Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Fredw, du argumenterar som om du tror att klimatförändingarna är en klimatförändring som kommer att ta slut när den tycker den är klar. Du pratar mycket om att vi ska lägga resurser på att anpassa oss till klimatförändringen.

Klimatförändringen är en progressiv process. Förändringen i klimatet blir större och större ju längre vi låter den hålla på kommer inte att sluta förrän vi tar bort källan (eller källorna) till förändringarna. Det finns således ingen större anledning att anpassa sig till klimatförändringarna så länge som orsaken finns kvar, det blir som att göra konstgjord andning på en drunknad.

Fredw, du argumenterar som om du tror att klimatförändingarna är en klimatförändring som kommer att ta slut när den tycker den är klar.

Nej det gör jag verkligen inte.

Du pratar mycket om att vi ska lägga resurser på att anpassa oss till klimatförändringen.

Ja naturligtvis. Det måste vi också göra.

Frågan är hur mycket vi bör och kan lägga på det ena (förebyggande åtgärder/mitigation) och det andra (anpassning/adaptation). Vi kan kan inte lägga allt på allt. Båda är viktiga vilket leder till svåra avvägningar. Tydligen så svåra att en del inte ens kan diskutera dem utan att gå i spinn.

Klimatförändringen är en progressiv process. Förändringen i klimatet blir större och större ju längre vi låter den hålla på kommer inte att sluta förrän vi tar bort källan (eller källorna) till förändringarna. Det finns således ingen större anledning att anpassa sig till klimatförändringarna så länge som orsaken finns kvar, det blir som att göra konstgjord andning på en drunknad.

Det du skriver (min fetstil) är en vanlig missuppfattning som står i direkt motsats till mainstream/konsensus. Se t ex vad WWF skriver i länken här ovan (min fetstil):

Mitigation actions will take decades to affect rising temperatures, so we must adapt now to the change that is already upon us—and will continue to affect us in the foreseeable future.

Håller för övrigt i princip med Anzom om att alla bara borde flyga en gång per år. Varför ska den som vill ta ansvar för att minska utsläppen inte flyga, medans den som skiter i utsläppen kan flyga hur många gånger hen vill. Då överförs hela ansvaret att ” rädda planeten” till de få som orkar bry sig.

Om alla privatpersoner får flyga en gång per år till dem kostnad vi har idag. Men vid andra flygturen tredubblas priset. Vid 3e flygturen tredubblas det det igen, osv. ( vinsterna kan läggas på klimatåtgärder)
Även företagen måste skära ner på flyget Jag förstår att de tycker att det inte går men om det är samma restriktiva regler över hela Eu ➡️ Schengen ➡️WTO blir det lika för alla ( utom Kina och Ryssland som förstås kommer att försöka tjäna nåt extra, - låt dem göra det då)
Som ni säkert vet så är det bättre för klimatet att inte flyga än att köra elbil😉

Klimatsäkring. Är det ens värt att lägga pengarna på?

Ska vi sätta igen hålet i båten eller fortsätta hitta nya materialvarianter på kar som hjälper oss att ösa ur båten?

Håller för övrigt i princip med Anzom om att alla bara borde flyga en gång per år. Varför ska den som vill ta ansvar för att minska utsläppen inte flyga, medans den som skiter i utsläppen kan flyga hur många gånger hen vill. Då överförs hela ansvaret att ” rädda planeten” till de få som orkar bry sig.

Om alla privatpersoner får flyga en gång per år till dem kostnad vi har idag. Men vid andra flygturen tredubblas priset. Vid 3e flygturen tredubblas det det igen, osv. ( vinsterna kan läggas på klimatåtgärder)
Även företagen måste skära ner på flyget Jag förstår att de tycker att det inte går men om det är samma restriktiva regler över hela Eu ➡️ Schengen ➡️WTO blir det lika för alla ( utom Kina och Ryssland som förstås kommer att försöka tjäna nåt extra, - låt dem göra det då)
Som ni säkert vet så är det bättre för klimatet att inte flyga än att köra elbil😉
Svara på frågan.

Vad är skillnaden mellan att varje svensk får 1 resa?
Eller om 10 000 svenskar står för exakt samma mängd utsläpp?

Jämlikhet och rättvisa. Varför skyffla över ansvaret på några få när klima/miljö är allas ansvar

Klimatsäkring. Är det ens värt att lägga pengarna på?

Ska vi sätta igen hålet i båten eller fortsätta hitta nya materialvarianter på kar som hjälper oss att ösa ur båten?

Sätta igen hålet är ju i detta fall lika med att sluta producera CO2. Är det vad du förespråkar? Eller menar du att tills vi lyckats med det så ska vi inte lägga resurser på något annat som har med klimatförändringar att göra?

Jag tänker att vi bör göra båda delarna, men att det inte är särskilt lätta avvägningar när det gäller hur mycket och vad. Några kanske kan ösa båten medan andra försöker täta båten som läcker och ytterligare några försöker konstruera nya båtar som håller tätt bättre. Eller? Är jag båtförnekare då?

Men så skönt det måste vara att tro sig ha hittat en enkel lösning på ett komplicerat problem.

Christopherlarsson jag ser att jag kanske missuppfattade din fråga något och svarade lite otydligt
Skillnaden om 10000 flyger för att de inte bryr sig och har råd, jämfört med att var och en blir tilldelad ett flygtillfällen-blir att vid det senare exemplet fördelas miljöansvaret lika.
Jag vill också flyga på semester, inte stanna hemma i Sverige för att försöka kompensera för den som flyger många gånger

Christopherlarsson jag ser att jag kanske missuppfattade din fråga något och svarade lite otydligt
Skillnaden om 10000 flyger för att de inte bryr sig och har råd, jämfört med att var och en blir tilldelad ett flygtillfällen-blir att vid det senare exemplet fördelas miljöansvaret lika.
Jag vill också flyga på semester, inte stanna hemma i Sverige för att försöka kompensera för den som flyger många gånger
En klassiker, missuppfattade. Ännu en gång.

@Anzom förklara hur miljöansvaret inte kan delas lika i den verklighet vi lever i.

Min bild:
samtliga som skriver i den här tråden är seriöst engagerade i klimatfrågan, men med lite olika synsätt.

Om @jakeplisken eller @Anzom vill "bäscha" någon - hoppa in i trådarna som handlar om skidåkning i Japan, Canada eller Heliskiing. Där lyser klimat engagemanget med sin frånvaro ;)
Du anar inte hur många gånger jag fått bita mig i tungan.. vill ju inte förstöra någons härliga kortvecka i alperna eller drömresa med heliskiing i 10 dagar i USA. Att få se Hargin dra dit med Windstedt för några dagar i vintras
Wowow.

När ska folk förstå att man behöver stanna minst 2 veckor om man ska flyga inom Europa och minst 1 månad utanför Europa, för att få till en beteendeförändring. Mår illa.

Senast ändrad:
Dina frågor är oklara. Din ton är aggressiv.
Hur ska miljöansvaret delas lika när inte alla har råd att flyga?

Då kan vi göra skidåkning dyrt så inte folk kan åka. Vilket miljön älskar.
Samt allt annat som har något som helst miljöavtryck. När är det OK att göra något som har en negativ miljöpåverkan och när är det inte OK? Vem bestämmer?
Vad gör vi sen när vi skammat hela Sveriges befolkning och fått dem att sluta flyga och verkligheten fortfarande är sådan att andra länder byggt ny fossil energi det senaste året motsvarande flera gånger vårat lands totala årsutsläpp?
Jag tror att individskammande (jag hittade på ordet nu) har ytterst liten om ens någon påverkan på klimatet. Generellt tror jag att vi som privatpersoner och individer i Sverige har ytterest liten påverkan på klimatet genom våra val.

Jag tycker att klimatdebatten oftare blir en moralisk debatt om rätt och fel snarare än en diskussion om vilken åtgärd som är effektiv. Ofta blir det så att människor kritiseras för vad som förefaller vara omiljövänliga val men där en förändring av det valet i realiteten skulle ha marginell eller ingen klimatpåverkan.

Förklaringen ligger kanske delvis i problemets komplexitet och omfattning. Man måste få hela jordens alla länder att genomföra likriktade reformer och beslut. Något sådant har väl genom historien aldrig hänt förutom vid möjligen industriella revolutionen? Som global kraft är det kapitalismen som jag skulle ge bäst chans att genomföra en tillräckligt stor förändring, driven av investerings- och vinstintressen i ny teknik.

Senast ändrad:
Det har det redan blivit. Skidåkning i sig är inte miljöproblematiskt. Där finns ofta energi, bland bergen. Det är hur folk tar sig dit.
Vi kan göra det ännu dyrare.

Nä klart, själva skidåkningen är inte ett problem.
Tura lokalt och åka i en skidanläggning är givetvis helt olika.

Energi bara finns? Vi behöver inte omvandla den?
Det finns inte möjlighet att producera klimatneutralt utan pengar.
Pengar kommer av tillväxt.

Du begränsar olika transportmedel vilket påverkar tillväxt.
Det hela resulterar i att tåget blir det bästa alternativet och kapaciteten är begränsad vilket pressar priserna uppåt och du har inte längre råd.

Är det lösningen?

Samt allt annat som har något som helst miljöavtryck. När är det OK att göra något som har en negativ miljöpåverkan och när är det inte OK? Vem bestämmer?
Vad gör vi sen när vi skammat hela Sveriges befolkning och fått dem att sluta flyga och verkligheten fortfarande är sådan att andra länder byggt ny fossil energi det senaste året motsvarande flera gånger vårat lands totala årsutsläpp?
Jag tror att individskammande (jag hittade på ordet nu) har ytterst liten om ens någon påverkan på klimatet. Generellt tror jag att vi som privatpersoner och individer i Sverige har ytterest liten påverkan på klimatet genom våra val.

Jag tycker att klimatdebatten oftare blir en moralisk debatt om rätt och fel snarare än en diskussion om vilken åtgärd som är effektiv. Ofta blir det så att människor kritiseras för vad som förefaller vara omiljövänliga val men där en förändring av det valet i realiteten skulle ha marginell eller ingen klimatpåverkan.

Förklaringen ligger kanske delvis i problemets komplexitet och omfattning. Man måste få hela jordens alla länder att genomföra likriktade reformer och beslut. Något sådant har väl genom historien aldrig hänt förutom vid möjligen industriella revolutionen? Som global kraft är det kapitalismen som jag skulle ge bäst chans att genomföra en tillräckligt stor förändring, driven av investerings- och vinstintressen i ny teknik.
Precis det jag vill säga.

Vill lägga till att diskussion om åtgärder som är effektiva, är ju helt beroende på vilket perspektiv man kommer ifrån.

Det är effektivt om vi helt slutar(vilket miljön älskar men människan hatar). Men det är också effektivt om vi fortsätter men hittar ett sätt som kostar 0 för klimatet(vilket både miljön och människan älskar).

Tura lokalt som kostar väldigt lite för miljön, vs kunna åka i skidanläggning som också kostar lite för miljön.

Vilken lösning vill människan innerst inne ha...

Någon skrev till mig att man ju kan lösa det genom att beskatta sånt som är skadligt för klimatet (typ flyg och bilar mm) för att finansiera det man vill göra. Men om man då lyckas med det (skatta bort flyg och bilar) så får man inget kvar att beskatta. Att turism står för så stor del av CO2-utsläppen beror ju i grunden på att det utgör en betydande del av många länders BNP. Visst kan vi skatta bort sådant men det får också konsekvenser för välfärd och hälsa. Den som inte inser den svåra balansgången kommer inte att komma fram till något vettigt.

Den bistra sanningen är att modern välfärd till stor del har skapats och upprätthålls av aktiviteter som genererar CO2. Se nedan. Ett inlägg här ovan (som fick tummen upp av bl.a. Anzom) tycker att "Det finns således ingen större anledning att anpassa sig till klimatförändringarna så länge som orsaken finns kvar..."

Jaha, så den översta kurvan ska ner till nära noll innan vi ens börjar försöka anpassa oss till uppvärmningen? Hur mycket resurser kommer vi då att ha kvar? CO2-utsläppen har faktiskt inte ens börjat minska ännu globalt sett. Hur länge ska vi vänta innan vi funderar mer på hur mycket resurser vi ska lägga på anpassning?

1692106475899.png

1692106703565.png

intressanta kurvor. Vi behöver göra både och. Minska våra koldioxidutsläpp och hjälpa framförallt länder som Bangladesh med att hantera allt elände som uppvärmningen ställer till med. Vi behöver hålla oss till de avtal som vi redan har undertecknat. På individnivå kan vi reducera våra utsläpp på olika sätt. Konsumera mindre/klokare, äta mindre kött, flyga mer sällan etc.

Någon skrev till mig att man ju kan lösa det genom att beskatta sånt som är skadligt för klimatet (typ flyg och bilar mm) för att finansiera det man vill göra. Men om man då lyckas med det (skatta bort flyg och bilar) så får man inget kvar att beskatta. Att turism står för så stor del av CO2-utsläppen beror ju i grunden på att det utgör en betydande del av många länders BNP. Visst kan vi skatta bort sådant men det får också konsekvenser för välfärd och hälsa. Den som inte inser den svåra balansgången kommer inte att komma fram till något vettigt.

Den bistra sanningen är att modern välfärd till stor del har skapats och upprätthålls av aktiviteter som genererar CO2. Se nedan. Ett inlägg här ovan (som fick tummen upp av bl.a. Anzom) tycker att "Det finns således ingen större anledning att anpassa sig till klimatförändringarna så länge som orsaken finns kvar..."

Jaha, så den översta kurvan ska ner till nära noll innan vi ens börjar försöka anpassa oss till uppvärmningen? Hur mycket resurser kommer vi då att ha kvar? CO2-utsläppen har faktiskt inte ens börjat minska ännu globalt sett. Hur länge ska vi vänta innan vi funderar mer på hur mycket resurser vi ska lägga på anpassning?

Visa bilaga 25547
Visa bilaga 25548
Någon annan skrev att vi inte kunde lösa finansieringen om vi inte prioriterar mellan att göra klimatsäkring eller inte stoppar utsläppen. Vilket är vansinne. Och naivt om vi skulle bara göra säkringar.

Kapitalismen är både orsaken och en möjlig lösning på problemet. Så om man beskattar transporter i alla dess former, skulle ekonomin helt stanna av? Ur ett amerikanskt perspektiv så har väl Sverige knappt någon export med tanke på hur höga skatter vi har.

Bensinpriset bör ligga kring 30 + kr litern, dieselpriset också. Flyg och båtbränslet även det öka. Skatt behövs för att bromsa in. Även bromsa in ekonomin. Vi behöver ett samhälle som inte sätter ökning av BNP i fokus, eftersom det skulle också ge klimatmässiga fördelar.

Ur ett miljömässigt perspektiv är det fantastiskt att Kinas export backade med 15% i juli 2023 jämfört med juli 2022. Även coronapandemin var bra för miljön.

Och jo. Vi kommer kunna göra klimatåtgärder även med en något sämre ekonomi. Omställning kallas det. Omställning till något annat.

intressanta kurvor. Vi behöver göra både och. Minska våra koldioxidutsläpp och hjälpa framförallt länder som Bangladesh med att hantera allt elände som uppvärmningen ställer till med. Vi behöver hålla oss till de avtal som vi redan har undertecknat. På individnivå kan vi reducera våra utsläpp på olika sätt. Konsumera mindre/klokare, äta mindre kött, flyga mer sällan etc.
Vad är skillnaden på att konsumera mindre jämfört med att inte ha råd?

Ett annat perspektiv rör robotiseringen. Det kommer förändra hur vi ser på arbetsmarknad. Vi kommer inom en snar framtid få se minskade arbetstider. En tid efter minskade arbetstider följer massarbetslöshet när vi inte har tillräckligt med arbeten åt de som önskar (?) jobba.

Våra vardagar ska fyllas med annat, gissningsvis resor. Resor och människor som inte arbetar, ligger på yogamattor och begrundar om de kanske, kanske, ska påbörja något eget projekt.

Redan inom de kommande åren behöver det byggas ett nytt sätt att se på arbetsmarknad, och det finns en väldigt bra möjlighet att omvandla nuvarande statens perspektiv - jag arbetar för att bidra till landets välfärd. Till att istället arbeta för min egen förnöjelse. BNP måttet blir med andra ord i framtiden mindre viktigt, då fler länder kommer inneha en högre levnadsstandard. Vi kanske byter robotar istället för att byta monetära värden.

Vår räddning blir artificiella klimat med kupoler över Åreskutan. Om bara samebyn tillåter.

Vad är skillnaden på att konsumera mindre jämfört med att inte ha råd?
Har man inte råd konsumerar man mindre förstås.
Jag tycker man ska styra konsumtion med skatter. Tex införa flygskatt så att det blir rimligare att välja tåg istället. Ett problem är rikas konsumtion som antagligen är opåverkbar av skatter.

Har man inte råd konsumerar man mindre förstås.
Jag tycker man ska styra konsumtion med skatter. Tex införa flygskatt så att det blir rimligare att välja tåg istället. Ett problem är rikas konsumtion som antagligen är opåverkbar av skatter.
Vilket då resulterar i att det är gemene mannen som påverkas negativt.
Men det är kanske det du önskar?

Ett annat perspektiv rör robotiseringen. Det kommer förändra hur vi ser på arbetsmarknad. Vi kommer inom en snar framtid få se minskade arbetstider. En tid efter minskade arbetstider följer massarbetslöshet när vi inte har tillräckligt med arbeten åt de som önskar (?) jobba.

Våra vardagar ska fyllas med annat, gissningsvis resor. Resor och människor som inte arbetar, ligger på yogamattor och begrundar om de kanske, kanske, ska påbörja något eget projekt.

Redan inom de kommande åren behöver det byggas ett nytt sätt att se på arbetsmarknad, och det finns en väldigt bra möjlighet att omvandla nuvarande statens perspektiv - jag arbetar för att bidra till landets välfärd. Till att istället arbeta för min egen förnöjelse. BNP måttet blir med andra ord i framtiden mindre viktigt, då fler länder kommer inneha en högre levnadsstandard. Vi kanske byter robotar istället för att byta monetära värden.

Vår räddning blir artificiella klimat med kupoler över Åreskutan. Om bara samebyn tillåter.
@Anzom kommer ut som Luddit 😁

Om CO2 orsakar en jättejättejättestor andel av klimatförändringarna så ska vi lägga jättejättejättemycket resurser på det. Om CO2 påverkar mindre än jättejättejättemycket, och/eller om det finns osäkerhet än vi trott om hur mycket det påverkar, så bör vi lägga mindre än jättejättejättemycket resurser på just den åtgärden. Då får vi t ex mer resurser över till att ställa om vårt samhälle inför den uppvärmning och medföljande negativa klimathändelser som är på gång (och som modellerna enligt dig har underskattat).

Tiden för "om" är förbi. Det finns ingen osäkerhet av betydelse.

"Human activities, principally through emissions of greenhouse gases, have unequivocally
caused global warming"

Om du är mån om våra resurser så bör du även vara mån om att stoppa den globala uppvärmningen.

Du skrev tidigare i tråden att vi bör satsa på anpassningar till ett varmare klimat och hänvisade till IPCCs skrivelser om det. Var det detta du menade då?

"Adaptation options that are feasible and effective today will become constrained and
less effective with increasing global warming. With increasing global warming, losses and damages will increase and additional human and natural systems will reach adaptation limits."

Ja, jag vet att det inte är exakt samma som du länkade, men det är en sammanfattning av bl a din publikation. Och det handlar inte om att IPCC säger emot sig själv, de visar i sina studier att det finns stöd för adaption  men att adaption inte kommer vara hållbart, eller ens möjligt, om uppvärmningen fortsätter. Läser man hela publiceringen är det ganska tydligt vad IPCC (IPCC som du själv alltså anser är en trovärdig källa) visar är viktigast för att klara uppvärmningen, dvs bromsa utsläppen.

Nu försöker jag iofs inte påverka i någon vidare mening utan bara diskutera en viktig fråga.
Eller bara sprida ogrundad osäkerhet som endast leder till minskad handling?
Tycker du det är konstigt att dina intentioner ifrågasätts när du på detta sätt konsekvent sprider ogrundad skepsis utan att presentera någon egentlig annan åsikt än att "man ska diskutera"?
Och ja, självklart är det bra med skepsis i den vetenskapliga världen. Det är en grundpelare. Men när oändliga studier av oändliga forskare gång efter gång når samma slutsats - då börjar det bli dags att sluta vara skeptisk och börja handla. Eller vad är det du saknar du för att ta till handling?
Dina löst sammanhängande resonemang tycks, som tidigare sagts, endast syfta till att man ska kunna fortsätta leva som vanligt. Det är fegt.

Kan du säga emot det här?
- Jag tycker att vi ska lägga de resurser som prgonserna visar behövs för att skydda oss mot klimatets effekter. Jag tycker även att vi ska lägga de resurser som behövs för att bromsa, och slutligen stoppa den globala uppvärmningen.

Om @jakeplisken eller @Anzom vill "bäscha" någon - hoppa in i trådarna som handlar om skidåkning i Japan, Canada eller Heliskiing. Där lyser klimat engagemanget med sin frånvaro ;)
Jag tror det är bättre att hålla sig till forumtrådens ämne. Men principiellt tycker jag att den som flyger för att åka skidor tar ett egoistiskt och omoraliskt beslut.

Fortsatta insinuationer och påhitt om vad jag tänker och syftar till, mer förolämpningar och konspirationsteorier. Blandat med intressanta frågeställningar kryddade med fåniga krav på vad jag ska skriva och ledande frågor som jag uppmanas svara på för att du ska förstå vad jag skriver (vilket du inte ens verkar läsa ordentligt av dina kommentarer att döma).

Det verkar inte vara något problem för övriga att läsa mina inlägg som de står utan att förvandlas till viljelösa zombies vare sig de håller med mig eller ej.

Dina och Anzoms inlägg handlar litet för mycket om era spökfantasier om mig. Tror det är ganska ointressant för de flesta. Synd på ett så viktigt ämne.

Vi kommer att behöva lägga enorma resurser på både förebyggande och reaktiva åtgärder. Två saker att hålla i huvudet samtidigt - sorry. Och det är inte lätt att prioritera.

Tillbaka
Topp