Var köpa skidlägenhet/stuga ?

bompaholm

Ny medlem
Har totalt tröttnat på svenska fjällen
Nu när man jobbat några år har man ju råd med en lägenhet eller stuga i Alperna
Om ni hade 2 - 3M SEK var skulle ni köpa lägenhet då?
Man vill kunna komma dit ganska snabbt och enkelt..

Förslag?

Om Alperna hade varit ett måste hade jag absolut valt Frankrike. Utan tvekan. Någon av de lite mindre byarna med en dryg timme från flygplatsen i Geneve. Haute-Savoie alltså. Hade man haft den summan att lägga kanske man också hade haft råd att köpa en Golf eller nåt, sätta på en takbox och ha den ståendes där nere, för att ta sig till och från flygplatsen och mellan byarna för eventuella utflykter.

Det är nog betydligt billigare att ta taxi till och från flygplatsen än att äga en bil som ska stå parkerad vid flygplatsen året om.

Tompan14 sa:
Det är nog betydligt billigare att ta taxi till och från flygplatsen än att äga en bil som ska stå parkerad vid flygplatsen året om.
Antagligen, men då måste man ju även ta taxi när man ska hälsa på polarna i St Anton, kolla tävling i Verbier, tura i Chamonix framåt våren etc. Då kanske det hade varit billigare att ha en egen bil. Men som sagt, det är bara hur jag skulle gjort, folk tycker ju olika.

Borde väl isåfall vara billigare att köra ned med bil man äger i Sverige?
Man kan ju inte ha hus och bilar ståendes överallt i världen tills när man ska vara där.

Det är bara att börja gräva. Googla immobilien och österrich. Österrikiska banker skall tydligen vara ett tips. Fyll gärna på tråden om ni hittar något intressant. Är det inte mycket man skall sätta sig in i gällande olika regler och dylikt?hittade en lägenhet i disentis som en engelsman ville sälja för en tid sedan när pundet rasade. Var nere och kollade i byn men det kändes inte rätt. Som sagts är det någon som jobbar seriöst på att köpa ett ställe i alperna hade det varit att höra lite erfarenheter.

Jag och en kompis håller precis på att slutföra ett lägenhetsköp i Chamonix. När vi tog beslutet av ort värderade vi enkel transport och stark tradition högt. Dessutom triggades vi utmaningen att få göra affärer med kokta fransmän. Det kändes för enkelt och fegt att köpa nåt i Österrike.

Har ni några direkta frågor och funderingar så är det bara att maila, så hjälper jag till att reda i det efter bästa förmåga.

Du får man gratulera till ovanstående!
Ni köpte ni privat eller via mäklare?
Skall ni flytta dit eller är det semesterlägenhet?

Vi köpte via mäklare, hans/hennes arvode ligger helt på säljaren. Detta markeras med ett "F.A.I" efter priset på lägenheten, kontrollera så att det står det. I vårat fall låg mäklarens arvode på 3,5%. Observera att det många olika mäklare kan ha säljkontrakt på samma objekt. Är din mäklare slö på det vanliga franska viset kan din lägenhet säljas i en parallell process utan din vetskap.

Den stora tillkommande posten som köpare är den stadsanställde notarien som ska vända papper i ett kvartal ungefär, han tog ca 9% av oss. Detta kommer ligga utanför ditt eventuella banklån.

Vi har på sikt tänkt att använda lägenheten som semesterboende för oss och vänner, men första vintern kommer jag testa den som säsongarkvart.

När allt är klart om ett par veckor så planerar jag att återberätta köpprocessen på ett uttömmande sätt på en kompis blogg. Jag kompletterar med en länk här då.

Jag hade nog köpt en mindre lägenhet som man får plats i, för att sedan kunna hyra ut den när man inte är där

Corin sa:
Tompan14 sa:
Antagligen, men då måste man ju även ta taxi när man ska hälsa på polarna i St Anton, kolla tävling i Verbier, tura i Chamonix framåt våren etc. Då kanske det hade varit billigare att ha en egen bil. Men som sagt, det är bara hur jag skulle gjort, folk tycker ju olika.
Du kan fortfarande ha bilen vid huset, men du behöver inte åka med den till flygplatsen, utan då tar du taxi istället. Sen har du den som pendelsbil där nere.

Senast ändrad:
Den viktigaste parametern tycker jag är närhet till flygplats med många avgångar och bra prissatta flyg. Jag skulle därför i första hand titta på skidort på vettigt pendlingsavstånd till Genevé, Zurich eller München.

Nästa fråga är om man vill hitta ett ställe på ett stort eller litet ställe, känt eller okänt osv. Vill man ha ski in ski out och en turistort eller en liten stad med skidåkning (typ Bourg St Mauritz ). Det påverkar prisbilden högst väsentligt.

Själv har jag tittat på lägenhet/chalet i Ste Foy men inte kommit till skott. Prisläget uppe i själva skidanläggningen (ski in ski out) motsvarar typ Mälardalen. Nere längs vägen mot Val d'Isere klart billigare. Mäklare finns här för att få en idé om prisbild. http://www.saintefoy-agence.fr/accueil_2.php?&PHPSESSID=9287d7f3c16fdd71a79e284c95949778

Tillbaka
Topp