Var ska jag montera bindningen?

HEJ!, har ett par k2 fujative 07 08. dom är monterade på balans punkten. DVS håller man fingret i mitten av skidan så står den stadigt. Bindningen är nånn cm (tror 4) bakom den exacta mitten. Funderar på att sätta bindningarna på den exacta mitten(true center) men killen på team sportia rekomendarar inte att jag ska göra det eftersom skidorna då blir tyngre därfram och när jag hoppar kommer dom att tippa frammåt. Är det någon som har ett par k2 fujative 07 08 truecenter monterade ?, Vad tycker ni isåfall om det bör jag montera om dom till true center ? Elr ska jag låta dom va som dom är nu ?

nej de är nog ingen risk alls. sen fattar jag inte riktigt hur han får det till att skidan skulle kännas tyngre framför bindningen om du mittmonterar den.. snarare tvärtom:P

Roligaste jag läst på länge. Men lyssna aldrig på personal på de stora sportkedjorna. Ofta kan de NADA.

det enda du verkligen går miste om är vettiga carvingegenskaper, men om du railar med dem så är det ju redan kört iofs... och 4cm spelar ingen större roll i offpist heller när de redan sitter så långt fram... men lider du verkligen av att ha dem monterade där de är?

Jag kör på ett par Amplid Antidogma. Monetrat bindningen 4 cm bakom "balanspunkten" Det har jag gjort för att inte ramla framåt "Not"!
Utan för att få lite mer pistegenskaper/ Offpistegenskaper.
Hade jag velat shredda dagarna in och ut hade jag kanske monterat dem 1cm framför "balanspunkten" utan att vara rädd för att trilla framlänges.

jag har ett par k2 07/08 fujative. jag monterade om dom ssjälv till true centre. mkt sköönare.

lite jobbigare i benen när man kör powpow. men det är värt att flytta fram dom. jag tkr hela skidan känns lättare när man har dem på fötterna , (nu när ja flyttat fram)

sooo do it:D

"men killen på team sportia rekomendarar inte att jag ska göra det eftersom skidorna då blir tyngre därfram och när jag hoppar kommer dom att tippa frammåt." HAHA

Jag kör på fujative med mittmontering (true). Den enda anledningen att inte montera dom i mitten är att du förlorar en del av skidans carvingegenskaper. Men jag har åkt det mesta och kan säga att det går bra att sväga med dom mittmonterade.

Att du kommer att hamna i obalans i luften med dom tror jag är rent bullshit. Personligen tycker jag att det känns bättre med lika mycket skida fram som bak i luften. Och det är lättare att raila.

Gör som du vill!

Känns orelevant som fan men måste bara påpeka en sak om detta.

Flyttar du fram bindningen så flyttar du fram din egen tyngdpunkt på skidan, och får mindre av skidans längd (=tyngd) framför dig. Skidan blir därför baktung, inte framtung.
Tänk en vickbräda.

Att bindningens vikt flyttas framåt spelar ingen roll då den ändå ligger rakt under din egen vikt.

Ta ett extremt exempel: Sätt bindningarna så långt fram det bara går, så du har typ 150 cm skida bakom dig, då måste väl alla förstå att skidan inte blir framtung.

Slutsats: Knäpp kille på Team Sportia....

baelter sa:

Flyttar du fram bindningen så flyttar du fram din egen tyngdpunkt på skidan, och får mindre av skidans längd (=tyngd) framför dig. Skidan blir därför baktung, inte framtung.
Tänk en vickbräda.

Att bindningens vikt flyttas framåt spelar ingen roll då den ändå ligger rakt under din egen vikt.

Ta ett extremt exempel: Sätt bindningarna så långt fram det bara går, så du har typ 150 cm skida bakom dig, då måste väl alla förstå att skidan inte blir framtung.

Tveksamt om han är knäpp... Tror snarare han är en skön lirare som forutom skidresan med klassen i högstadiet aldrig stått på ett par skidor. Däremot är han säkert jätte duktig på fotboll.

baelter sa:

Tänk en vickbräda.

ahha jo ska sluta lyssna på folk på sånna butiker :D

Jesperfekt sa:
baelter sa:

Tänk en vickbräda.

ahha jo ska sluta lyssna på folk på sånna butiker :D
Eh? Du måste vara BÄNG- lr så har du inte läst matte A.

Va i helvete?

"Skidan blir framtung om man om-monterar bindnigen frammåt..?"
Killen på team sportia måste tänka utanför fysikens lagar...

sen det där om att montera om, alltså om vi säger att skidorna var totalt genomskinliga så skulle du inte känna någon skillnad på en aning bakmonterat och true center monterat.
Men att stå mitten på skidan är ögon godis, det känns bättre och stabilare att stå i mitten.

Dock ska man ej fram-montera, helt livsfarligt, vobblar som ett fyllo på el scooter.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp