Var åka vecka 13?

Backside

Aktiv medlem
Var åka vecka 13?
Ska iväg med familjen vecka 13 (slutet av mars) och undrar var jag kan räkna med att det finns gott om snö. Hittade en resa till Champoluc som ligger relativt högt vilket borde borga för säker snötillgång. Någon som varit där den veckan (eller senare) som kan berätta om hur snötillgången var.
Alla tips tas tacksamt emot där det kan vara lämpligt för en femåring att åka skidor, typ inte La Grave...

Var åka vecka 13?
Champoluc ligger väl inte så högt direkt..? Tror att snön i det systemet (Champoluc/Gressoney/Alagna) kommer vara väldigt slaskig vid den tiden. Var där ett par dagar i mars 03 och redan då var snön trist. Visst fanns det mycket snö men den var blöt! Tidigare var jag där i januari 01 och det var stor skillnad på snökvalitén.
En annan sak gällande Champoluc är att systemet i den dalen är jäkligt trist faktiskt. Hänger ju ihop med två andra dalar men vill man ta sig ända till Alagna får man lägga avsevärd tid morgon och eftermiddag för ren transport i pisten. Inte så kul.. Men byn är ju väldigt liten och familjär så det kanske passar bra.

Grand Montets i Chamonix brukar annars ha hyffsat torr snö även senare på året tack vare höjden och norrläge. Kanske inte så familjärt dock, men det beror väl på om kidsen vill åka brant eller snällt.. :)

Var åka vecka 13?
Missade det där med femåringen... Glöm Grand Montets då. Champluc/Gressoney har ju snäll åkning och så kan pappa dra till Alagna när han vill ha kul :) Kanske passar bra då. Men som sagt, räkna inte med bra kvalité på underlaget därnere v13..

Var åka vecka 13?
Min rekomendation är att åka till Ischgl i österike, där är det gott om snö i slutet på mars och mycket backar som kan passa en femårings kapacitet. det är ett stort och bra liftsystem med mestadels stol liftar.

Var åka vecka 13?
Campoluc kan funkamen kolla upp Cervinia om du vill till Italien, hög höjd å hyffsat snälla backar och om du vill åka lite själv så drar du över till zermatt på andra sidan berget där d e skuggsida så snön brukar vara fin sent på säsongen! annars kan du kolla upp val thorans, brukar finnas prisvärda sista minutenresor i slutet av säsongen! lycka till!

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp