- Var ska man börja?

xtronal

Medlem
- Var ska man börja?
Tja!, Tänkte fråga en sak.. vad ska man börja med när det gäller alla hopp osv, 360, osv..

men det ända är.. va fan, har åkt skidor i ca 2 år nu, men inte vågat prövat på tex 360 på stora hopp, men nu... vill jag ta tag i mitt skidåkande och bli bra, jag kan väll en del basics, men vill klara av större hopp, och svårare tricks,

allt beror väll ändå på om man vågar eller inte? ;P.. typ varje gång när jag ska åka till skidbacken tänker jag "jag ska pröva de där och de där", men jag gör det aldrig.. det blir liksom "NAH", och jag tror att det är psykiskt.. men om man hoppar typ en gång på en av de "jätte stora" hoppen, kanske man failar, eller inte, men det kommer ju ta bort den "psykiska väggen" , .. alla som är duktiga, har typ No-fear.. vad ska jag säga, de vågar, :O...

- Var ska man börja?
Testa dig fram! Skynda inte för mycket, utan ta det i egen takt helt enkelt. :) .. Har också de spärrarna, men det enda sättet att bli av med dom är att bara pröva sig på nya saker. Man bailar ibland, men tänk bara inte för mycket, utan ställ in dig på att det går bara! Det är iaf min inställning, och jag har grymt mycket kvar att lära.

- Var ska man börja?
lp91 sa:
Testa dig fram! Skynda inte för mycket, utan ta det i egen takt helt enkelt. :) .. Har också de spärrarna, men det enda sättet att bli av med dom är att bara pröva sig på nya saker. Man bailar ibland, men tänk bara inte för mycket, utan ställ in dig på att det går bara! Det är iaf min inställning, och jag har grymt mycket kvar att lära.
Felet är att jag har sagt det här varje år, 2 år är fel.. jag har kanske åkt skidor i 3-4 år, men inte .. inte kommit förbi de där mentala spärrarna.. men, i år ska jag dra till skidbacken varje dag jag kan, nöta in skiten..

men, hatar när man bailar sönder på hopp, folk garvar, och ja, du vet hur det är :rolleyes:

- Var ska man börja?
Tänk inte på att folk skrattar, Tror du dem kunde sätta tricken i början eller? ne precis. Allt handlar om att våga. Men om du ska testa ett trick som tex backflip så ska du ju inte börja i ett megahopp utan kanske på ett hemmabyggt med mycket snö i landningen. (tro mig du vill inte landa på huvudet i en isig landning)

I början ser de stora hoppen farliga ut och man tänker där kommer jag aldrig kunna hoppa. Men det är bara till att hoppa rakt fram någon gång och känna sig för. Då kan nästan inget farligt hända om du inte tar på tok för lite eller mycket fart! Kolla på några andra som hoppar och försök ta lika mycket fart som dem. Då kommer du snart känna att det inte är så farligt stort som man tror.

När man har tagit det steget handlar det bara om att våga. Har du 1 gång testat en 360 och kanske lagt en liten bail och klarat dig så känner du "ne men detta va inte farligt alls" sen kör man bara på. Man ska självklart inte bara gå på de största hoppen direkt! Men allt handlar om att göra det första gången och nöta in varje trick så de sitter. Du ska inte gå från 360 direkt till 720 tex. Börja med att sätta 360 ordentligt. Sen nöta in 540 som enligt mig inte är mycket svårare alls! Och efter det gå vidare!

Sen ska du inte göra något dumt bara för att "proffsen kan" utan det är dig själv som du måste gå in till. Vill du verkligen göra en 1080 så måste man helt klart satsa lite mer vilket förmoldigen innebär större risker. det handlar om vad du vill med din skidåkning helt enkelt !

Hoppas du kan ta lärdom av något av det jag skrev !
Peace

- Var ska man börja?
nöt trick på studsmattan så du känner dig säker på dem, bygg hopp på sidan/utanför backen så slipper du skrattande snor ungar och du får anpassa hoppets storlek till vad du tycker är bekvämt! så småningom känner du dig bekväm så du vågar göra det i dem riktiga hoppen också..

ärligt talat så hatar jag att åka park, enda gångerna jag åker där är då det är tomt i parken.. föredrar att åka och jibba på annat håll i backen så man får vara lite för sig själv och inte känna press, brukar alltid bli roligast så :p

- Var ska man börja?
Fiddeponken skrev mycket bra saker!

Jag har själv haft exakt samma problem som du. Åkte länge och kände att jag ville göra en massa, men vågade helt enkelt. Men så förra året bestämde jag mig för att inte längre bry mig om de duktigare åkarna i parken, och att bara satsa, vem bryr sig om vad som händer? Jag bara körde och tänkte inte, och det gick. Det gick bättre och bättre, och till slut kunde jag göra en jävligt snygg trea med en tweakad mutegrab på det största hoppet (som faktiskt var rätt stort). Så mitt råd är: känns det läskigt, kör ändå. Och framförallt, TVEKA INTE!

Dessutom får den som testar och bailar väldigt mycket mer respekt av de duktiga än den som kör bredvid. Det händer nog nästan aldrig att någon duktigare skrattar åt någon som ramlat i landningen.

- Var ska man börja?
GOS sa:
Fiddeponken skrev mycket bra saker!

Jag har själv haft exakt samma problem som du. Åkte länge och kände att jag ville göra en massa, men vågade helt enkelt. Men så förra året bestämde jag mig för att inte längre bry mig om de duktigare åkarna i parken, och att bara satsa, vem bryr sig om vad som händer? Jag bara körde och tänkte inte, och det gick. Det gick bättre och bättre, och till slut kunde jag göra en jävligt snygg trea med en tweakad mutegrab på det största hoppet (som faktiskt var rätt stort). Så mitt råd är: känns det läskigt, kör ändå. Och framförallt, TVEKA INTE!

Dessutom får den som testar och bailar väldigt mycket mer respekt av de duktiga än den som kör bredvid. Det händer nog nästan aldrig att någon duktigare skrattar åt någon som ramlat i landningen.
GOS har helt rätt ! man får aldrig tveka för det är då man slår sig tro mig! Och att man får respekt av att prova stämmer helt. Då finns det stora möjligheter att du får tips och råd istället för att du är en jobbig kille som kör vid sidan! och att ramla är något alla har respekt för! så testar du och ramlar så kommer ALDRIG någon skratta åt dig. Om det inte är någon p12 som tror han kan fast han själv står och kollar på andra!

- Var ska man börja?
brukar aldrig vara dem bättre åkarna som gör parken till en oskön upplevelse :P snarare alla miljarder snorungar som alltid står uppe vid inrunnet, men aldrig nånsin åker. Och det är ju inte alltid så roligt att prova nya grejjer framför massa ungar som säger vad dem tänker :S men deta är ju bara svälja stoltheten och köra på iaf :p

- Var ska man börja?
xtronal sa:
lp91 sa:
Felet är att jag har sagt det här varje år, 2 år är fel.. jag har kanske åkt skidor i 3-4 år, men inte .. inte kommit förbi de där mentala spärrarna.. men, i år ska jag dra till skidbacken varje dag jag kan, nöta in skiten..

men, hatar när man bailar sönder på hopp, folk garvar, och ja, du vet hur det är :rolleyes:
I know! .. Speciellt när man bailar i landningen på ett bigjump och hamnar med ansiktet MOT liften, så att man sakta & säkert glider ner längs landningen och möter liftåkarnas hånande blickar :)
Nej men, jag har också tvekat i 2 år, lite till & från. Men det gäller att bara inte tänka så mycket. Bättre att tänka på landningen istället! Man ska ju inte tänka för mycket, för det blir sällan som man tänkt sig.. Och att inte bli förskräckt av att ramla, det bästa är ju att "lära sig ramla" btw.

- Var ska man börja?
Får väll bygga ett hopp hemma som jag kan nöta 360s på osv , kanske front flip också :P bara att pröva, klarar ju frontflip lätt på studsmattan så, :)

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp