Var bor man i Österrike v 10 med familj.

The_Force

Ny medlem
Hejsan
Har nu tröttnat på svenska fjällen och avser styra mot Österrike. Vill ha tips på orter som erbjuder bra skidåkning för en relativt van skidåkarfamilj. Barnen 9 o 12 är duktiga på att åka men föredrar skogen före pisten ( därav föll valet på Österrike som har lite skog ). Om det finns möjlighet till längdåkning så är det ett klart plus då frun gillar att variera utförsåkningen. Avser köra bil ( från Malmö) så om ni har en uppfattning om hur lång tid det tar att ta sig till föreslagen ort så tar jag gärna del av det.
Boende kan vara allt från hotell till stugor.

Tack på förhand för era tips

Ni gör helt rätt i att dra er till alperna, det och fjällen är nästan ojämförbara anser jag.

Har lite svar om körningen. Resterande avstår jag så jag håller mig i pisten som regel.

När ni bestämt ort så gör ni bäst en vägbeskrivning på https://www.google.se/maps de har även med de flesta vägbyggen längs rutten.

Antingen kör man via Rödby - Puttgarden, skaffa ev. Brobizz i god tid innan avfärd. Eller nattfärjan Trelleborg - Rostock.

Kom ihåg att ha med i bilen:
-Registreringsbevis (den blå)
-Första hjälpen kit
-Varselvästar, en skall medföras men det är bra att ha iaf två med sig (även hemma)
-Snökedjor
-Lägg varningstriangeln tillgänglig i bagaget bredvid packning, ni vill inte bära ur väskorna för att få fram denna. :^)
-Köp Vignette i södra Tyskland (tillstånd för att få köra bil på Autobahn i Österrike), 10-dagar för cirka 9 €.

http://www.austria.info/se/tips-pa-...t-att-veta-foer-dig-som-koer-bil-1163676.html

Ta det gärna lite vackert på vägen ner med så att ni kommer ner och får njuta av alperna. :cool:

På vissa ställen i Österrike (tex Montafondalen) är man lite rabiata i sina förbud mot skogsåkning. Bra att tänka på att kolla upp om skog är ett av målen ned resan.
Håller med Igel om att Zillertal (med bla Mayrhofen) är riktigt trevligt med flera fina system att välja mellan, speciellt om man har bil. Fastna dock inte i enbart i Mayrhofen hela veckan eftersom de andra systemen nästan är ännu bättre..... :-)

Obergurgl-Hochgurgl är skidområdet ni drömmer om.
Inte det största men om det inte räcker kan man dra en dag till Sölden.

Håller med om Zillertal, riktigt stort skidområde, knappt att man hinner allt på en vecka. Underbart

Och man behöver inte nödvändigtvis bo i mayrhofen, man kan bo i småbyarna runtom, så blir det lite billigare iallafall. Att ta sig till liftsystemet är inga svårigheter, då det är gratis buss och tåg om man har liftkort.

Har du något tips på boende och vilken av småbyarna kring Zillertal som är att föredra?

/Robert

Senast ändrad:
Har bott i Kaltenbach vilket är en trist by men med relativt "billigt" boende hyfsat nära liften. Mayrhofen är en betydligt trevligare by (riktig skidort) men helt andra priser.
Gerlos tror jag också är rätt mysigt men jag har lite dålig koll på den byn.
Byn Zell am Ziller är rätt fin, men liftarna ligger låååångt från själva byn......

Fügen är ok, men där bor du vid minsta systemet och längst ner i dalen. (Går dock buss och tåg till de andra systemen eller så tar ni bilen)

Själva Zillertal- dalen är rätt platt, så det går smidigt att köra mellan skidsystemet. Inga serpentinvägar. Risk för köer på lördagar (bytesdagar) och i viss mån på söndag em.

Ett tips är att besöka badhuset i Fügen om vädret är dåligt eller efter åkningen. Riktigt trevligt äventyrsbad och så VARMT i vattnet så att till och med frugan var nöjd!!!

Senast ändrad:
Kul Ni funderar på alperna. Vi har kört 9-10 ggr, dock alltid v 8, sedan barnen var 5 resp 7 år (skidskola behövs ej) - de lär sig på några dagar. Färdväg Malmö-Rosenheim ca 11-12 h. Vi kör alltid kl 04.00 på morgonen, helst fredag (ta en semsterdag till så slipper man 95% av köerna). Du skall aldrig vara en lör fm kring Munschen. Antingen Gedser-Rostock (färjam tar 1.45) sedan berlin och söderut eller rödby-puttgarden. Orter: Välj något högt i det riktiga alperna dvs Arlberg (brukar vara bättre väder - kan man inte sitte ute och käka lunch utan jacka är det kass). Ischgl, Sölden, St Anton eller Serfaus är bra. Hemresan lördag samma sak - kör inte senare än 0430 så är du på bordeshop i Puttgarden kl 12-13. Lycka till häls Skåning.

Tjena alla.
Tack för bra tips om ställen. Finns det någon bra stans att kunna söka ett lämpligt boende i de byar och orter som ni föreslår. Antar att det är mest enklare hotell som finns att tillgå eller finns det även stugor att hyra. Vi är 2 familjer = 8 personer. Vi är ju vana vid att hyra stuga i Sverige och ha självhushåll men fullt inställda på att "ta seden dit vi kommer" och jag har inge bekymmer med att sätta mig vid dukade bord :). Om det inte finns några ställe att söka tar vi gärna emot era bästa tips och de "kontaktuppgifter" som ni kan förse oss med om så det bara är ett namn så får jag söka upp resten av kontaktuppgifterna.
Om jag skall konkretisera min önskelista efter era tips hittills så är det inte så viktigt med skogsåkningen då ungarna troligtvis kommer att finna nya nöjen i de betydligt större systemet. Längdåkningen är bara ett plus om den finns. Snösäkert och trevligt samt inte allt för långt att köra är min priolista.

I Österrike har vi hyrt lägenhet. Vi har hittat dem via turistbyråernas hemsidor. Vanligt är att en familj i sitt hus har en våning med en eller flera lägenheter som de hyr ut. Vanligt är att man betalar en handpenning via banköverföring och sedan slutbetalar på plats. Då är det ganska vanligt att det är kontanter som gäller.... Men de tar man lätt ut i bankomater på plats.

Senast ändrad:
The_Force sa:
Tjena alla.
Tack för bra tips om ställen. Finns det någon bra stans att kunna söka ett lämpligt boende i de byar och orter som ni föreslår. Antar att det är mest enklare hotell som finns att tillgå eller finns det även stugor att hyra. Vi är 2 familjer = 8 personer. Vi är ju vana vid att hyra stuga i Sverige och ha självhushåll men fullt inställda på att "ta seden dit vi kommer" och jag har inge bekymmer med att sätta mig vid dukade bord :). Om det inte finns några ställe att söka tar vi gärna emot era bästa tips och de "kontaktuppgifter" som ni kan förse oss med om så det bara är ett namn så får jag söka upp resten av kontaktuppgifterna.
Om jag skall konkretisera min önskelista efter era tips hittills så är det inte så viktigt med skogsåkningen då ungarna troligtvis kommer att finna nya nöjen i de betydligt större systemet. Längdåkningen är bara ett plus om den finns. Snösäkert och trevligt samt inte allt för långt att köra är min priolista.

Hej.
Vi körde ner från Skåne v7 i februari i år. Bilresan kostade 6000:- inklusive färja och broavgift. Vi körde vid 19-tiden fredagkväll och det flöt på bra hela vägen ner till Munchen. Kom fram ca 11.00. Köer vid gränsen till och från Österrike pga flyktingkontroller.Vi bokade genom booking.com och det var ganska smidigt men du får ha en flik uppe vid sidan om med Google Maps eller något när du kikar efter boende. Väldigt irriterande att dom mäter avståndet fågelvägen. Dvs. en lägenhet som ligger 3 mil bort kan i realiteten ligga i en annan dal med kanske 12 mils körsträcka. I övrigt är det bra! Vågar inte tipsa om skidorter. I år bor vi i Tux, mittemellan Mayrhofen och Hintertux. Nästa jul blir det Sölden. Man kan nog åka längd i princip överallt.

Tillbaka
Topp