. utan jag är bara lite nyfiken om vad som är den vanligaste skadan hos skidåkare. eftersom jag själv inte råkat ut för något drastiskt så undrar jag vi man har att vänta.....

vanligaste skadan?
Knäskador. Utan tvekan. Främst ledbandsrelaterade.

Sen ligger väl stukade fingrar och tummar rätt bra till iofs, men det kan väl i få fall ses som allvarligt.

vanligaste skadan?
Skadebilden ser ut ungefär så här under en dag:
(rapporterade skador)

Snowboardåkare 3-5 skador per 1000 åkare
Alpinåkare 3-4 skador per 1000 åkare
Telemarksåkare något lägre än alpinåkare

Vanligast bland snowboardåkare är handledsskador, näst vanligast är axelluxation följt av huvudskador och sedan fot/benskador.

Alpinåkare: knä 33%, tumme 15%, huvudskador 12 %, axelskador 12 % + övriga skador (muskelskador, muskelsträckningar, mjukdelsskador m.m)

Telisåkare skadar oftast knäet.

Sådär nu vet du vilken skada du skall rikta in dig mot :-)

JanA

vanligaste skadan?
Landa på axeln så att den går ur led. Riktigt jobbiig skada eftersom man inte kan kasta en snöboll hårt ens efter typ 3månader nu.

vanligaste skadan?
Bland de skador som kan räknas som allvarliga lär, som sagt, knä och axelskador ligga i topp. Vid en korsbandsskada, eller en axel ur led med lite ledbandsuttöjning, handlar det om minst ett halvår innan man är någorlunda frisk igen.

För övrigt hävdar jag bestämt att om man åker hårt så är telemarksåkning markant mycket snällare mot knäna än alpinåkning.

HitMe

vanligaste skadan?
de skador ni har listat brukar jag räkan till sexsjukdomar.
nej, skämt åtsido, de låter faktiskt troligt, förutom lasses förslag om magen o örat då....det enda av detta jag råkat ut för är stukad tumme, menmen, man ska väl inte tjata om de då ligger man väl där snart...

Tillbaka
Topp