Vårdavtal mellan Sverige och Kanada?

PNyberg

Aktiv medlem
Är det ngn som vet om vi har några avtal med Kanada som gör att ev. sjukvård skulle bli betydligt billigare?

Ex: En kompis till mig va och äventyrade lite på Nya Zeland då han bröt sitt ben och behövde bara betala 15 pund. (eller vad de har där) Det va tydligen att vi hade ett avtal som säger att vi tar hand om deras och vi om deras.

På Nya Zeeland täcks olyckor (inte sjukdomar) av ACC (accident compensation corporation), förutom då det första första läkarbesöket. Det gäller inte bara svenskar utan oavsett var du kommer ifrån. T o m sjukgymnastik och liknande täcks... (Men inte hemtransport och liknande, tror jag. Eller invaliditetsersätting och sånt.)

Kanada. Har bara varit på sjukhus i Kanada med trasig nya zeeländare. Och då var de helt ointresserade av försäkring, de ville inte ens se några sådana papper (vi ringde försäkringsbolaget för att kolla att vi gjorde rätt). Däremot fick vi papper och kvitton och fick ersättning i efterhand. (När vi var tillbaka på NZ.) Det var inget som helst vårdavtal där- det var dyrt!

Har ingen koll när det gäller svenskar, föurtsatte att det var samma deal, men vet inte tyvärr. (Jag hade försäkring men behövde inte använda den.) Men det är väl sos i köpenhamn man ska ringa och få hjälp med praktiska detaljer från, så att det inte blir fel? Eller försäkringsbolaget. Slå dig helst inte när du är själv hur somhelst. Försäkring är dyrt. Men bara röntgenplåtarna kostar mer än försäkringen... Och tänk dig då ett helikopterlyft eller så...

Hoppas det hjälper dig!

vet att när man åker till usa har man gratis sjukvård i några dagar/veckor lr nåt... vet je med kanada iofs

Senast ändrad:
Hemförsäkringen räcker i 45 dagar när man är i kanada, min täcker allt som man kan tänka sig och lite till... Dock inte illigal verkasmhet :)

En helt vanlig undersökning på sjukhus i Whistler kostade mej 100 dollar, så då vare gött att vara försäkrad. Europeiska har bra försäkring.

bois sa:
vet att när man åker till usa har man gratis sjukvård i några dagar/veckor lr nåt... vet je med kanada iofs
Hur lyckades du med det? Har mest hört stories där de inte gjort ett skit om du inte stoppat en fet försäkring innanför glasögona på sjukhusen!

I en annan tråd som jag gjorde för ett tag sedan skrev "jockepocke" detta

""Howdy
Jag var några månader i Whistler för tre år sedan så mycket har säker förändrats sedan dess. När vi var där var det i princip omöjligt att jobb svart.

Min resa slutade på sjukhus i Squamisch (stavningen är väl åt h*vete) och jag hade försäkring men inte koll på dom. Jag la ut pengar för all akutvård (typ 20 loppor) och dagarna på sjukan fixade försäkringbolaget direkt. Sedan ringde jag försäkringsbolaget hemma och kollade vad jag skulle göra och dom sa att jag fick ta mig hem bäst jag ville.
Allt slutade med att jag inte fick någon ersättnig för typ lägenhet, hemresa och liftkort.

Hade jag istället kontaktat SOS.alarm i Köpenhamn direkt från akuten (som länsförsäkringar använder sig av som assistansbolag) hade de tagit alla beslut om vård och eventuell hemresa och jag hade fått tillbaka innebrända lägenhetspengar och liknade. Dessutom hade jag inte behövt lägga ut en dollar.

Så kolla upp vad ditt försäkringbolag använder sig av för assisstansbolag. Finns typ tre i Norden tror jag, dom har läkare och handläggare som beslutar vad för vård du behöver och var, ordnar även med ambulansflyg och sånt om det skulle behövas. Om du blir skadad lämnar du bara försäkringsnummer och tele nummer till personalen så ställer assistansbolaget ut betalning för alla kostnader.

Peace/Jocke""

Vet dock inte om man måste fixa någon extraförsökring här hemma innan men jag tror det. Sedan om man råkar ut för något ringer man SOS Köpenhamn. Så bör det väl va?

Okej..tack så jättemkt för alla svar. Självklart ska ja fixa mig en bra försäkring och kolla upp va de har för assistansbolag. Inte för att ja har planerat att bryta mitt ben.... :P

Man brukar inte planera att bryta benen, man brukar heller inte planera att lägga ut 20 tusen på ett bräde. Det är jäkligt viktigt att kolla vad försäkringsbolagen säger innan man drar. Kolla tex vad en magnetröntgen kostar och fundera på om du är redo att lägga ut de pengarna för att du hade glömt ditt kort från försäkringskassan (alperna).

Tillbaka
Topp