Var skall vi åka v5 från Milano?

• Trådstartare Trådstartare DrJ
  • Start datum Start datum

DrJ

Medlem
Hej!
Jag och två polare utgår från Milano med hyrbil v5 men inget boende är bokat. Var skall vi åka? Har aldrig åkt i Italien annat en dag i Champoluc. Tänkte först Alagna men kanske kan Cervinia vara bättre med tillgång till Zermatt som man väl har där? Eller finns det kanske någon mindre känd ort som är att föredra? Vi har ju tillgång till bil så man kan ju testa lite olika orter men tror inte vi kommer att hålla på och byta hotell. Vi kommer väl boka boendet i mitten/slutet av nästa vecka och bestämma ort slutgiltigt beroende på hur väderprognoserna ser ut men alla tips är välkomna! Ser att det förväntas snöa bra nu i helgen i Italien vilket ju verkar lovande om det håller i sig!

Kolla var snön vräker ner, sedan åker ni dit. Otippat val. Bormio, trevlig by och ingen puderstress. Finns två finfina offpistområden dit friåkare hänvisas. Endast öppet vid lavinfara från 3 och ner samt med rätt prylar.

Cervina är stort men flackt. Rätt trist åkning. Zermatt går ju att åka över till men det kostar en del extra...
Alagna (m Gressoney och Champoluc) är mindre men betydligt tuffare åkning. Har ni bil tycker jag ni ska sikta på de mindre okända systemen där ni kan bli i princip ensamma om lössnön. Bor ni en bit från själva skidorten kostar hotellen ofta mindre än hälften.

Lycka till!

Jo räknar med att kunna hitta boende för ok pris. Om man siktar på aostadalen med Alagna, finns det mindre system i närheten som ni kan rekommendera? Arabba och Bormio ligger ju en bit österut vad jag kan se.

Aha Arabba är ju Dolomitsuperski, då blir det förstås en jäkla massa orter att åka i. Vad tror ni är bättre Aostadalen eller dolomitsuperski? Förutsatt att snöläget är bra på båda.

Tror snöläget kommer kunna vara bättre österut men se efter helgen, dump fredag-lördag. Bestäm er efter helgen.

Från Bormio når ni fler orter med bil inom 1h. Kolla in på karta.

Jo verkar ju skall snöa mest över Bormioområdet. Om det skulle vara en fyra på lavinskalan, är man hänvisad till pisten då? Eller kan man åka med guide? Hur är offpistpolocyn generellt i Italen, blir man haffad om man åker på egen hand om det är avspärrat?

Bormio är det ganska så reglerat men vet ej om förbud gäller för alla områden, de tillvispade områdena är fina. Sök på nätet vet jag. Jag har åkt off-pist i Italien tidigare och det har inte varit några bekymmer. Har dock fått reprimander av pist-polis i Gressony för fortkörning, haha,

Senast ändrad:
Pist-polis :) Nåja det finns nog dom som kör snabbare än oss, särskilt som en av oss kör bräda. Blev lite sugen på Bormio, såg att Livigno ligger rätt nära också.

Håller med Madesimo är bra. Bara 18 mil norr om Milano och ett riktigt snöhål. Sista sträckan kan man välja en kortare (3 km) eller längre (6 km) väg. Den kortare är en "upplevelse". Ta enbart den om vägförhållandena är bra... Tror att det skrevs en artikel här på sidan för någon säsong sedan. Sök.
Courmayeur har riktigt bra lättillgänglig off pist om det snöat (det var väl off pist ni ville ha?) och bäst käk i hela alperna. Motorväg i princip hela vägen från flygplatsen till byn.

edit

artikel

https://www.freeride.se/djup-skidakning-i-madesimo/

Senast ändrad:
Lätt touring: Passo Tonale. Brant åkning, egna linjer, inga turister: Pejo 3000. Dom är värt ett par dagar. Och billiga.

Tack för alla tips! Vi kommer att avvakta prognosen och boka på torsdag tror jag. Men kommgärna med fler tips, det verkar ju skamkomma rätt bra med snö nu i helgen.

Snödjup

Tillbaka
Topp