Var bäst att bo i chamonix?

Corneliuz

Ny medlem
Tjena! Vi e ett gäng skåningar som ska säsonga i Chamonix i vinter....ingen av oss har varit där förut så vi funderar lite på var i Chamonix man ska bo om man får välja....vi har en helt ok lägenhet på gång en bit utanför Chamonix som e fullt utrustad o.s.v. men e lite tveksamma på om man vill bo 1.5 kilometer från city...vi ska ioförsig ha bil me oss ner men det kan ju va lite jobbigt att alltid behöva samordna dagarna o kvällarna...
har man nära till några liftar om man bor i t.ex. Chamonix de sud (där tydligen många säsongare bor eller?) eller har man bara nära till festandet?

Vad tycker ni, vad finns det för olika områden, för och nackdelar??....helt enkelt var ska man bo??

Bo i centrala cham så har du gångavstånd till Brevant och Aguille de midi. Bor du i syd tar du bussen till Brevant.
Syd är stället att bo på om storleken på lägenheten har mindre betydelse än avståndet till fest och folk.
Är det enbart skidåkning som gäller kan Argentiere vara intressant med gångavstånd till Grand Montets..

Tycker Chamonix syd ær helt ok.. Næra till city och du har bussførbindelser till samtliga stællen alldeles utanfør dørren. Gångavstånd till Aguille de midi.
Bættre att ta bussen till Grand Montets æn att bo dær.....

Jag tycker egentligen inte att det spelar så stor roll var du bor. Var där förra säsongen, och då bodde vi också 1.5 km utanför, vid klätterklippan. Går bussar hela tiden, och om ni dessutom har bil så är det nemas problemas.. Blir billigare och bättre lägenheter om man kommer utanför centrum.

Jag skulle vilja påstå att det är mycket viktigt var du bor! Ni ska absolut bo i Chamonix Sud, iaf om ni vill festa och gå ut mycket på kvällarna. Är även nära till stan. Man behöver visserligen ta bussen (eller bilen) till backen, men det gör ju även alla andra säsongare så det är helt ok.
Var där å säsongade förra året och bodde väldigt trångt i Sud men hade en sjukt bra säsong!! Vi ses nästa år!

Tjena!

Bodde i Argentiere förra säsongen, och det är ju en bit från Chamonix, men däremot gångavstånd till Grands Montets. Hade nog hellre bott en bit närmre Chamonix, men om det bara är 1,5 kilometer till stan och om ni har bil så kommer det absolut inte vara några problems

TJing!

Bo inte utanför. Blir jävligt långt efter barrundor, som det kommer bli många av. Föreslår Sud så har ni nära till south bar och garage. Annars kan ni bo längre upp längs centralgatan som jag gjorde. Bättre lägenheter med utrustade kök, närmare till Brevent och inte allt för långt från ute liv. Men jag skulle nog välja Sud.

Tillbaka
Topp