Var i Österrike?

kentbengt

Ny medlem
Var i Österrike?
Arlo!
Tänkte dra ner till Österrike typ januari -05 och stanna några månader för att åka/jobba +-0. Någon som varit på flera ställen och kan jämföra? (Ischgl verkar inte tokigt men har inte varit där) Som de flesta andra vill man ju klart ha lite folk och mycket backar. Utelivet spelar ingen större roll, behöver dock inte vara heldött.
Så jag vore jändrans tacksam för alla förslag.

Var i Österrike?
Kitsbuel är ett seriöst alternativ. Jag har varit där under två veckor och såg inte en enda duktig åkare, då är man rätt ensam om den seriösa åkningen jag lovar. Det kryllar av små skidorter i österrike som du är ensam om åkningen. Däremot såg vi en gång ett par halvdana skidor utanför en resturang fast vi antar att det var svenskar.

Var i Österrike?
Du ska åka till skiwelt och då helst westendorf. litet system men med grym offpist. Granne med större orten Söll. Det är mest Hollendare och Engelsmän och alla vet ju hur duktiga de är. orten ligger för övrigt ca 25 km från Kitsbuel.

Var i Österrike?
Asså St. i all ära, men det hade varit kul att åka till nåt ställe dit inte alla andra drar. Efter att ha läst lite här verkar alla dra till St. Anton eller Chamonix. Nog för att de är bra, men ni förstår kanske.
Tänkte om möjligt även utöka lite tyska-kunskaper.
Men som sagt, tacksam för förslag.

Var i Österrike?
Ett ställe i Österrike som få svenskar (och även andra nationaliteter) hittar till är Heiligenblut i Kärten. Vid foten av Grossklockner ligger denna by som är mest känt från pusselmotiv, men här finns också ett litet men intressant liftsystem med toppar upp mot tretusen meter som ger stora möjligheter till offpist som man absolut inte behöver slåss om.
Ett länktips för den som vill hitta mindre orter i österrike är www.bergfex.at där istortsätt alla byar är presenterade.

Var i Österrike?
St:Anton blir svaret.

Kitzbuhel och Heilegenblut är goda alternativ men inte på den del av sesongen du skall ner. Var själv i närheten av heiligenblut och mölltalergletcher i vintras. Erfareheten säger att man får snö, men tidigt på sesongen. Tyvärr ligger dom på fel sida av venediger och glocknermassiven. Man får bara snö när vindarna blåser upp från Italien men det sker bara dec-januari. Däremot visades bilder från St:anton där dom förra sesongen fick fyra meter på ett par veckor. ALLA i österrike vet att det är där sön kommer. Skulle jag åka ner igen skulle det bli St:anton!

Var i Österrike?
St: Anton är så underbart. Finns omväxlande åkning. Och en hälig "stad". Mycket svenskar och oftast bra snö.

Var i Österrike?
Serfaus är en skön liten by inte långt från Imst.
Bara familjer som åker dit så allt puder åks av dom få säsongare som är där. Och hut mkt man än försöker så hinner man inte åka upp allt.
Ska själv antingen dit eller till St. Anton som oxo är riktigt bra lite mkt svenskar bara.

Var i Österrike?
Saalbach-Hinterglemm rekomenderar jag har ett utav europas största liftsystem 217 km pist tror jag att det var. Offpist ja. Funpark ja 2 st till och med.

Var i Österrike?
Saalbach är grymt. både positivt och negativt. vi var ca 30 svenskar permanent. plus minus några guider. offpisten var grym, om man visste vart man skulle åka, vilket man inte fick reda på förränn i slutet av säsongen. utelivet lagom. afterskin vet jag inte. jobbade på hinterhag så hjärnan var avstängd mellan klockan två och åtta. funparken var sådär.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp