Vårda skidorna - vatten i bindningen?

Manutten

Medlem
Tjo på er!

Jag tänkte på en grej idag när jag kom hem från backen.
När man packar upp skidorna från fodralet och ska slänga in dom i förrådet så har det hamnat en massa vatten i bindningarnas olika små skrymslen. Kan detta skada bindningen på något sätt, något som kan rosta eller liknande? Hur torkar ni bort den här smälta snön snabbt å enkelt? Eller gör ni det ens, för det kanske inte ens är någon fara om det ligger lite vatten där i?

Hoppas ni fattar frågan!

// Mange

Ofta räcker det med att ställla skidorna upp och ner ett tag...då rinner vattnet undan. Torka med en trasa så försvinner det mesta. Mer än så kan man inte göra utan att bli lite väl seriös. ;)
Glöm inte att torka stålkanterna!

Senast ändrad:
kom bara å tänka på detta idag ifall det kunde skada men det verkar vara ofarligt med lite vatten i :) bara låta dom rinna av själva är vad som räcker tydligen

Jag skulle tro att om du har vatten kvar inne i bindningen och du har skidan ute så att det fryser, så kommer detta att påverka bindningens funktion. Alltså skulle jag rekomendera dig att torka av skidorna och förvara dem inne så att de torkar ut innan de använder dem nästa gång.

håller med stojje..

om vattnet i bindningarna fryser till is så borde ju detta påverka bindingarna eftersom vattnet expanderar när det blir is.

Tillbaka
Topp