fredw
Aktiv medlem
Varför är skidåkare miljöomedvetna?
Ja det är säkert många som inte vill bli av med sina jobb som klimatsamordnare eller klimatjournalist etc, men det kanske inte heller är ett starkt argument i detta sammanhang. Snarare tvärtom.Det kan vara så att vi i framtiden kommer fram till liknande "revolutionerande" omständigheter kring planetär uppvärmning och växthusgaser, men att det skulle dyka upp en ny teori som helt invaliderar den nuvarande finner jag högst osannolikt. Självklart inte omöjligt - men då kan man ju fråga sig om man bör handla efter vår bästa förståelse av verkligheten som den är idag, eller bara hoppas på att den kanske eventuellt är fel för att vetenskap inte är 100% säker på nånting och aldrig kan bli det. Skulle vi applicera samma tänk runt gravitation, planetära rörelser och relativitetesteori hade jag inte haft ett jobb idag i alla fall, så tycker det låter ganska dumt!
Inom olika områden når man olika grad av säkerhet, trots att forskarna gör sitt allra bästa under en viss tid , och detta ligger i sakens natur. Big-Bang-teorin t.ex. är ju etablerad och intensivt utforskad men i grunden fortfarande ifrågasatt t.o.m. av en del av dess upphovsmän. Delvis för att det naturligtvis är mycket svårt att med någon sorts säkerhet definiera universums uppkomst.
Det behövs ingen "revolutionerande omständighet" för att det ska visa sig att en del av de monumentala insatser som redan gjorts har varit i onödan (eller t.o.m kontraproduktiva). Det är just den typ av riskanalys som jag inte ser. Allt satsas på ett kort.
Och gällande IPCCs procentsatser är det ju precis min poäng - nyanserna diskuteras högt och brett fortfarande, för det finns en stor osäkerhet och är ingen som helst vetenskaplig konsensus på ämnet.
Det är absolut inte så det framställs i media, och det är uppenbarligen inte så gemene man uppfattar det. En av mina viktigaste poänger är just denna osäkerhet, särskilt när det gäller graden av inverkan från CO2-utsläppen.
Vi som sysslar med annan vetenskap tror jag också har en förståelse för att man inte kommer förstå ett jota av spetsvetenskapen, ens inom sitt eget fält om det inte råkar vara på precis det området man själv exakt jobbar med. Jag skulle vara chanslös på att förstå en genomsnittlig artikel inom "mitt" fält i alla fall, om det inte råkar vara på precis just exakt det jag jobbar med. Vi måste, tyvärr, våga lita på andras auktoritet i deras områden - 1800-talet är liksom förbi. En ensam vetenskapsperson kan inte ha koll på mer än precis sitt spetsfält längre.
Vi har en skyldighet att granska varandras områden och att vara skeptiska. Vem annars? Vi har betydligt större möjlighet att göra det bättre än vad de flesta journalister etc (som dominerar debatten) har.
Utifrån verkar klimatforskningen uppvisa ett "konsensus-tänk" (då och då samlat i en enda global konsensus-rapport) efter enorma påtryckningar från media och politik på ett sätt som betraktas som högst osunt inom bl.a. det jag sysslar med.
*
Men här är huvudpoängen i det jag försökt säga här, vilket inte har med teoriernas säkerhet att göra. Om man frågar medförfattare till IPCC-rapporterna så tror de flesta inte att vi verkligen kommer att undvika katastrofal uppvärmning. (Oavsett vad nationerna borde eller skulle kunna göra.) Jag instämmer helt. Så dags att lägga fokus på att hantera detta scenario, och att definitivt prioritera ned åtgärder som minskar vår förmåga att hantera denna uppvärmda framtid, oavsett om det blir tre grader varmare år 2100 eller först 2130.
Top climate scientists are sceptical that nations will rein in global warming
A Nature survey reveals that many authors of the latest IPCC climate-science report are anxious about the future and expect to see catastrophic changes in their lifetimes.