Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ligurien har kanske Europas bästa klimat, milda vintrar (sällan under 10 plus), många soldagar och ändå inte alltför heta somrar.
Vilka skidorter med någorlunda ”kvalitet” ligger närmst? Inget behov av insta-vänliga hashtags men fallhöjd, snösäkerhet och hyfsat lättillgänglig offpiste gillas. Och topptursmöjligheter
Det låter najs. Framför allt om man bor där nere permanent. Jag tänkte dock snarare att man bor i Sverige och skulle ha ett ställe att dra ner till på lov och långhelger. Så jag vill gärna ha skidåkningen nära. I en perfekt värld når man stället någorlunda smidigt utan att behöva hyra bilVälj själv. Du når i princip hela alperna med bil samma kväll om du går från jobbet kl 16.
Närmast i södra alperna är bl a Limone, Sauze, Isola. Via Lattea och Serre Chevalier etc är också nära.
Fint att få drömma men miljöfrågan gör väl att det här med lägenhet söderöver för enbart semester känns sådär.
Om du ändå tänker åka dit spelar det ju ingen roll om du åker till en egen lägenhet eller bor på hotell. Isf är väl kanske snarare den egna lägenheten bättre för miljönFint att få drömma men miljöfrågan gör väl att det här med lägenhet söderöver för enbart semester känns sådär.
Om du ändå tänker åka dit spelar det ju ingen roll om du åker till en egen lägenhet eller bor på hotell. Isf är väl kanske snarare den egna lägenheten bättre för miljön
Du kan ju hyra ut den när du inte är där och därmed få full nyttjandegradBorde väl vara tvärtom om man ska se på nyttjandegrad.
Ja, fler borde testa att helt enkelt flytta ut. Bort från sin comfort zone. Och stanna där ett tag.Egen lägenhet gör ju att man åker dit oftare. Att hyra är ett större steg för de allra flesta. Nyttjandegrad är ju oftast bra, men inte i en semesterbostad 150 mil bort. Om du inte tänkt enbart hyra ut den till lokala och regionala invånare.
Edit. Vi nutidsmänniskor måste bestämma oss ibland. Fine om du tänkt bo där 3 månader om året. Men det här "flyga ner 1 gång varannan månad för en härlig långweekend".
I så fall slår jag återigen ett slag för att också titta runt norra änden av Comosjön. Närmare Milano, på sommaren har man både sjön och höga berg att fly till vid värmeslag och på vintern har man flera både mindre och större skidorter (Madesimo, Chiesa in Valmalenco, Bormio och (lite längre bort) St Moritz) på bra avstånd.Vi håller på att reka husköp i Aostadalen, målsättningen är att max en timme upp till Cervinia mfl och att kunna utnyttja det på sommaren också men utan +35 graders värme som det är mer söderut. Möjligheten till distansjobb för oss båda har ju onekligen gjort det ännu mer lockande (två barn gör dock att den totala flexibiliteten får vänta...)
Jo vi har tittat på det också, problemet är bara att då blir huspriserna väsentligt mycket högre...I så fall slår jag återigen ett slag för att också titta runt norra änden av Comosjön. Närmare Milano, på sommaren har man både sjön och höga berg att fly till vid värmeslag och på vintern har man flera både mindre och större skidorter (Madesimo, Chiesa in Valmalenco, Bormio och (lite längre bort) St Moritz) på bra avstånd.
Jo vi har tittat på det också, problemet är bara att då blir huspriserna väsentligt mycket högre...
I Saint-Vincent i Aostadalen, ligger nere i dalen precis vid avtagsvägen upp till Valtournenche/Cervinia så det tar 25-30 min att köra dit upp. Sedan har vi 20 min till favoriten Pila. Vi fick tillträde i februari så har hunnit klämma in både sportlov och påsklov (plus sommaren så klart), mycket nöjda med vårt val hittillsSå var hamnade ni till sist?
I Saint-Vincent i Aostadalen, ligger nere i dalen precis vid avtagsvägen upp till Valtournenche/Cervinia så det tar 25-30 min att köra dit upp. Sedan har vi 20 min till favoriten Pila. Vi fick tillträde i februari så har hunnit klämma in både sportlov och påsklov (plus sommaren så klart), mycket nöjda med vårt val hittills![]()
Det där är mitt drömobjektet i byn att köpa och renovera till typ boutiquehotell men min man är inte helt övertygadSer fint ut! Hittade just ett renoveringsobjekt i er stad, skulle passa ganska bra som retreat för 4-5 medelålders skidåkarpar… Bara litet damning och ogräsrensning så..!
Allvarligt talat, låter helt rätt det ni gjort.
tänk att kunna bli slottsherre eller renovera och därefter driva ett slottshotell i Aosta dalen. vilken dröm! (för 400k Euro)Ser fint ut! Hittade just ett renoveringsobjekt i er stad, skulle passa ganska bra som retreat för 4-5 medelålders skidåkarpar… Bara litet damning och ogräsrensning så..!
Kul att ni köpt! Vi drömmer om att köpa lägenhet i Aosta eller möjligtvis Valais på ett par års sikt. Får man ställa ett par frågor om lägenheten och köpprocessen? Skickar ett PM.I Saint-Vincent i Aostadalen, ligger nere i dalen precis vid avtagsvägen upp till Valtournenche/Cervinia så det tar 25-30 min att köra dit upp. Sedan har vi 20 min till favoriten Pila. Vi fick tillträde i februari så har hunnit klämma in både sportlov och påsklov (plus sommaren så klart), mycket nöjda med vårt val hittills![]()
GENEVE är en världens dyraste städer att leva i. Priserna på lägenheter är där efter. Priserna i Stockholm är inget i jämförelse.Jag tycker fan inte om Geneve särkilt mycket, fråga mig inte varför, kan ju dock vara för att jag bara varit där när det varit tråkigt väder, och då blir inga städer vackra direkt. Har tyckt den känns lite öststatsaktig.
Balanselius:
Men herregud, du frågar ju en sån dum fråga som det redan står svaret på, jag svarar, och du börjar hacka på mig.
Det är som om någon skulle skriva "Jag ska köpa en bil som jag ska åka till jobbet med varje dag, någon som har tips på en som drar lite bensin" och du svarar "Köp en Golf, de drar lite bensin, ska du pendla med bilen eller åka på semester med den?"
Självklart! Ju fler desto roligare, det finns faktiskt en till svensk familj i byn och det ryktas om en finsk familj i en grannbyKul att ni köpt! Vi drömmer om att köpa lägenhet i Aosta eller möjligtvis Valais på ett par års sikt. Får man ställa ett par frågor om lägenheten och köpprocessen? Skickar ett PM.
Ja, och nog ännu värre nu än 2008 när han skrev det?GENEVE är en världens dyraste städer att leva i. Priserna på lägenheter är där efter. Priserna i Stockholm är inget i jämförelse.
Toppen vad snällt, har skickat ett privat meddelande med frågorSjälvklart! Ju fler desto roligare, det finns faktiskt en till svensk familj i byn och det ryktas om en finsk familj i en grannby![]()
Vilket fantastiskt hus!!!Ser fint ut! Hittade just ett renoveringsobjekt i er stad, skulle passa ganska bra som retreat för 4-5 medelålders skidåkarpar… Bara litet damning och ogräsrensning så..!