Var kan man gjuta pjäxor/innersko i Skåne?

jakkra

Ny medlem
Hej, jag har alltid haft problem med att hitta bra pjäxor. Har haft ett par köpta, men de blev aldrig bra och efter två säsonger var de oanvändbara. Så alla andra år, före och efter dem har jag hyrt, men alltid haft problem.

Nu har jag bestämt mig att det får vara nog med pjäxproblemen och bestämt mig för att skaffa ett par gjutna. Problemet är att jag kan verkligen inte hitta några som gör det i Skåne. Har en kompis som har gjutit på Skistar i Göteborg och han är grymt nöjd, dock känns det lite långt iväg för att köpa pjäxor. Har letat och letat men inte hittat något i södra Sverige. Inte intresserad av att bara gjuta sula, utan vill ha hela innerskon.

Så alltså, det jag undrar är om någon vet var man kan gjuta, helst i Skåne.

Mycket tacksam :)

Jakob

Alpingaraget i Hbg, eller Snö och Sjö som CHRISTOPHERLARSSON skrev, beror ju också på vad du vill ha för modell!

rickyknock sa:
Alpingaraget i Hbg, eller Snö och Sjö som CHRISTOPHERLARSSON skrev, beror ju också på vad du vill ha för modell!
Bara de sitter bra och jag slipper få ont så är jag nöjd. Kan inte jätte mycket om vad för modeller som gäller. Åker 2-3 veckor per år, runt 70% pist resterande offpist. Det jag söker är en butik som vet vad de snackar om och inte lurar på mig fel saker. Jag vet att formgjuta kostar en del, men behöver ju ingen proffsutrustning. Vad är rimligt att betala för ett par?

Edit: Såg på Alpingaragets hemsida att de inte listar butiken i HBG under "ADRESSER TILL VÅRA BUTIKER". Vet du om denna är denna nedlagd eller liknande?

Senast ändrad:
jakkra sa:
rickyknock sa:
Edit: Såg på Alpingaragets hemsida att de inte listar butiken i HBG under "ADRESSER TILL VÅRA BUTIKER". Vet du om denna är denna nedlagd eller liknande?
Jag undrar oxå detta. Min kompis som bor i Helsingborg har sagt att det inte är öppet där längre, och som du sa finns de inte heller kvar på Alpingaragets sida förutom som en nål på kartan senast jag tittade.

Känns lite väl drastiskt att gå från hyrpjäxor (de sämsta du kan åka i), via felköpta (lika dåligt det) till gjutna. Skall du ha en sprutad innersko så måste du även ha ett vettigt skal att spruta den i.
Bättre att du går till en bra pjäxbutik och prova ut ett par pjäxor som passar dina fötter.
Men visst åker du Vääldigt mycket och har väldigt konstiga fötter så är ju gjutna att föredra, men det tror jag inte du har riktig koll på ännu.
Med dina 2-3 veckor per år i mestadels pist så känns det som om steg ett är att åka till en butik som kan sina saker och inte lurar på dig fel saker som du skriver.
Enklast för dig är nog att ta tåget till Göteborg för ett besök på Skistore eller Udens
Då kan du få hjälp med att hitta ett par pjäxor som är lämpliga till dina fötter och din åkning.

//GC

GoranC sa:
Känns lite väl drastiskt att gå från hyrpjäxor (de sämsta du kan åka i), via felköpta (lika dåligt det) till gjutna. Skall du ha en sprutad innersko så måste du även ha ett vettigt skal att spruta den i.
Bättre att du går till en bra pjäxbutik och prova ut ett par pjäxor som passar dina fötter.
Men visst åker du Vääldigt mycket och har väldigt konstiga fötter så är ju gjutna att föredra, men det tror jag inte du har riktig koll på ännu.
Med dina 2-3 veckor per år i mestadels pist så känns det som om steg ett är att åka till en butik som kan sina saker och inte lurar på dig fel saker som du skriver.
Enklast för dig är nog att ta tåget till Göteborg för ett besök på Skistore eller Udens
Då kan du få hjälp med att hitta ett par pjäxor som är lämpliga till dina fötter och din åkning.

//GC
Jo jag förstår dig. Dock de pjäxorna jag köpte, köptes i en skidbutik med vad jag tror kunnig personal (eller kanske inte). I de har jag gjuten sula samt själva pjäxorna värmdes för att passa bättre. Det jag är orolig för att det blir samma igen, och då känner jag att det är lika bra att göra det ordentligt en gång, sen borde man ju kunna köra på dessa i många år. Jag är helt enkelt bara väldigt trött på att ha haft problem med pjäxorna varje år de snart 20 åren.

Garaget i Hbg har lagt ner enligt de i Sthlm! Tråkigt, men det gick väll inte så bra! Snö och Sjö har ett gott rykte och bor du hyfsat nära är det all idé att åka dit och ta sig en titt utan att vara i köptankar. Lägg annars ut en tråd på forumet så får du garantetat en del köpråd att ta med dig. Du har säkert ett större utbud att välja på om du väljer att åka till Göteborg men det är ju bra att ha en ungefärlig uppfattning om vad du vill ha.

Vad är det för problem du har och varför är pjäxorna oanvändbara?

Skidbutik och pjäxbutik med duktig bootfitter är två helt olika saker
Att tafram en pjäxa från hyllan värma skalet lite och göra en sula i en maskin är ingen garanti för att man kan sin sak och att det blir bra. DSkulle jag oxå kunna fixa. Att göra detta bra däremot är en helt annan sak.
Försäkra sig om kundens åkförmåga och användningsområde
Mäta och se på foten och utifrån detta ta fram ett fåtal lämpliga pjäxor, i rätt storlek både lästbredd och längd, som du får prova och känna hur dom känns
du själv väljer sen den du tycker känns bäst, anpassning av skalet om det behövs
Sulgjutning, en prosess som kräv kunskap och noggrannhet från den som utför det

detta tar väl en halv dag i alla fall innan det blir bra
Sen får du räkna med att ha lite nt dom första tio dagarna innan innerskon har anpassat sig riktigt till din fot. värmning av innerskon är bara en bit på vägen.

//GC

GoranC sa:

Att tafram en pjäxa från hyllan värma skalet lite och göra en sula i en maskin är ingen garanti för att man kan sin sak och att det blir bra. DSkulle jag oxå kunna fixa. Att göra detta bra däremot är en helt annan sak.
Mäta och se på foten och utifrån detta ta fram ett fåtal lämpliga pjäxor, i rätt storlek både lästbredd och längd, som du får prova och känna hur dom känns
du själv väljer sen den du tycker känns bäst, anpassning av skalet om det behövs

Sen får du räkna med att ha lite nt dom första tio dagarna innan innerskon har anpassat sig riktigt till din fot. värmning av innerskon är bara en bit på vägen.

//GC
Tack för utförligt svar. Problemet är att jag alltid fått ont av dem, nu har de blivit för stora dessutom så inte ens om jag maxar spänningen (noll blod tillförsel) så känner jag att jag har kontroll i dem, foten svajar. Jag är van att alltid behöva spänna upp pjäxsorna varje gång man kommer ner i backen, så detta är egentligen inte något problem. Men ska man egentligen behöva göra det? Jag ska åka in till Snö och Sjö och prata med dem i veckan, kanske jag klarar mig utan att behöva gjuta. Ska dessutom ta med mina gamla pjäxor och se vad de säger.

Att åka till Göteborg känns lite overkill, förhoppningsvis kan de på Snö och Sjö hjälpa mig :)

Senast ändrad:
jakkra sa:
GoranC sa:

//GC
Tack för utförligt svar. Problemet är att jag alltid fått ont av dem, nu har de blivit för stora dessutom så inte ens om jag maxar spänningen (noll blod tillförsel) så känner jag att jag har kontroll i dem, foten svajar. Jag är van att alltid behöva spänna upp pjäxsorna varje gång man kommer ner i backen, så detta är egentligen inte något problem. Men ska man egentligen behöva göra det? Jag ska åka in till Snö och Sjö och prata med dem i veckan, kanske jag klarar mig utan att behöva gjuta. Ska dessutom ta med mina gamla pjäxor och se vad de säger.

Att åka till Göteborg känns lite overkill, förhoppningsvis kan de på Snö och Sjö hjälpa mig :)
Om du måste spänna pjäxorna så mycket så har du uppenbarligen haft fel skal. Köper du ett par formsprutade innerskon så är det inte en garanti att du tycker dom är sköna. Sitta bättre lär dom göra men skummet som sprutas in är ofta hårdare än en vanlig innersko. Fördelen är att dom formar sig bättre efter foten och ger inte med sig lika mycket efter tid. Nackdelen är att materialet är lite hårdare, om du förstår hur jag menar.

Nu när du bestämt dig för att köpa en formsprutad innersko så måste du ändå se till att du köper rätt skal också. Ett tips är att testa skalet både med original innerskon och att ta ut innerskon och bara stå i skalet. När du står i skalet så är det lite lättare att se om storleken är rätt på längden genom att skjuta fram tårna så dom tar i fram och se hur mycket utrymme som är kvar bak vid hälen.

(Oj, onödigt mycket citerat såg jag nu i efterhand)

Senast ändrad:
Helt klart har dom sålt på dig en allt för stor pjäxa
Utan innersko skall du ha mellan 1-1,5 cm bakom foten när tån tar i fram
Breddmässigt kan foten nudda plasten på båda sidor.
Med ett sånt skal kommer en sprutad innersko inte att vara till någon nytta
Det är inte innerskon som avgör passformen utan det är ett skal som är rätt i storlek
Om detta finns det offantliga mängder trådar här på forumet
Men det vanligaste felet många gör är att köpa en pjäxa som känns skön i butiken och med det blir för stor, måste spännas max och gör ont.
Den skall vara jävligt tight då den alltid töjer sig efter ett par veckors åkning.
Och att du är van att spänna upp pjäxorna beror på att du åkt på för stora pjäxor du måste spänna så att skalet blir deformerat.

1 åk till kunnig affär, namnet är ingen garanti, sök på forumet.
2A se till att säljaren mäter och ser på din fot.
2B Om inte gå till annan affär och börja om på 2A
3 du får förslag på två tre par som hen anser vara lämplig till dig, utifrån vikt och åkförmåga, i flex och modell
4 PRÖVA LÄÄNGE, det skall vara jäkligt tight och du skall sitta fast när du spänner i de första hacken, utan att det klämmer och gör ont någon stans. denna prosedur är svettig och tar lång tid så klä dig lätt :)
5 ev gjuter du en sula, dock inget måste när du åker någon vecka bara, men höjer passformen något.
6 betalar och går hem å sätter på dig pjäxorna och vankar runt med dom några timmar.
7 väntar på snö och åker sedan vid första bästa tillfälle.
8 eventuellt kanske du måste trycka skalet på nån punkt som dykt upp efter lite användenade på riktigt.
9 åker 100-150 dagar
10 startar om på punkt 1

//GC

Senast ändrad:
Sedan när är gjutning och formsprutning samma sak? Strunt sak samma, TS kommer få bra hjälp om han beger sig till en vettig butik, om det sedan blir formsprutad innersko eller ny hobby som resultat, det får vi vänta och se.

Jag kan varmt rekommendera Snö och Sjö, köpte nya pjäxor där förra året. Fick foten mätt och kollad på, frågor om hur jag åkte och vad jag ville ha ut av pjäxan och fick sedan prova ett antal pjäxor innan jag hittade rätt och gjöt sula och värmde innerskon (gjutning orkade jag inte med).

Cbez sa:
Jag kan varmt rekommendera Snö och Sjö, köpte nya pjäxor där förra året. Fick foten mätt och kollad på, frågor om hur jag åkte och vad jag ville ha ut av pjäxan och fick sedan prova ett antal pjäxor innan jag hittade rätt och gjöt sula och värmde innerskon (gjutning orkade jag inte med).
Har bara hört positiva omdömen om Snö och Sjö, men deras hemsida är inte så utförlig om man uttrycker sig försiktigt, vet du vilka märke de saluför när det gäller pjäxor?

rickyknock sa:
Cbez sa:
Har bara hört positiva omdömen om Snö och Sjö, men deras hemsida är inte så utförlig om man uttrycker sig försiktigt, vet du vilka märke de saluför när det gäller pjäxor?
Haha nej hemsidan lämnar en del att önska... de saluför i princip alla de stora tillverkarna. De som fanns senast jag var där är: Dynafit, Lange, Salomon, Atomic, K2, Dalbello, Fischer, Head, Nordica, Tecnica och Strolz. Full Tilt är väl det enda som saknas egentligen. Men maila eller ring dem för att vara på den säkra sidan!

Cbez sa:
rickyknock sa:
Cbez sa:
Haha nej hemsidan lämnar en del att önska... de saluför i princip alla de stora tillverkarna. De som fanns senast jag var där är: Dynafit, Lange, Salomon, Atomic, K2, Dalbello, Fischer, Head, Nordica, Tecnica och Strolz. Full Tilt är väl det enda som saknas egentligen. Men maila eller ring dem för att vara på den säkra sidan!
Tack!
Låter bra! Blir nog ett "studiebesök":-)

Tillbaka
Topp