Varför är rocker dålig i pist/hårt underlag?

Tycks som jag träffat en öm punkt! ;-)

Sakfrågan är hurvida det är möjligt att bygga en bra fungerande pistskida med rocker eller inte. Henrik påstår att det går och att det dessutom fungerar grymt bra!

Personligen tycker jag att det låter intressant men kan i grunden inte uttala mig i sakfrågan eftersom jag inte kört någon rockerskida (förutom mina gamla Volant PowerCarve där ena skidan har en naturlig rocker), jag har heller inte de tekniska kunnande som krävs för att varken kunna avfärda eller bekräfta att det fungerar. Däremot läser jag med stort intresse vad Henrik (och alla andra) skriver och skapar mig en uppfattning utifrån detta! Hitentills kan jag inte se något som tyder på att en rockad pistskida inte skulle fungera!

Vad är din uppfattning?

/MM

Här stod en kommentar till en spekulation/påstående som sedan försvann ... hade ingenting med rocker att göra ... inte direkt i alla fall!

;-)MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Tycks som jag träffat en öm punkt! ;-)

Sakfrågan är hurvida det är möjligt att bygga en bra fungerande pistskida med rocker eller inte. Henrik påstår att det går och att det dessutom fungerar grymt bra!
....

Vad är din uppfattning?
Jag antar att du menar dig ha träffat en öm punkt hos mig men jag förstår inte hur du menar?
Förklara dig gärna.

Att Henrik påstår, både det ena och det andra, framgår av hans eget inlägg. Men det är gulligt av dig att upprepa det.

Återigen, "sakfrågan" är inte "huruvida det fungerar" utan "varför det är dåligt", om du inte vill skapa en egen tråd.

Personligen har jag aldrig åkt en rockerskida som kommer i närheten av prestandan av en racestock-gs skida i pist. Det innebär inte att dom inte "fungerar" att ta sig ner med.

Jag har åkt en hel del olika modeller/märken samt ett flertal Hendryx modeller och jag har provat både duck och vanligt, telis och alpint etc.

En racestock gs, eller sl, är ändå definitionen av pist-prestanda som jag utgår ifrån.

Min personliga teori är att spannet behövs när man skall "sätta" brättet i ingången av svängen. Även om man "kastar sig framåt, inåt", som Mattias Hargin säger i senaste Audi reklamen, så, tror jag, behöver man hjälp av spannet för att få rejält tryck framme vid brättet.

Hur man skall åstadkomma samma prestanda med rocker har jag svårt att tänka mig. Kanske någon variant av "Anton Gliders", men jag har, personligen, alltid varit misstänksam till "lösningar" där man monterar ännu en kontraption mellan skidåkare och skidor.

En av anledningarna till att jag tycker det är synd att Henrik/Hendryx inte delar med sig av grunderna till sina åsikter är ju för att jag är intresserad av ämnet samt att Henrik/Hendryx gör välbyggda skidor.

Själv då?, Mountain_Man, har du någon åsikt/insikt eller är du bara här för att försvara Henrik/Hendryx åsikter utan att veta varför?

/r

Senast ändrad:

@rabbit
Framtiden får utvisa vem som har rätt avseende pistskidor och rockers, jag har ärligt talat ingen aning! Både dina och Henriks synpunkter är intressanta, det övriga känns inte meningsfullt att kommentera!

Over and Out!
/MM

Enda negativa jag möjligtvis själv upplevt av rockerskidor i pist är att de är lite sladdrigare i hög fart när de inte är kantade (men inget man inte klarar av om man faktiskt kan åka skidor). Men jag har å andra sidan ej testat mina skidor med normalt spann eftersom de inte görs i normalt spann?

Enda sättet att faktiskt på riktigt ta reda på vad som är bäst eller sämst är att göra ett antal identiska skidor med enda skillnad att de har olika spann i spannet MONSTERspann - platt- MONSTERrocker. Men då gäller även bara resultaten på just den skidan med de dimensionerna... Sen får man juh testa resten av alla världens jävla skidor... Henrik (Hendryx) har juh faktiskt gjort ungefär detta med sina skidor och då kommit fram till att hans skidor fungerade bäst som han ville med rocker. Han skulle juh seriöst inte göra sina skidor med rocker om det skulle suga?

Så att sitta på freeride och tjaffsa vad som är bäst känns rätt meningslöst. Tur att det finns sånna som Hendryx som faktiskt vill utveckla och gör det istället för att sitta på nätet och gnälla som en gammal bitter gubbe (börjar skidutvecklingen dra ifrån gubben?).

Nu kommer väll bergis jag också bli halshuggen av nån bitter, konservativ och avdankad skidåkare...

PS. Läs och missförstå inte, jag står inte på någon annan sida än att utvecklingens sida, säger inte vad som är bäst eller sämst! D.S

Har ju åkt skidor större delen av mitt liv men dock innan rocker/twin kom för att sen byta till snowboard, men är det inte så att spannet även ger en "kick" ur svängen som är viktigt vid tex Slalom? Kan tänka mig att ett par skidor med reversed camber känns ganska "trötta" då?

Störtlopp är ju inte så konstigt att man inte har något spann men annars..!?!

Visst om man vill ha myspys och stabilt när man åker rakt fram så är det ju utmärkt med spann, antar att det handlar om vilken nivå man kör på?

Jag har aldrig kört rocker, men jag har sett Henrik köra med sina lagg i sollentuna backen så jag tappade hakan...I Belive.

Nån annans uppfattning om en någonting kan aldrig vara bättre än din egna erfarenhet, så åk på testhelg, hyr eller låna och skapa din egna uppfattning, speciellt om man ska motbevisa andras uppfattning utan egen erfarenhet.

I <3 head

rabbit sa:
En racestock gs, eller sl, är ändå definitionen av pist-prestanda som jag utgår ifrån.

Min personliga teori är att spannet behövs när man skall "sätta" brättet i ingången av svängen. Även om man "kastar sig framåt, inåt", som Mattias Hargin säger i senaste Audi reklamen, så, tror jag, behöver man hjälp av spannet för att få rejält tryck framme vid brättet.
När det kommer till spann på "riktiga" race skidor är det ju mikroskopisk om inte totalt obefintligt... När det handlar om hundradelar mellan vinst och fiasko vill man ju inte ha något spann att trampa igenom innan skidan svänger. Vilket är ganska glasklart om man förstår vad skidåkning handlar om.

Kalle ISIA certified,

KalleKax sa:
rabbit sa:

När det kommer till spann på "riktiga" race skidor är det ju mikroskopisk om inte totalt obefintligt... När det handlar om hundradelar mellan vinst och fiasko vill man ju inte ha något spann att trampa igenom innan skidan svänger. Vilket är ganska glasklart om man förstår vad skidåkning handlar om.

Kalle ISIA certified,
Ja mina wc lagg har då alltid haft spann iaf, förutom som tidigare sagt, fartskidorna. Givetvis olika mycket men aldrig obefintligt.

En skidlärarexamen har förövrigt lika mycket med raceskidor att göra som en körskolelärarexamen har att göra med racebilar. Så jag fattar inte varför du skriver ut det där.

Utter sa:
KalleKax sa:
rabbit sa:

Kalle ISIA certified,
Ja mina wc lagg har då alltid haft spann iaf, förutom som tidigare sagt, fartskidorna. Givetvis olika mycket men aldrig obefintligt.

En skidlärarexamen har förövrigt lika mycket med raceskidor att göra som en körskolelärarexamen har att göra med racebilar. Så jag fattar inte varför du skriver ut det där.
Ja och precis som det fins skidlärare som åkt racing fins det körskolelärare som kör rally....
Dom senaste Polskidor jag fått äran att klämma på har då alltid haft minimalt span...

GePe sa:
Jag har, efter att ha testat ett otal skidor med rocker, konstaterat att det har väldigt mycket med teknik att göra.

Ska man åka som den traditionella skidläraren kommer en rockerskida möjligen kännas långsam upp på kant och \"som en snowblade\" i övergången. Om man däremot går ifrån ytterskida_höft_motvrid-tekniken och börjar tänka jämnt tryck på båda skidorna, båda skidorna kantade lika mycket, hålla skidorna parallella och leda svängen med ytterhanden samt att man inleder svängen med det inre knät är det en helt annan femma.

Törs man lämna det gamla invanda och utmana sig själv tekniskt väntar en helt ny värld. En värld med ett jäkla klipp i svängarna och djupa dubbelcarve-spår i backen, hård eller mjuk snö spelar ingen roll. Rocker rules!

Självklart skiljer sig olika tillverkare åt en hel del. Det finns bra och det finns dåliga rockerkurvor och det kan göra skillnaden mellan en WRCbil och en trampbil upplevelsemässigt.

Men som sagt, tekniken gör också en mycket viktig faktor...
Man kan göra mycket dumheter på skidor.
Allt handlar om vad man vill uppnå och vilka mål man har, och om man har kapacitet och teknisk kunskap att göra något som är ändamålsenligt. Har man som mål att göra två spår i backen så visst.
Man anpassar teknik efter utrustning och underlag.
Resten finns att läsa i en annan tråd.
Tycker Henrik kanske borde vara lite mer nyanserad än "grymt"

KalleKax sa:
Ja och precis som det fins skidlärare som åkt racing fins det körskolelärare som kör rally....
Jepp, och? Det finns doktorander som har kört race också, men precis som \"ISIA certified\" så säger en \"PhD\" inte så mycket om vad dom vet angående raceskidor.

KalleKax sa:

Kalle ISIA certified,
Onekligen är det inte så glasklart för isåfall skulle alla raceskidor som finns på marknaden vara utan spann eller rocker, oavsett om det är "polskidor" eller inte. Jag vet mycket väl att race cirkusen inte alltid är i front när det gäller inovationer men dem flesta "glasklara" sanningar hänger dem med i.

Att hävda att någon inte förstår vad skidåkningen handlar om för att han/hon inte har en liknande åsikt tycker jag är lite vrångt. För det har framförts många intressanta och tänkvärda ting här.
Och vad är det som säger att du förstår det bättre?

@Utter
Men Utter det beror väll ändå på vad personen är PhD inom. :P

@Hendryx
Jag tillhör också dem som skulle uppskatta mer vetenskapligt grundade argument från dig eftersom du är en av få som faktiskt skulle kunna ge det här. Det skulle också vara mycket intressant att få höra hur du går till väga när du utför dina tester och vilka olika sorters bredder du testat och dess inverkan på pistegenskaperna. Sen skulle jag gärna få höra vilka olika sorters mått du använder, går du t.ex. bara på känsla?

Berggrund sa:
@Utter
Men Utter det beror väl ändå på vad personen är PhD inom. :P
Haha, sanning. Men precis som jag försöker påvisa så handlar det om indicier snarare än en given koppling. Precis som att det finns alpinåkare som är grymma på längdåkning så finns det fler alpinåkare som är gräsligt dåliga längdåkare. ;) Därför ger en underskrift av "alpin skidåkare" ingen extra tyngd till ett argument ang längdåkning eller längdskidor.

Jag tror inte att själva rockern speciellt stor roll i huruvida skida går bra i pisten eller ej. Snarare vad skidan är byggd för.

Va länge sen jag la mig i en debatt på freerida nu men tror jag lär försöka "kriga" lite här igen...

Att bygga skidor med normalt spann känns i min mening som något totalt onödigt. Att man ska behöva trycka igenom spannet först innan skidan börjar svänga, och sedan ha spannet att jobba emot sig genom hela svängen känns inget annat än urbota dumt.
Att man måste ha ett normalt spann för att kunna få tryck på hela skidan är inte sant. Med dagens material kan man bygga en skida som är så pass styv att spannet borde vara ett minne blott.
Enda anledningen som jag kan se till att man skulle bygga en skida med normalt spann är för att man ska tjäna pengar idag. Man vill alltså producera så många skidor som möjligt på kort tid och då använder man i sin tur ett snabbtorkande lim vilket ger spänningar i skidan. Skulle man då inte pressat skidan så den fick ett inbyggt normalt spann så skulle den faktiskt kunna bula ut åt andra hållet vilket inte blir helt lyckat...
Nog om det.

Angående rocker och pist så har jag testat några sådana skidor i höst. Kan snabbt konstatera att fördomarna om att skidorna skulle bli så jävla sladdriga just är mer fördomar än sanning. Däremot känns skidan kortare och smidigare att ha på foten så det är inga problem att gå upp en längd mot normalt. Det enda negativa som jag kände var att det vart en liten fördröjning i skidan innan rockern kom i snön när man kantade. Men sen vart skidan väldigt lättsvängd och harmonisk.
Jag är helt övertygad om att rocker kommer att slå igenom i skidbranchen. Pricis som carvingskidorna gjorde. Men det kommer nog krävas ett helt nytt tänk med allt från boot placering till åkteknink.

Angående race skidor och spann så var jag helt övertygad om att alla tävlingskidor idag hade noll spann!? Är det någon här på forumet som håller på med sporten som kan bekräfta eller dementera detta?

Lite subjektiva funderingar från mig:P
//Kalle

airman sa:
Att man ska behöva trycka igenom spannet först innan skidan börjar svänga, och sedan ha spannet att jobba emot sig genom hela svängen känns inget annat än urbota dumt.
Att man måste ha ett normalt spann för att kunna få tryck på hela skidan är inte sant.
...

...
Angående race skidor och spann så var jag helt övertygad om att alla tävlingskidor idag hade noll spann!? Är det någon här på forumet som håller på med sporten som kan bekräfta eller dementera detta?

//Kalle
Du behöver inte trycka igenom spannet, iom att du redan har vikten på skidan så är spannet redan nedtryckt när du gå in i en sväng. Svängen kommer som sagt var snabbare med en skida utan rocker iom att det inte är någon fördröjning innan brättet ligger i snön. Spannet hjälper dig att snabbare gå äver till nästa sväng (tänk bladfjäder). Spannet gör också att trycket fördelas ut mer fram och bak på skidorna för att därmed skapa ett jämnare tryck (snabbare, stabilare etc) istället för att all tyngd hamnar under pjäxan.

Ang racelaggen så jag redan dementerat detta, fartskidor har i princip noll spann (iaf störtloppsskidor) men storslalom- och slalomlagg har fortfarande spann. Olika mycket givetvis beroende på vem dom gjorts åt etc. Men inte nollspannade.

Utter sa:
airman sa:
Att man ska behöva trycka igenom spannet först innan skidan börjar svänga, och sedan ha spannet att jobba emot sig genom hela svängen känns inget annat än urbota dumt.
Att man måste ha ett normalt spann för att kunna få tryck på hela skidan är inte sant.
...

...

//Kalle
Du behöver inte trycka igenom spannet, iom att du redan har vikten på skidan så är spannet redan nedtryckt när du gå in i en sväng. Svängen kommer som sagt var snabbare med en skida utan rocker iom att det inte är någon fördröjning innan brättet ligger i snön. Spannet hjälper dig att snabbare gå äver till nästa sväng (tänk bladfjäder). Spannet gör också att trycket fördelas ut mer fram och bak på skidorna för att därmed skapa ett jämnare tryck (snabbare, stabilare etc) istället för att all tyngd hamnar under pjäxan.

Ang racelaggen så jag redan dementerat detta, fartskidor har i princip noll spann (iaf störtloppsskidor) men storslalom- och slalomlagg har fortfarande spann. Olika mycket givetvis beroende på vem dom gjorts åt etc. Men inte nollspannade.
Du måste i allra högsta grad trycka igenom spannet innan skidan börjar svänga. Det krävs därför ett visst antal kilo för att få ner hela skidan i snön. Visserligen räcker dom kilorna du själv väger för att göra det men om du istället skulle lägga dom på en redan "platt" skida skulle den alltså svänga ännu mer, eller lika mycket till mindre ansträngning om man så vill. Är du med på min teori?
Som sagt så tror jag inte man behöver något spann för att fördela trycket. Det fixar man ändå idag med dom materialen som finns. Gjuter själv i komposit så här har jag lite aning om vad jag snackar om iaf.

Hela den här teorin jag har bygger på att jag har ett på äldre skidor som jag hoppat och "tryckt" ur så dom blivit helt platta, och den skidan har aldrig varit så bra som den är nu...

Det här med rocker och fördröjningen som uppstår tror jag enbart är ett skärningsproblem som inte är löst till 100% än. Plus, även endel teknik.
Skulle verkligen vilja kolla på en ny Hendryx skida fåse hur han byggt den.

Och ang det där med raceskidan och spannet. Uppfattade ditt svar som om du bara visste att det varit så, och inte helt säkert visst hur det va just idag. Ber om ursäkt för det...

Edit: Stavfel...

Senast ändrad:
Ja även om jag inte är aktiv idag så jag allt pillat lite på racelaggen varje år sen jag slutade, så lite koll har jag.

Det ska vara ett jävligt hårt spann om inte din egen vikt skulle räcka till för att platta till det. Då är du på helt fel skidor redan. :)

Sen måste du tänka på att rörelseenergin neråt och i sidled gör att du väger många gånger mer än bara din egen kroppsvikt.

Om vi återkopplar till din kompositgjutning, vilken av följande gjutningar skapar mest tryck i dom röda cirklarna vid tryck som pilarna visar?

spannr.jpg

Hallå!

Utter?
Behöver man inte spann på en störtloppskida?
Hur funkar "glidsträckorna" då?
Inget spann, blir det inte för mycket motstånd i skidan då? (aka. "för kort" gliddel på skidan?)

Eller är det så att "svängegenskaperna" på skidan "väger upp" för detta?
(edit, jag kom åt sparaknappen..)

Jag har fått för mig att "spannhårdheten" är viktig för glidet och flexet i skidan (inkl. skärningen) är viktigt för svängegenskaperna.
Dvs. det gäller att ha en perfekt spannhårdhet för att få det perfekta glidet.

Senast ändrad:
Haha, självklart påstår jag inte att man inte skulle orka trycka ner spannet för då kan jag verkligen hålla med om att man valt fel skida. Men det är hela tiden nått du måste jobba emot. Kanske obetydligt, men det är likförbannat nått som jobbar emot mig och sånt vill iaf jag ha bort.

Din bild är perfekt! Det är precis sådana här bilder som gnagt i skallen på mig ett tag.
Rent spontant så ger ju den undre mest tryck. Eftersom vi utgår från att det är samma tyngd och spännst i båda linjerna.
Men det enda den visar är hur vi fastnar i ett visst tänkande.
Om den undre enbart är gjord i en 1mm björkfaner och den övre i 5mm kolfiber/roachell sandwich panel så kan jag garantera att den övre ger mest tryck på dom röda punkterna.

Bud66 sa:
Hallå!

Utter?
Behöver man inte spann på en störtloppskida?
Hur funkar "glidsträckorna" då?
Inget spann, blir det inte för mycket motstånd i skidan då? (aka. "för kort" gliddel på skidan?
Förstår din tanke precis där, men.
Anledningen till att störtloppskidor är i princip nollspannade är för att det ska vara lättare att plana dom, får dom att "simma". Detta ger minsta möjliga friktion. Du misstar noll spann mot negativt spann, dvs rocker/early rise eller vad man vill kalla det.

Skojig tråd som jag kom in lite sent i för att kunna kommentera allt. Först; vilken rocker skall en skida ha? Kanta skidan 45 grader (tajt sväng i hög fart, känns i låren, jag lovar) så skall skidan ha samma böjkurva som skärningskurva. I och för sig förutsatt att man beräknat sin skärningskurva rätt för en sväng utan sladd. D.v.s. följa perimetern på ett cirkelsegment. Idealt jämn belastning på hela kanten så glöm bilderna ovan.

Åkte på ungefär sådana skidor i Funäs förra vintern och de gick grymt i pist. Alltså den brantaste pisten vid sexstolsliften. Problemet är att eftersom man INTE sladdar så blir farten extremt hög med motsvarande g-krafter och last på låren. Hem och kör knäböj men otroligt roligt att åka. Går inte att slöåka dock.

Jag är old school och försöker lära om och det går rätt bra faktiskt. Skillnaden tror jag är att det faktiskt är en helt annan åkning. I mitt tycke mycket roligare, snabbare, mer g-krafter, fast som sagt, du kan inte slöåka. Dessutom att bara åka rakt kan vara fladdrigt men å andra sidan behöver du aldrig åka rakt i pist eftersom du inte tappar fart i sväng.

Så rocker, rockar. Kör knäböj:-) och inte för mycket folk i pisten för du svänger djävligt tight och tvärt. Uppsikt åt sidan ett krav.

Har hört att rockerskidor ska va ganska bra i pisten på eftermiddan då det är lite vallar o uppkört ;)

Sitter här och kollar på vinterstudion på ettan och då kommer tittarfrågan;
"Det ryktas om test med raceskidor med rocker, stämmer detta?"

Antar att det är nån härifrån som frågade? :)

Utter sa:
Sitter här och kollar på vinterstudion på ettan och då kommer tittarfrågan;
"Det ryktas om test med raceskidor med rocker, stämmer detta?"

Antar att det är nån härifrån som frågade? :)
Vem svarade på den frågan och vad blev svaret?

Utter sa:
Johan Brolenius, svaret blev nej, aldrig hört talas om det.
och vad säger det!! det är väl inte många här som kör race......
frågan är väl hur rocker funkar för oss "freeriders" i pisten och offpisten.
Offpisten behövs väl inte ens disskuteras.....är ju överlägset!!
Men rocker i pist är enligt min mening lika överlägset, men visst finns det nackdalar och det är ju om man t ex "sladdar" ner i en isig brant då man får lite kant mot underlaget och svårt att få fast dem. Men så fort man åker dem på kant så sitter dom FAST! Visst man kan ju inte dra alla rockerskidor över en kam då vissa mer eller mindre är helt byggda för pudret, dvs är alldelles för mjuka för att hävda sig på riktigt hårt underlag.Dessutom finns ju en nackdel om man bara lägger en "etta" nerför en hård pist, då dom kanns lite ostabila men men vem lägger en etta i hård pist hela tiden......då får man väl köpa något annat än rockerskidor.
Måste bara säga att väldigt många här säger: "jag testade ett par såkallade rockerskidor och tyckte dom var ostabila, fladdriga....."
Har man t ex testat ett par Hellbent i en hård pist så är ju inte så konstigt och framförallt om man inte vågar åka dom på kant!(Dom är ju byggda för BC Offpisten)
Det är ju sjuk skillnad på ROCKER o ROCKER!!

Detta är mina åsikter iaf
Mvh Robban

robRhino sa:
Utter sa:
Läs om, läs rätt! Det som efterfrågades var om race-skidor hade börjat byggas med rocker. På det svarade Johan Brolenius att han inte hade hört talas om det. Alltså var det i posterna ovan inte tal om för/nackdelar med rocker.

En fråga bara. Får inte en skida med rocker en tendens att kanta allt eller inget om man åker pist? Jag skulle iaf kunna tänka mig att det blir lite svårare att kontrollera hur hårt och mycket man kantar. Men det är ju bara en tanke.

mvh

Senast ändrad:
jolfh sa:
robRhino sa:
Utter sa:
Läs om, läs rätt! Det som efterfrågades var om race-skidor hade börjat byggas med rocker. På det svarade Johan Brolenius att han inte hade hört talas om det. Alltså var det i posterna ovan inte tal om för/nackdelar med rocker.

En fråga bara. Får inte en skida med rocker en tendens att kanta allt eller inget om man åker pist? Jag skulle iaf kunna tänka mig att det blir lite svårare att kontrollera hur hårt och mycket man kantar. Men det är ju bara en tanke.

mvh
Svarade på min uppfattning gentemot trådskaparens fråga!!

robRhino sa:
jolfh sa:
robRhino sa:

mvh
Svarade på min uppfattning gentemot trådskaparens fråga!!
Nej, du svarade på min post. Varför skulle du annars citera mig?

Edit: Jag har inte sagt att rocker skulle vara "sämre" för en friåkare i pist. Har bara sagt att det inte är optimalt för att få maxtryck på nos och tail på skidan. Och att det är spann på tävlingsskidor.

Senast ändrad:
Mina första riktiga WC-lagg (dvs inte någon butiksvariant på raceskida) köpte jag någon gång på 90-talet. Det var precis när storslalomskidorna började få ökad skärning, men strax före carvingskidorna dök upp. Dessa skidor hade givetvis en lite annorlunda konstruktion och bättre belagg etc än standardskidan, men skärningen var densamma. Framför allt hade de i princip inget spann medan butiksskidan hade säkert 1cm spann. Och skillnaden på hur skidorna gick från sväng till sväng var helt sjuk. Den spannlösa (max någon mm) skidan var silkesmjuk i "transitionfasen" och betydligt snabbare om man gick mellan svängarna aktivt.

Det enkla svaret på originalfrågan är (som nämnts) att spann fördelar trycket över skidan. Men när skidan väl ligger på kant gör även skärningen det jobbet. Med hjälp av att variera styvheten över skidan, spannets form (pos/neg och var kurvan ligger) samt skärningens kurva längs skidan kan designer anpassa mängden tryck längs skidans olika delar, men också (och detta är poängen) anpassa tryckfördelningen till skidans kantningsvinkel. Två extrema exempel: Med mycket spann (i toppen) och rak skärning i toppen får man mycket tryck på toppen precis i svängens ingång, men lite tryck när man ligger på hård kant. Med lite rocker i toppen men mycket skärning får man inget tryck i svängens ingång men mycket tryck vid stark kantning.

Frågan om rocker kan vara bra för piståkning (och i förlängningen för portåkning) blir sedan en fråga om åkstil och vilken känsla man vill ha i (och från) skidorna. Ju mer man förlitar sig på att skidorna drar in i sväng, desto säkrare är det att man vill ha lite spann. Men om man i högre grad förlitar sig på rebound från föregående sväng för att "kasta" skidorna in i nästa sväng kan mycket väl en skida med (lite) rocker vara grymt bra. Då kan man nämligen ha styvare topp med ev mer skärning som ger mer grepp över hela skidan när skidan väl ligger på "full kant" men ändå åtnjuta den silkesmjuka och överlägset förlåtande känslan i en skida utan spann eller med lätt rocker i den nästan obelastade fasen mellan svängarna.

Precis som när carvingskidorna kom så kommer det givetvis behövas en optimering av tekniken till pistskidorn med rocker. Precis som närcarvingskidorna kom kommer övrig konstruktion behöva anpassas. Precis som när carvingskidorna kom kommer det finnas de som lyfter det nya till skyarna och de som dissar det totalt.

Det enda man säkert kan veta är att precis som vanligt kommer det florera argument byggda på både förutfattade meningar, på grundläggande missuppfattningar och på irrelevanta konkreta erfarenheter. Problemet med den här typen av innovationer är ju att det inte går att karakterisera dem i termer av bra eller dåligt (vid t ex teståkning) utan att man måste kunna skilja olika aspekter av skidans uppträdande från varandra och sedan kunna relatera det till ha man bör justera olika aspeter av sin teknik. En viss öppenhet krävs alltså....

För att räta utt en del frågetecken ang. rocker på pistskidor så kan jag meddela att Nordicas "riktiga" GS WC-skida är helt plan under med tip och tail-rocker.Den går mycket bra och väldigt olik "butikracers". Årets Head och Ross har rocker på sina slalomlagg.DH och SG-skidor har haft nos-rocker senaste åren.

@HitMe
Intressant och initierat som alltid! Välkommen tillbaka! :-)

Jag har nu även lyckats bilda mig en egen uppfattning om rocker i pist. Mina nya K2 Hardside har ju knappast några raceambitioner i pisten men är en riktigt trevliga kamrater även i en hård konstsnöpist. De har iofs. bara en ganska måttlig tiprocker (early rise ...)och traditionellt spann under fot och bakdel vilket sannolikt gör att de skiljer sig markant från ett skida med fullt negativt spann, men ändå ...

"Flata" rätt ut för backen känns de "korta" och fladdriga, sätter jag i kanten med bra tryck på plösen byter de direkt karaktär och känns mycket stabila på kant. Min känsla är att tiprockern (som är ganska mjuk) gör att det lätt att växla storlek på svängen genom att variera både kantisättningen och trycket på främre delen av skidan. Mycket underhållande!

En fördel jag direkt konstaterade med tiprockern i förhållande till mina mer raciga skidor (Fischer WC SL och Hendryx PH)är att Hardsiden är mycket mer sladdvänliga och det är förvånansvärt enkelt att gå mellan skär och sladd och tillbaka igen till skär. En mycket trevlig egenskap för trötta ben ...

Så efter "tester" i en hård yxig pist i RA, perfekta carvingpister i Trysil samt blandad körning i Hundfjället kan jag konstatera att en tipprocker som på mina Hardside har vissa fördelar på hårt underlag och absolut INTE är till nackdel för mig som avancerad turiståkare!

/MM

Bytte lite mellan mina Explosiv och Mantra i helgen. Mantrorna har ju mer skärning och svänger bättre, men för att inte få en ohanterligt hetsig framdel fick de ju också mjukas upp en hel del vilket gör att de inte kommer i närheten av Explosiven faststabilitet och grepp när det dundras på. Man undrar ju lite hur en skida med Explosivens konsktruktion och flex, Mantrans skärning och så en aning väl avvägd tiprocker på det skulle kännas.

Snödjup

Tillbaka
Topp