Varför är rocker dålig i pist/hårt underlag?

Max_Power

Ny medlem
Varför fungerar rocker sämre i pisten eller på hårt underlag än om dom hade haft ett normalt spann? Jag tycker att man borde få mer tryck på kanterna om skidan redan är "färdig böjd" när man kantar skidan, eller är det för att folk inte är vana med breda skidor alt annorlunda åk stil mot vanliga skidor.

för att man får minde skida mot underlaget eftersom den inte sjunker ner som i puder

Du får mer tryck på kanterna direkt under foten men nästan inget tryck alls fram och bak. Som att åka på snowblades. Dessutom kan du få fladder och vibrationer på hårt ojämnt underlag.

Blaha, när du kantar ordentligt är ju mer eller mindre hela kanten i (till vilken grad beror ju på profilen). Den största skillnaden jag har märkt är att svängen blir lite fördröjd, frågan är väl om det handlar om teknik eller inte, det finns det folk på sidan som har bättre koll på än mig. Finns rockerskidor som går bättre i pist än många normalspannade skidor.

Det här är egentligen inte mitt gebit men det är väll stor skillnad på om hela kanten är i och vilket tryck man får på kanten? Något som måste böjas ger ju oftast mer tryck än något som bara läggs mot. Därav den stora skillnaden beroende på hur styva skidorna är.

Hej på er!

I vanliga fall brukar jag inte skriva något här...pga mitt yrke men nu kan jag inte hålla mig då jag förmodligen är den som testat rocker skidor mer än någon annan...:)

För det första ska man veta att saker å ting inte alltid är som man tror...detta gäller speciellt skidbranchen...

Vad det gäller rocker på pistskidor kan jag bara säga att det är helt galet bra...då man utnytjar detta för pist skidor kan man göra skidor ur ett helt annat perspektiv...det är lite mycket att skriva om här...men som sagt...rocker på pist skidor är grymt...och det är inte så att grepp är sämre utan snarare tvärt om...samt att skidorna går in i sväng mycket lättare/snabbare/agressivare...man kan oxå göra en skida som går mjukt och fint i sväng växlingarna men som tål extremt hård carving mycket bättre än "spann" skidor...

Min åsikt är oxå att racing skidor definitivt skall ha rocker...speciellt slalom och storslalomskidor...jag kommer att bygga sådana skidor nu i vinter....men man ska oxå vara medveten om att riktiga racing skidor för SG och DH har nosrocker...detta förvånade mig lite och jag har frågat representanter för dom stora märkena men ej fått något svar på detta...jag tror att dom har det av någon annan tanke än min ,glid tror jag, men jag är inte säker...men helt klart kommer dessa skidor gå in i sväng betydligt bättre än skidor utan rocker...

Rocker är grymt i alla lägen men den ska anpassas för sitt ändamål...och det är en av de absolut viktigaste parametrarna vid skiddesign...rockerkurvan påverkar skidans egenskaper väldigt mycket...man kan kan göra helt olika skidor genom att välja olika rockerkurvor/flex...och om man gör blindtest med identiska skidor så när som på rocker/flex så kan man inte tro att skidorna har några gemensamma fysiska data...så stor är skillnaden...

Av de tester vi gjort så är det så att alla har valt rocker modellen framför spann modellen...

Summan är helt enkelt att rocker är grymt och du får mycket mer krut i skidorna mot vanliga "spann" skidor...

Som sagt...saker å ting är inte alltid som man tro...och jag skulle kunna skriva en uppsats om detta...men jag väljer å gå ner å göra nya skidor istället för å bara snacka...

För snacka der går ju...men käka limpa me arslet...de e fan svårt....

Lite om detta...

Mvh

Henrik

Det Henrik skrev borde bli någon officiell tråd, sticky eller nått!

Ok henrik rocker är grymt :-)
Kanske lite onyanserat men visst.

Nackdelen med en rockerskida i pisten är att eftersom man kommer till fullkantning och skär genom att SUCCESSIV kantning så riskerar man att tappa greppet/skäret på väg dit och under den tiden så har man en skida som uppför sig som snowblades på fötterna.

Köper det när du väl ligger på kant men man åker f-n in på kant hela tiden.
Kan du utveckla det där med ingång i sväng, tar det inte lite lång tid innan du "når" kanten med rocker på skidorna? eller hur tänker du?

Henrik skall få låna ut ett par rocker i helgen i Tandådalen! Skall bli riktigt kul att testa och se hur bra det stämmer på en gammal skidlärare från 80-talet. Jag hoppas och tror givetvis att varje stavelse är rätt.

@Hendryx
Mycket intressant att läsa dina synpunkter. Mest på skoj skrev jag i https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=58226&p=2 att framtiden är fullrockade WC-lagg, kanske närmare sanningen än jag trodde när jag skrev det! Jag och många andra skulle absolut uppskatta om du skrev mer på Freeride, din sysselsättning som skidinovatör bör inte vara något hinder så länge det klart framgår vem du är!

Men ... hur stor skillnad är det mellan att köra fullrocker och enbart tiprocker, K2 kör ju enbart med tiprocker på sina nya skidor i Backsideserien med argumentet att det ger bättre egenskaper på hårt underlag än fullrocker?

/MM

Senast ändrad:
eff sa:
Det Henrik skrev borde bli någon officiell tråd, sticky eller nått!
hehe!

jag kan inte annat än att hålla med henrik =) han säger det så bra att jag tror att vi kan avsluta tråden =)

däremot må man väl lägga in att en supermjuk rockernos är ju självklart inte optimalt för piståkning för att den är supermjuk...

Hendryx sa:
Rocker är grymt i alla lägen men den ska anpassas för sitt ändamål...och det är en av de absolut viktigaste parametrarna vid skiddesign...rockerkurvan påverkar skidans egenskaper väldigt mycket...man kan kan göra helt olika skidor genom att välja olika rockerkurvor/flex...och om man gör blindtest med identiska skidor så när som på rocker/flex så kan man inte tro att skidorna har några gemensamma fysiska data...så stor är skillnaden...

Henrik
Nja alla lägen är väll lite att ta i. Vist är rocker sjukt nice och jävligt grymt i många lägen men inte riktigt alla. När skidan ska åkas på kant med successivt vrid kan skidan upplevas som lite stökig i och svår balanserad (kan upplevas som dåligt isgrepp). Då den hela tiden strävar efter att "carva". Men ska man åka på skär, offpist, vrida, eller bara leka då är det ju rocker det ska ska vara...
Kalle Hendryx åkare och Examinerad skidlärare....

Hendryx sa:
Rocker är grymt i alla lägen...

Mvh

Henrik
Jag har bara provat rejäl rocker en enda gång vid en skidtest. Den skida jag då provade var mycket "sladdrig" i pisten, lättåkt i lössnön och obehaglig (opålitlig) i uppåkt opistad terräng.

Var det så att just den skidfabrikanten valt att göra en skida som var jättemjuk i toppen?? Eller jag en för gammal gubbe??

Senast ändrad:
Hendryx sa:
Hej på er!

I vanliga fall brukar jag inte skriva något här...pga mitt yrke men nu kan jag inte hålla mig då jag förmodligen är den som testat rocker skidor mer än någon annan...:)
....

Lite om detta...

Mvh

Henrik
Det här var roande även om det inte var givande :D

Skaparen av denna tråd ställer frågan; "Varför..."

Den typen av frågor besvaras med argument av typen; "Därför att..."

Vad Henrik/Hendryx skrivit ner är en hel hög med lösa påståenden.

Givetvis finns chansen att varenda påstående är sant men det får vi aldrig veta och kan aldrig avgöra själva eftersom han inte delger oss sina argument.

Tråkigt.

/r

rabbit sa:
Hendryx sa:
Hej på er!

....

Lite om detta...

Mvh

Henrik
Det här var roande även om det inte var givande :D

Skaparen av denna tråd ställer frågan; "Varför..."

Den typen av frågor besvaras med argument av typen; "Därför att..."

Vad Henrik/Hendryx skrivit ner är en hel hög med lösa påståenden.

Givetvis finns chansen att varenda påstående är sant men det får vi aldrig veta och kan aldrig avgöra själva eftersom han inte delger oss sina argument.

Tråkigt.

/r
håller med..

@rabbit @simonthyrberg
Om ni orkar läsa Henriks hela text framgår det med största tydlighet att han har "testat". Ni vet, typ inte bara surfat på nätet utan ja, typ på snö! Tillskillnad från som de flesta andra gör här, spekulerar, har Henrik byggt skidor och sen kört dem ... Enligt min uppfattning mycket övertygande bevisning! Det där med "limpan" förstår jag inte riktigt, men det är kanske där ni kommer in?

;-) / MM

Mountain_Man sa:
@rabbit @simonthyrberg
Om ni orkar läsa Henriks hela text framgår det med största tydlighet att han har "testat". Ni vet, typ inte bara surfat på nätet utan ja, typ på snö! Tillskillnad från som de flesta andra gör här, spekulerar, har Henrik byggt skidor och sen kört dem ... Enligt min uppfattning mycket övertygande bevisning! Det där med "limpan" förstår jag inte riktigt, men det är kanske där ni kommer in?

;-) / MM
Sen kan man ju tillägga att han (Hendryx) har en ytterst subjektiv åsikt i den här frågan.. Klart att han vill promote'a sina egna skidor, det förstår man ju, men jag tycker det är mer intressant att höra vad vanligt folk (inte skidtillverkare) har att säga om detta.
Ska dock tillägga att jag absolut inte har något emot rocker, utan tror starkt på det , men kanske inte som rena pistskidor.. Personligen tänker jag mer som "Anders Nilson" var inne på tidigare.

Senast ändrad:
Får nog hålla med Mr Hendryx till viss del, rockerlagg kan gå precis hur bra som helst i pisten. (Sen finns det många rockerlagg som går precis hur dåligt som helst i pisten också)

(Rocker är ju bara skidans första del, säger ju inget om hur resten ser ut. Tror många här pratar rocker, men tänker egentligen på spannet)

Men jag tror nog folk på freeride stirrar sig blinda på midjebredd och tror att skidor antingen har rocker eller inte. Finns ju ungefär tretusenfemhundranittioåtta typer av rocker...
Folk borde titta mer på vad skidan faktiskt är byggd för, själva idén med shapen.

Senast ändrad:
Det är ju den "ytterst subjektiva åsikten" som är intressant, och kan personen i fråga dessutom göra sin synpunkt trovärdig genom att hänvisa till praktiska övningar är det extra intressant. Hur skulle ett forum se ut om man endast tillät vetenskapligt säkertställda objektiva "sanningar" publiceras? Inte ens läkemedelsbranschen tycks ju lyckas fullt ut med detta!

Nej, "simonthyberg" om du vill uppfattas som seriös, bemöt då sakfrågorna i Henriks inlägg!

/MM

Mountain_Man sa:
Det är ju den "ytterst subjektiva åsikten" som är intressant, och kan personen i fråga dessutom göra sin synpunkt trovärdig genom att hänvisa till praktiska övningar är det extra intressant. Hur skulle ett forum se ut om man endast tillät vetenskapligt säkertställda objektiva "sanningar" publiceras? Inte ens läkemedelsbranschen tycks ju lyckas fullt ut med detta!

Nej, "simonthyberg" om du vill uppfattas som seriös, bemöt då sakfrågorna i Henriks inlägg!

/MM
Läs igenom vad jag har skrivit ordentligt först innan du kommenterar mig.. Jag har absolut inte sagt att man bara ska tillåta "vetenskapligt säkerställda objektiva sanningar", men jag personligen tycker att det är precis lika intressant (troligtvis MER intressant) att höra vad folk som inte själva tillverkar rockerskidor har att säga om saken. Finns en hel del "vanligt folk" som har åkt tillräckligt mycket rockerskidor för att dom ska ha minst lika intressanta åsikter i den här frågan som Hendryx..
Sen är det (som sagt) jäkligt intressant att läsa Hendryx åsikter också. Självklart tror jag att han vet vad han snackar om, men det jag helt enkelt vill säga är att jag tycker att alla som har åkt rocker i pist, och inte tycker att det fungerade lika bra som skidor med normalt spann, har precis lika vettiga åsikter som Hendryx när dom talar av egna erfarenheter. Sen vet jag inte varför du anser att vissas åsikter bara är vetenskapligt säkerställda objektiva "sanningar", alla har väl rätt till en åsikt eller? Annars blir det ju inte mycket till diskussion..

Sen finns det ju exakt som Noljas säger olika typer av rocker. En Hellbent är ju inte så vidare i pisten tex om man jämför med Armada Alpha 1 som är överjävliga i pisten i jämförlse.

Men som sagt alla har olika åsikter om allt som tur är.

Men kolla på K2. Deras nya serier har ju lite rocker på skidorna från 98 mm och uppåt. De funkar ju kanon i pist. De flesta tillverkar har ju en del rocker. Sen har jag svårt att se att alla pistskidor kommer att få rocker då det är som Kalle säger att det kan kännas "halt" ibland.

@simonthyrberg
OK! Jag missuppfattade dig, sorry! ;-)

@The_Man
Helt rätt! Det är ju uppenbart att det inte är rockern i sig själv som gör att vissa mjuka fetingar slingrar sig i pisten utan helt andra egenskaper. En normalt spann är ju definitivt ingen garanti för att en skida går bra i pisten ...

/MM

Senast ändrad:
simonthyrberg sa:
Läs igenom vad jag har skrivit ordentligt först innan du kommenterar mig.. Jag har absolut inte sagt att man bara ska tillåta "vetenskapligt säkerställda objektiva sanningar", men jag personligen tycker att det är precis lika intressant (troligtvis MER intressant) att höra vad folk som inte själva tillverkar rockerskidor har att säga om saken. Finns en hel del "vanligt folk" som har åkt tillräckligt mycket rockerskidor för att dom ska ha minst lika intressanta åsikter i den här frågan som Hendryx..
Sen är det (som sagt) jäkligt intressant att läsa Hendryx åsikter också. Självklart tror jag att han vet vad han snackar om, men det jag helt enkelt vill säga är att jag tycker att alla som har åkt rocker i pist, och inte tycker att det fungerade lika bra som skidor med normalt spann, har precis lika vettiga åsikter som Hendryx när dom talar av egna erfarenheter. Sen vet jag inte varför du anser att vissas åsikter bara är vetenskapligt säkerställda objektiva "sanningar", alla har väl rätt till en åsikt eller? Annars blir det ju inte mycket till diskussion..
poängen är ju att alla andra än henrik har åkt skidor som har rocker pga att dom ska få bättre flyt offpist.

henrik har gjort o provat skidor med rocker för att åka i pist!

jag tror du kan lyckas se skillnaden på varför vi tycker att det henrik berättar här är intressantare än vad säg, MnOs åsikt (som verkar ha koll på de flesta skidor) då han bara skulle ha åkt de rockerlagg som finns på marknaden!

Senast ändrad:
LawndartGustav sa:
poängen är ju att alla andra än henrik har åkt skidor som har rocker pga att dom ska få bättre flyt offpist.
Fel fel fel.... Jag skrev precis här ovan att jag har åkt/åker på Alpha 1 och det är ingen puder skida. Det är en grym jibbskida som smiskar många andra skidor i pisten oxå. Sen kan jag kanske inte beskriva skidan som MnO eller tekniken som KalleKax kan men jag kan i alla fall åka skidor.

Senast ändrad:
Jag har, efter att ha testat ett otal skidor med rocker, konstaterat att det har väldigt mycket med teknik att göra.

Ska man åka som den traditionella skidläraren kommer en rockerskida möjligen kännas långsam upp på kant och \"som en snowblade\" i övergången. Om man däremot går ifrån ytterskida_höft_motvrid-tekniken och börjar tänka jämnt tryck på båda skidorna, båda skidorna kantade lika mycket, hålla skidorna parallella och leda svängen med ytterhanden samt att man inleder svängen med det inre knät är det en helt annan femma.

Törs man lämna det gamla invanda och utmana sig själv tekniskt väntar en helt ny värld. En värld med ett jäkla klipp i svängarna och djupa dubbelcarve-spår i backen, hård eller mjuk snö spelar ingen roll. Rocker rules!

Självklart skiljer sig olika tillverkare åt en hel del. Det finns bra och det finns dåliga rockerkurvor och det kan göra skillnaden mellan en WRCbil och en trampbil upplevelsemässigt.

Men som sagt, tekniken gör också en mycket viktig faktor...

The-Man sa:
Fel fel fel.... Jag skrev precis här ovan att jag har åkt/åker på Alpha 1 och det är ingen puder skida. Det är en grym jibbskida som smiskar många andra skidor i pisten oxå. Sen kan jag kanske inte beskriva skidan som MnO eller tekniken som KalleKax kan men jag kan i alla fall åka skidor.
rätta mig om jag har fel men nuddar rockern snön på alpha 1?

Då kommer vi in på nästa fråga då? Var börjar man kalla en skida rockad? Och varför?

På LiB-Tech så nuddar "rocker" snön men då vill jag inte kalla det rocker utan early rise taper istället. Men om man trycker ihop de så är det ju ett par mm per skida så då kan man kalla det rocker eller? De kallar de själv rocker har jag för mig.

Senast ändrad:
The-Man sa:
Då kommer vi in på nästa fråga då? Var börjar man kalla en skida rockad? Och varför?

På LiB-Tech så nuddar "rocker" snön men då vill jag inte kalla det rocker utan early rise taper istället. Men om man trycker ihop de så är det ju ett par mm per skida så då kan man kalla det rocker eller? De kallar de själv rocker har jag för mig.
Jag tror det ær lite tomejto tomato (hehe..kom inte på ngt bættre sætt att skriva det på :P ). Samma skit, annat namn.

LawndartGustav sa:
The-Man sa:
rätta mig om jag har fel men nuddar rockern snön på alpha 1?
Nej.

Skidor som alpha och JJ är inte en rockerskida på hårt underlag utan endast en kortare traditionell skida. Detta pga att skärningen "slutar" där rockern tar vid.

Ang huvuddiskussionen;
En skida med traditionellt spann är fortfarande överlägsen i pisten pga att spannet bidrar till att skapa tryck fram och bak på skidorna när du pressar ner mitten. Därmed säger jag inte att ett par skidor med rocker är värdelösa i pist, det kan fungera alldeles utmärkt så länge du ligger på kant.

LawndartGustav sa:
du svarade fortfarande inte på min fråga?
Nä det var det jag menade på min fråga där jag ställde då. Vad är en rocker och vad är en early raise taper? Så klart rocker rör snön. Men det beror så klart oxå på vinkeln på skidan mot snön. Plant så rör väl ingen rocker snön hoppas jag.

oscarius sa:
Är en böj som nuddar snön en böj?
Det är en bra sammanfattning!

Utter har ju helt rätt där vad han skriver. En vanlig skida är förmodligen det bästa för de flesta skidåkarna. I alla så länge man har bristfällande teknik som Kalle och GePe var inne på.

The-Man sa:
Utter har ju helt rätt där vad han skriver. En vanlig skida är förmodligen det bästa för de flesta skidåkarna. I alla så länge man har bristfällande teknik som Kalle och GePe var inne på.
En traditionell skida är bättre i pisten oavsett du är WC-åkare eller just har lärt dig skärande sväng. Dock kan en åkare med bättre teknik förmidligen få ut mer av en skida med rocker (och bredare mått) i pisten.

Var det jag menade. Var lite otydlig tror jag. Annars så borde rockade skidor har slagit igen i WC för ett tag sedan. De brukar ju testa de mesta först.

menade att den del av skidan som är rockad på JJ och andra skidor inte nuddar snön vid piståkning. alltså de är inte rockade alls längs sin sidecut...

detta i sin tur gör att de skidorna inte ens behöver tas upp i denna tråd.

vad alla vill veta är väl mer hur en skida som är rockad längs sidecuten typ hendryx skidor eller nya völkl gotama?

det är så jag förstått detta iaf

The-Man sa:
Var det jag menade. Var lite otydlig tror jag. Annars så borde rockade skidor har slagit igen i WC för ett tag sedan. De brukar ju testa de mesta först.
Njaee, historien säger något helt annat, om vi tar carvingskidan som exempel, tog det förvånansvärt lång tid innan den fullt ut slog igenom WC. Om det har exprimenterats med fullrockers i tävlingssammanhang har jag ingen aning om, men med tanke på vad Henrik skriver låter det inte osannolikt ... ska bli spännande att se!

Mountain_Man sa:
The-Man sa:
Njaee, historien säger något helt annat, om vi tar carvingskidan som exempel, tog det förvånansvärt lång tid innan den fullt ut slog igenom WC. Om det har exprimenterats med fullrockers i tävlingssammanhang har jag ingen aning om, men med tanke på vad Henrik skriver låter det inte osannolikt ... ska bli spännande att se!
Än så länge har det inte varit några skidor med rocker inom tävlingscirkusen. Det enda som är i närheten är störtloppsskidorna som har varit nästan helt utan spann i många år, det handlar dock inte det minsta om svängprestanda utan är en ren glidförbättrare (lättare att få helt plana skidor utan spann).

Mountain_Man sa:
Av: Mountain_Man [Online] | Idag 07:01 Citera
@rabbit @simonthyrberg

;-) / MM
Hur illa det än är ... kan det alltid bli värre!

Av: Mountain_Man [Online] | Idag 09:46 Citera

/MM
Kära "Mountain_Man",

1. Det framgår med all önskvärd tydlighet att jag läst Henrik/Hendryx inlägg noggrant, att jag medger att han kan ha rätt men anser det tragiskt att han inte delger sina argument för offentlig bedömmning, och större förståelse hos läsarna, när han väl anser frågeställningen vara så intressant att han väl postar på Freeride.se ;
"I vanliga fall brukar jag inte skriva något här...pga mitt yrke men nu kan jag inte hålla mig då jag förmodligen är den som testat rocker skidor mer än någon annan...:)".

2. Försök till personangrepp är ointressanta så dom kan du bespara forumläsarna i fortsättningen.

3. Jag har inget emot en blandning av subjektiva och objektiva åsikter.[sic]
Fördelen med valida argument är dock att läsaren själv kan avgöra om slutsatserna stämmer eller ej, istället för "argument ifrån auktoritet" vilket enbart är en variant av; "håll tyst, gör som jag säger för jag vet bäst".

4. Även om nedanstående, citerade, uppmaning är riktad till "simonthyrberg" så väljer jag att bemöta den;
"om du vill uppfattas som seriös, bemöt då sakfrågorna i Henriks inlägg!"

Tyvärr finns det inga sakfrågor att bemöta, vilket är exakt vad jag tycker är synd/tragiskt i mitt första inlägg.

/r

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp