Var montera bindning på specifik skida?

perhenrik

Ny medlem
Tja alla!

Behöver hjälp med var jag ska montera mina Atomic Atlas 193:or? Är 193 och väger 87kg och vill ha ut en aning mer sväg ur skidan då det händer att jag då och då åker mer teknisk och tight terräng liksom träd. Funderar om jag kan montera någon cm framför team-linjen? Eller kommer detta att förstöra skidans karaktär och performance?

Tacksa för input!

Inte ett svar. Ingen som har nått att komma med på den här punkten? Måste väl va en massa som testat olika montage?

perhenrik sa:
Inte ett svar. Ingen som har nått att komma med på den här punkten? Måste väl va en massa som testat olika montage?
Det är säkert en massa som testat olika montage men du frågar ju efter på en specifik skida. Tror inte att det är så många som testat olika montage på just atlas 193. Men det verkar ju som du har en egen teori. Klart att karaktär och "performance" påverkas men det kanske påverkas i den riktning du önskar när du ska åka träd... Borra på där du tror det blir bra och testa.

Tack för lite svar. Har kollat runt lite på TGR utan att riktigt hitta det jag söker. Är medveten om att det är en skida som inte så jättemånga har i sin quiver.

Men om man ställer frågan om det finns något generellt att säga om montering framåt/bakåt på skidan?
Eller är skidor så pass specifika att inget generellt kan sägas i frågan?
En grej som jag alltid uppfattat generell är just att skidan blir mer lättsvängd ju längre fram man monterar liksom får bättre flyt ju längre bakåt? Där handlar det alltså om positiva aspekter.
Men är det svårare att säga vilka negativa konsekvenser man får ut av fram/bak-montering?

Det där kallar jag förklaring! :cool:

Intressant metod som jag vill titta närmre på. Om inte annat för bildningens skull. Det jag docl funderar över är hur man räknar ut area, där man tar med designen i beaktande. Du berörde ämnet lite, men finns det ett mer specifikt sätt?

Tillbaka
Topp