Var går gränsen för nybörjare / medel mm.

Arnesson1

Ny medlem
Hej,

Ännu en "vilka skidor ska jag köpa tråd". Jah har sökt runt men hittade inte direkt svaret jag söker. Jag har åkt skidor i hela mitt liv (är 25år idag) men har endast åkt någon vecka per år och på senare år åker jag max 10dagar/år.

Jag åker 95% pist och behärskar inte offpist även om det är kul att försöka.

Jag sitter och kollar på nya skidor men fastnat lite, ska jag ha en nybörjarskida eller en för medelåkaren. Jag söker ett par billiga skidor, nya eller beagnade (ca 1500SEK).

Stadium säljer dessa t ex: http://www.stadium.se/sport/vinters...ckPipeline=ViewApplication-DisplayWelcomePage

Är de för basic för en med min bakgrund? Eller ska jag satsa på ett par beggade som t ex dessa: http://www.blocket.se/vi/20214436.htm?ca=10_s

Jag väger 75kg är 183cm lång.

vet inte hur erfaren du är och hur hårt du kör, men eftersom du kör ca 1 vecka per år bara så duger nog stadium skidan för dig helt klart ialf;)

(annars kan du ju alltid åka till stadium och snacka med personale, nte alltid dom kan ngt men kan hända att du får hjälp av nån lite mer erfaren)

Åk och prata med dem på Stadium, vissa är faktiskt riktigt kunniga så om du har tur får du en av dem.

oavsett vad de säger på stadium, så ska du inte åka på en nybörjarskida om du nu inte råkar vara den mest talanglösa i världen. Har du åkt hela ditt liv behöver du nog mer än så om du vill utvecklas och ha roligt.
Leta beggat, kolla på köp och sälj här på freeride, blocket brukar ha överprissatta gamla trista skidor

Senast ändrad:
Kan bara instämma med ovanstående, håll dig absolut borta från nybörjarskidor! Det låter som att du är i ett typiskt "behöver billiga skidor NU"-läge och då kanske denna förmaning räcker. Skulle du ha någon som helst möjlighet rekommenderar jag dig annars varmt att testa ett antal olika par innan du slår till.

köper du ett par lite bättre skidor, så finns ju chansen att du börjar åka lite mer än "en vecka om året"...sen tror jag att du tröttnar på nybörjarskidorna rätt fort.

Tack för svaren.

Jag skulle gärna åka mera men jobb/tid finns inte riktigt. Men om 2v ska jag till kungsberget en helg med flickvännen, bara hoppas hon fastnar för åkande också.

Jag söker runt i lite gamla trådar och letar vidare. Jag har investerat i ett par pjäxor som jag är nöjd med men brukar hyra skidor. Men det blir ju mindre omständligt om man slipper böket med att hyra. Pengarna är inte direkt ett problem heller utan mest att jag gärna inte lägger massa tusenlappar när jag inte åker så mycket. Men är man dumsnål ångrar man sig väl..

vore jag dig skulle jag spara mina pengar och istællet hyra skidor. prøva på olika skidor och om du i framtiden får tid till mer skidåkning så har du en bra "grund" att stå på infør eventuellt skidkøp. att køpa en ny/beggad skida nu som kanske inte passar eller inte kommer att passa dig om något år verkar bara dumt.

Senast ändrad:
Frågan är egentligen inte vad gränsen nybörjare/medel/avancerad går utan mer vad som skiljer på skidorna ur dessa grupper. I butiken kan de se förvillande lika ut och det kan tyckas som det bara är prislappen som skiljer.

En nybörjar/medel skida är i allmänhet enklare i sin uppbyggnad vilket gör den mjukare såväl i längsledd (flex) som i tvärledd (vridstyvhet). Det gör att den upplevs som mycket lättsvängd och följsam på mjukt underlag och i låga hastigheter. Vid högre hastigheter och/eller hårt underlag är risken stor att den är för mjuk vilket leder till att den inte kan hålla greppet och upplevs som fladdrig och svårkörd.

Belaget på en nybörjar/medel skida är oftast "billigare" vilket innebär att skidan inte är lika lättvallad och glider lika bra som en skida med avancerat belag.

Men ... det finns nackdelar även med avancerade skidor. De har oftast ett hårdare flex och är vridstyvare för att klara högre farter på hårt underlag. För en åkare med mindre utvecklad teknik kan de kännas svårsvängda och upplevas som det är skidorna som tar kommandot.

Ett par raceskidor är snäppet värre. De är utvecklade för kompromisslös åkning på hårt underlag i höga hastigheter. Kan upplevas som bångstyriga även för en duktig tekniker på mjukare underlag i lägre hastigheter. Absolut ingenting för den som inte har full koll på sin skidföring.

Åka Skidor har testat ett stort antal pistskidor. Ta en titt här http://www.akaskidor.se/skidtest/ Läs igenom testerna och bilda dig en uppfattning om vad som kan passa dig och din åkning.

Vill du ha en skida och växa med tror jag att du i första hand ska kika på skidor i prisklassen 4 500 - 6 000 kr (inkl.bindning. ord. pris). Billigare skidor är ... ja , billigare ...

/MM

Senast ändrad:
Nu är nya skidor inköpta och testade. Det blev ett par Head Monster 76 från rean på Stadium. Tack för all hjälp.

Tillbaka
Topp