Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Absolut att folk använder bilen lite för mycket i onödan, t ex är det extremt många som skjutsar barn till skolan i min dotters klass. Jag vet att många som gör det bor nära och åker hem igen efter, om man jämför när jag själv var barn på 80talet så åkte ju typ ingen bil till samma skola. Så visst har det skett en förändring i samhället med bilanvändet skulle jag säga.

Dock är det ju väldigt praktiskt när man storhandlar och det är svårt att genomföra på en normal cykel. Det finns ju många andra fördelar med bil men sen är det ju också så orimligt dyrt att åka kollektivt i vårt avlånga land. T ex så kostar det i dagsläget 27kr för enkelbiljett i min hemstad som gäller i 1h 15min, buss ned till centrala stan tar ca 10min så i praktiken hinner man inte ens till tandläkare, frisör osv utan måste köpa en till biljett. Det blir alltså billigare och snabbare för mig att ta bilen och parkera för 20kr/h (nu har jag ju redan en bil så räknar mer på soppa och parkering än försäkringar som jag ändå måste betala. Nu ska de dessutom höja avgiften till 39kr/enkelblljett efter årsskiftet, hur många kommer då välja bussen istället för bil? Om man dessutom ska åka med fru och barn blir det ju ännu billigare med bil.

Om vi går in på tågresor då som många förespråkar så blir det t ex billigare för mig att ta bilen till vårt kontor i Stockholm än att åka kommunalt. Pratar vi längre avstånd som t ex en resa till Oslo i somras så skulle kostnaden för att åka tåg vara dubbelt så dyr som med bilen och dessutom ta mycket längre tid och vara mera opraktisk. Kollade på Snälltåget till alperna för någon vinter sen, kostnaden för oss 3 var över 11 tusen med tåg och det skulle ta över 1 dygn dit och 1 dygn hem, flyg kostar 7-9 tusen och går snabbare. Nu blev det dock svenska fjällen med bil.

Kontentan är att så länge det inte blir betydligt billigare med kollektivtrafik kommer folk fortsätta välja bilen.

Ps. Jag cyklar relativt ofta iaf.

export, ej innehav antar jag. Det finns totalt ca 1 500 miljoner bilar i världen
Har inte googlat, men låter inte 27 miljoner bilar i Kina väldigt väldigt lite? För att inte tala om biltokiga USA med endast 13,8 miljoner? :unsure:
Ja, det är sant. Tokiga siffror i den artikel jag citerade. Har inte lyckats googla fram antal bilar i Kina med det är säkert fler. Det verkar också som att det inte stämmer att Kina är världens biltätaste land.

Kontentan är att så länge det inte blir betydligt billigare med kollektivtrafik kommer folk fortsätta välja bilen.
Billigare och framför smidigare. Kollektivtrafiken tar dig aldrig från den plats där du är till den plats dit du vill vid den tid då du vill resa. Däremot den dagen då vi får självkörande fordon och kan beställa fram ett fordon av önskad storlek och komfortnivå då kommer många snabbt att gå över till åtminstone lokala resor i tätorterna med kollektiva fordonspooler. Vid beställning väljer man om man vill resa själv och betala ett högre pris eller om man föredrar ett lägre pris genom att resa med andra, vara flexibel med tidpunkten och accepterar byte av fordon.

Nu verkar klimatfascisterna även vilja förbjuda elbilskörning, lådcykel ska det vara!📦🚲
Vad blir nästa steg?
Ät inte bruna bönor innan du cyklar till stormarknaden, blir för stora metangasutsläpp?🫘🤡

Och det här är ju knäckfrågan i mångt och mycket. Så länge det inte finns miljövänliga alternativ som är lika bra och kostnadsmässigt ligger i linje med de mindre miljövänligare alternativen, kommer det inte att slå igenom stort i världen. Oavsett hur mycket det predikas om jordens kommande undergång.

Och för att vi skall se några märkbara skillnader klimatmässigt, behöver vi i princip ha med hela världen på "tåget", eller hur? Så i mina ögon är forskning och utveckling en stor del av nyckeln till en hållbarare framtid. Inte att bosätta sig i en grotta och odla sina egna morötter.

Och det här är ju knäckfrågan i mångt och mycket. Så länge det inte finns miljövänliga alternativ som är lika bra och kostnadsmässigt ligger i linje med de mindre miljövänligare alternativen, kommer det inte att slå igenom stort i världen. Oavsett hur mycket det predikas om jordens kommande undergång.

Och för att vi skall se några märkbara skillnader klimatmässigt, behöver vi i princip ha med hela världen på "tåget", eller hur? Så i mina ögon är forskning och utveckling en stor del av nyckeln till en hållbarare framtid. Inte att bosätta sig i en grotta och odla sina egna morötter.
Frågan är väl om alternativen kan blir lika bra om man inte börjar använda de? Är ju alltid det där med utbud och efterfrågan. Natttåget till Åre var ju iaf fullbokat inom några minuter, för sportlovsveckan. Där finns det iaf mer efterfråga än utbud, dvs där ska det till fler tåg. När det handlar om individual-/ persontransport i närområde krävs det att folk vill ställa om också. Ingen kan bygga upp ett fungerande system från scratch. Det måste kunna växa, och då ska det användas även när det inte är helt optimalt än. Oftast vill alla her fler bussar tåg/ men de flesta är ändå tomma för att alla tar bilen... så det går inte ihop där.

Ang. forskning så forskas det ju för fullt. Sjäklv håller jag också på med det som ingenjör inom transportsektorn. Allt vi ser där är ganska mörkt. Dvs med allt vi gör och modellera kan vi inte nå målen om vi inte minska transporten. Även om vi skulle ställa om till miljödiesel/ EL/ Methanol från imorrn....

PS: Vi tar också bilen till fjällen några gånger, ingen helig här inte, men man kan ju tänka efter iaf och försöka se och tar alternativen. För att de finns. Sitter man stilla och tycker att bilen ocjh flyg är smidigast, så kommer ingen ändring att ske. Frågan hur man resonera som skidåkare som flyger och kör massor med bil är berättigat. Inte bara till skidåkare, faktiskt.

Senast ändrad:
Vilken trevligt ton du har.

Vem sa att elbilskörning ska vara förbjuden? Flera som sa att det går att leva utan bil, inte att man måste...
Det var en attack mot bilkörning i allmänhet från några här (som dessutom på ett skidforum nästan bara skriver i den här tråden, och inte i alla andra trådar som faktiskt handlar om skidåkning).
Så jag och min familj får lov att fortsätta använda våra två elbilar som vi har införskaffat i stället för våra tidigare dieselbilar? Även för att köra och handla med? Det var ju väldigt snällt i så fall, bugar och tackar djupt.

Den ”trevliga tonen” får man vara beredd på om man anser sig ha rätten att bestämma hur andra människor ska leva sina liv. Sådana fascistoida tendenser har förekommit här tidigare.
Mitt inlägg var inte skrivet specifikt till dig, utan som en motvikt till de antidemokratiska inlägg som dyker upp här emellanåt.

Nu verkar klimatfascisterna även vilja förbjuda elbilskörning, lådcykel ska det vara!📦🚲
Vad blir nästa steg?
Ät inte bruna bönor innan du cyklar till stormarknaden, blir för stora metangasutsläpp?🫘🤡
Man kan alltid diskutera hur långt man skall dra sina egna "klimatåtgärder".
Oavsett om man är "duktig" och åker tåg, kollektivt, elbil eller lådcykel, har ju även det ett avtryck på miljö/klimat. Vad är det då som rättfärdigar att man nyttjar dessa bättre alternativ? Att man anser sig göra bättre än många andra?

Hur många dricker kaffe/te här? Är det miljövänligt med import av kaffebönor tex? Är det inte bättre att ta ett glas vatten från bäcken utanför? Jag dricker inte kaffe eller te, och tycker att alla som gör det är klimatbovar. Jag är dessutom övertygad om att alla kan gå över till rent och klart vatten istället.

Lite löjligt, absolut. Men ni förstår vad jag är ute efter. Hoppas jag.

Hade så gärna sett kritiska frågor kring våra skidstjärnos livsstilar från freeride eller åka skidor. Som inspirerar andra, och sätter drömmar och liknande för många andra. Hedvig Wessel, Henrik Windstedt och Mattias Hargin var alla i Kanada i vintras.

För att inte tala om de kvinnliga skidinfluencer som Kajsa, Malou, Ebba mfl. De reser mer på ett halvår än jag på ett liv.

Får mig att tänka på: "Flygutsläppen från en genomsnittlig svensk är 5 gånger större än den genomsnittlige världsmedborgaren. I Sverige står de 20 % svenskar som flyger mest för över hälften av alla utsläpp från privata flygresor. Om denna minoritet skulle begränsa sitt flygande till en gång per år, eller en gång vartannat år så skulle utsläppen från svenskarnas flygande minska drastiskt."

Nikolai, Jacob och Sofia är väl några som utmärker sig åt andra hållet.

Det är väl lite det som är grundproblemet. Livsstilar vi strävar efter är koldioxidintensivt. Och alla frånsäger sig ansvar. Personer med miljoner följare säger att de inte kan påverka. Vilken lögn. Och frånsäger sig ansvar. Kanske väljer att gå med i Pow, vår tids klimatkompensation.

Har vi ett samtal kring tågresande/kollektivt resande TIll Scwheiz och inte I Schweiz. Och flera andra har det, dvs input från flera håll. Då märker jag att det påverkar min omgivning till att våga göra något nytt. Svårare än så är inte beteendeförändringar, inte ens för gamla hundar.

Man kan alltid diskutera hur långt man skall dra sina egna "klimatåtgärder".
Oavsett om man är "duktig" och åker tåg, kollektivt, elbil eller lådcykel, har ju även det ett avtryck på miljö/klimat. Vad är det då som rättfärdigar att man nyttjar dessa bättre alternativ? Att man anser sig göra bättre än många andra?

Hur många dricker kaffe/te här? Är det miljövänligt med import av kaffebönor tex? Är det inte bättre att ta ett glas vatten från bäcken utanför? Jag dricker inte kaffe eller te, och tycker att alla som gör det är klimatbovar. Jag är dessutom övertygad om att alla kan gå över till rent och klart vatten istället.

Lite löjligt, absolut. Men ni förstår vad jag är ute efter. Hoppas jag.
Det viktigaste är väl att man är beredd för en dialog/ diskussion, utan att känner sig påhoppat eller att tycker att nån är klimatfascist eller antidemokrat.

Oftast handlar det inte om att förbjuda aktiviteter, utan om att sträva efter att göra de så klimatsmart som möjligt. Och det kan man göra i alla delar av livet.

Går o handla? Tar bussen, cykeln eller affären runt hörnet som ett alternativ?
Åker till Alperna? Tar tåget som alternativ?
Värma huset? Bergvärme?
EL? Förnybart?
Ska du ha bil? Elbil då kanske?
Ska du resa nånstans? Är det värd att flyag dit för en helg, verkligen?
Ska du ha fest? Är engångs plastbestick verkligen smidigare?
Kaffe/ Te? Kanske tar de miljöklassade ändå?
Ny mobil? Verkligen? Duger kanske den gamla eller en begagnat?

You got my point. Lev livet, men tänk efter. Inte så svårt och inte antidemokratiskt. De flesta av oss skidåkare har bra ekonomi, så vi kanske kan läågga några hundralapp extra för att spara lite på miljön?

Senast ändrad:
Går o handla? Tar bussen, cykeln eller affären runt hörnet som ett alternativ?
Åker till Alperna? Tar tåget som alternativ?
Värma huset? Bergvärme?
EL? Förnybart?
Ska du ha bil? Elbil då kanske?
Ska du resa nånstans? Är det värd att flyag dit för en helg, verkligen?
Ska du ha fest? Är engångs plastbestick verkligen smidigare?
Kaffe/ Te? Kanske tar de miljöklassade ändå?
Ny mobil? Verkligen? Duger kanske den gamla eller en begagnat?
Och cirkeln är sluten. Många av alternativen du nämner ovan är knappast lika bra och ligger i samma prisläge. Och kommer således inte att vara eftertraktade i stort.
Jag säger inte att alternativen är fel, eller att man inte bör göra det så långt man kan. Utan endast att jag inte tror efterfrågan är så stor så länge det inte är lika bra eller prismässigt lika.

Förnybar el, tex vattenkraft, är det miljövänligt?

Senast ändrad:
"Lika bra" är ju en definitionsfråga. Ur miljösynpunkt är alternativen jag nämner bättre. Så "priset" är betydligt lägre, om man räknar med klimatet.... Mycket av det andra är en vanesak, skulle jag hävda. Vi köpte lådcykeln för 3 år sen. Innan dess åkte vi betydlig mer bil. Men nu är det "no way back", typ. För att cykeln känns så mycket smidigare. Ingen kö, lite motion på köpet och känslan att man gör nåt bra. Så för mig är det bättre. Likväl är det för mig bättre att ta en helg på nån fin ö istf 3 + 3 timmar flyg till italien för SPA. Samma med tåg, vi åkte mycket bil. Men med småbarn är det betydligt trevligare i tåg.
Så ja, jag skulle hävda att det finns fördelar med miljöv'änliga alternativ utöver att de just är miljövänligt. Sen finns det såklart nakdelar. Och de måste man vara beredd att ta. Men vi ska också se att det kan gå åt helvete om vi inte spara på miljön. Igen, prognoserna kan vara fel, men priset om man testar känns rätt högt, eller?

Ang. förnybar EL har jag ingen superkoll, men det finns länkar i tråden. Vattenkraft är väl bättre än kol, skulle jag gissa?

PS: Vilka alternativ är det som är sämre? Bergvärme? Riktigt bestick?Miljökaffe? Beg. mobil? Eller avser du bara tåget till Alperna?

Senast ändrad:
Det viktigaste är väl att man är beredd för en dialog/ diskussion, utan att känner sig påhoppat eller att tycker att nån är klimatfascist eller antidemokrat.

Jag tycker tvärtom att det är viktigt att värna demokratin. T ex har Expo, som gör ett gott jobb för att granska högerextremism, nu fått upp ögonen för de antidemokratiska dragen inom Fridays for Future. I vars namn det skrivits debattartiklar om klimatet här på Freeride.

Jag tycker tvärtom att det är viktigt att värna demokratin. T ex har Expo, som gör ett gott jobb för att granska högerextremism, nu fått upp ögonen för de antidemokratiska dragen inom Fridays for Future. I vars namn det skrivits debattartiklar om klimatet här på Freeride.
Vad är poängen?
Lite trött på argumentationen: "Det finns människor inom miljörörelsen som inte är perfekta så nu kan jag inte göra något klimatsmart val!"
Man kan göra en omställning demokratiskt. Det tycker jag man ska göra.

Det finns ju många andra fördelar med bil men sen är det ju också så orimligt dyrt att åka kollektivt i vårt avlånga land. T ex så kostar det i dagsläget 27kr för enkelbiljett i min hemstad som gäller i 1h 15min, buss ned till centrala stan tar ca 10min så i praktiken hinner man inte ens till tandläkare, frisör osv utan måste köpa en till biljett. Det blir alltså billigare och snabbare för mig att ta bilen och parkera för 20kr/h (nu har jag ju redan en bil så räknar mer på soppa och parkering än försäkringar som jag ändå måste betala. Nu ska de dessutom höja avgiften till 39kr/enkelblljett efter årsskiftet, hur många kommer då välja bussen istället för bil? Om man dessutom ska åka med fru och barn blir det ju ännu billigare med bil.
Om du istället för engångsbiljett jämför med månadskort och räknar med kostander för värdeminskning, service, reparationer, försäkring, bränsle, däckslitage, trängselskatt, parkeringsavgift... blir nog slutsumman annorlunda.

Men jag tycker också kollektivtrafiken är alldeles för dyr.

Hade så gärna sett kritiska frågor kring våra skidstjärnos livsstilar från freeride eller åka skidor. Som inspirerar andra, och sätter drömmar och liknande för många andra. Hedvig Wessel, Henrik Windstedt och Mattias Hargin var alla i Kanada i vintras.

För att inte tala om de kvinnliga skidinfluencer som Kajsa, Malou, Ebba mfl. De reser mer på ett halvår än jag på ett liv.

Får mig att tänka på: "Flygutsläppen från en genomsnittlig svensk är 5 gånger större än den genomsnittlige världsmedborgaren. I Sverige står de 20 % svenskar som flyger mest för över hälften av alla utsläpp från privata flygresor. Om denna minoritet skulle begränsa sitt flygande till en gång per år, eller en gång vartannat år så skulle utsläppen från svenskarnas flygande minska drastiskt."

Nikolai, Jacob och Sofia är väl några som utmärker sig åt andra hållet.

Det är väl lite det som är grundproblemet. Livsstilar vi strävar efter är koldioxidintensivt. Och alla frånsäger sig ansvar. Personer med miljoner följare säger att de inte kan påverka. Vilken lögn. Och frånsäger sig ansvar. Kanske väljer att gå med i Pow, vår tids klimatkompensation.

Har vi ett samtal kring tågresande/kollektivt resande TIll Scwheiz och inte I Schweiz. Och flera andra har det, dvs input från flera håll. Då märker jag att det påverkar min omgivning till att våga göra något nytt. Svårare än så är inte beteendeförändringar, inte ens för gamla hundar.
Flyget i sig är väll rimlighets vis inte det största problemet.
Problem ligger i ökat resande och att flyget blivit populärt beror både på tidsaspekten och kostnaden.
Flygbränsle är skattefritt med andra ord skattefinansierat jämfört andra transporter. Sedan sker utsläppen på högre höjd vilket gör det än värre. Börja med att skatta flyget för bränsle och utsläpp.
Skall vi dessutom ha någon form av bonus malus system så flytta då dom pengarna till grön omställning

Det var en attack mot bilkörning i allmänhet från några här
Om du med attack menar påpekande att bilägande och körande producerar utsläpp så ja, då var det en attack. Att vända det till att någon är fascist är väl lite överdrivet (och otrevligt)?

Att värna demokratin. Jag skrev det.
Ok, visst.
Men är det någon här som presenterar några antidemokratiska förslag? Varför dra in denna granskningen av fridays for future?
(Som inte heller verkar vara så mycket av en granskning utan mer en kommentar till ett tveksamt instagraminlägg.)

Senast ändrad:
Flygbränsle är skattefritt med andra ord skattefinansierat jämfört andra transporter. Sedan sker utsläppen på högre höjd vilket gör det än värre. Börja med att skatta flyget för bränsle och utsläpp.
Skall vi dessutom ha någon form av bonus malus system så flytta då dom pengarna till grön omställning
+1

Klart vi ska värna demokratin. Men vi ska också tar hand om varandra och det innebär att vi ska spara på miljön.
Sen förstår jag inte varför det är "tvärtom" till det jag skrev. Är det odemokratiskt att "att man är beredd för en dialog/ diskussion, utan att känner sig påhoppat eller att tycker att nån är klimatfascist eller antidemokrat." Gäller ju båda håll. De som är för att värna om miljön ska inte heller klassa "de andra" som antidemokrater eller nåt annat, men likväl ska inte klimataktivister klassas som anitdemokrater. Ser man på saken finns ju mer demokratihotande idéer/ åsikter bland de som förnedrar klimatförändringen.
Som vanligt har man kommit lite OT här. Men det är svårt att diskutera saken om det blir otrevligt och kastas in ord som "klimatfascister" om man påpekar att bilåkandet kanske inte är det mest miljövänliga man kan göra...

Ja, flygbränsle borde rimligtvis beskattas på samma sätt som allt annat bränsle. Det finns förvisso skatt på flygbränsle som används för privat ändamål, men den träffar så oerhört få att det är löjligt. Administrationen av den kostar mer än vad den faktiskt drar in.

Om du med attack menar påpekande att bilägande och körande producerar utsläpp så ja, då var det en attack. Att vända det till att någon är fascist är väl lite överdrivet (och otrevligt)?
Otrevligt?
Vad som är otrevligt är när människor inte respekterar andra människors sätt att leva (inom lagens råmärken), och anser sig ha någon åsiktsöverhöghet att bestämma detta. Det har i den här tråden tidigare förekommit inlägg av den typen.

”Fascist” är ett brett begrepp, men innefattar egentligen alla ”-ismer” som anser att den egna åsikten/ideologin står över demokratin. Antidemokrater (och klimatfascister om man så vill) är t ex Extinction Rebellion, Bevara Våtmarker, Greta Tunberg etc. När man tar sig friheten att sabotera samhällsfunktioner genom att blockera vägar, hindra flygplan från att lyfta mm. så är man inte längre bara en ”aktivist” utan även antidemokrat + kriminell.

Så länge du accepterar och respekterar att det är det demokratiskt valda majoritetssamhället som bestämmer miljöpolitiken, så behöver du inte känna dig träffad av mina inlägg.

Vad som är otrevligt är när människor inte respekterar andra människors sätt att leva (inom lagens råmärken), och anser sig ha någon åsiktsöverhöghet att bestämma detta. Det har i den här tråden tidigare förekommit inlägg av den typen.
Friheten att leva sitt liv som man vill begränsas av ansvaret att inte skada andra eller försämra en annan människans förutsättningar till ett frit och värdigt liv. I klimatsammanhanget betyder detta att vi kan leva vara liv men ska agera på ett sätt som värna miljön och begränsa klimatpåverkan för att inte försämra livssituationen för de som träffas hårdast av klimatförändring. Tror det eller ej, men att man kanske inte kan åker skidor längre är faktiskt inte det sämsta som kan hända/ och händer i sammanhanget.

Senast ändrad:
Sen förstår jag inte varför det är "tvärtom" till det jag skrev. Är det odemokratiskt att "att man är beredd för en dialog/ diskussion, utan att känner sig påhoppat eller att tycker att nån är klimatfascist eller antidemokrat."

Du förordar att man inte ska tycka att någon man debatterar med är antidemokrat. Medan jag tycker tvärtom att det kan vara mycket viktigt att uppmärksamma sådant. Jag avser inte dig.

Antidemokratiska tendenser finns inom många rörelser, vilket bör uppmärksammas, och goda intentioner är ingen ursäkt. Att det möjligen är många som tycker så är inte heller någon ursäkt.

Och den som uppmärksammar negativa sidor är därmed inte motståndare till övriga åsikter inom samma rörelse eller ämnesområde, vilket t.ex. inte Jaskeplisken förstår.

Friheten att leva sitt liv som man vill begränsas av ansvaret att inte skada eller försämra en annan människans förutsättningar till ett frit och värdigt liv. I klimatsammanhanget betyder detta att vi kan leva vara liv men ska agera på ett sätt som värna miljön och begränsa klimatpåverkan för att inte försämra livssituationen för de som träffas hårdast av klimatförändring. Tror det eller ej, men att man kanske inte kan åker skidor längre är faktiskt inte det sämsta som kan hända/ och händer i sammanhanget.
Du vill kommentera mina inlägg men undviker den viktigaste punkten som jag skrev:
Accepterar och respekterar du att det är det demokratiskt valda majoritetssamhället som bestämmer miljöpolitiken och de lagar och regler som vi måste följa?
Svara nu ”ja” eller ”nej”, svårare är det inte.

Du vill kommentera mina inlägg men undviker den viktigaste punkten som jag skrev:
Accepterar och respekterar du att det är det demokratiskt valda majoritetssamhället som bestämmer miljöpolitiken och de lagar och regler som vi måste följa?
Svara nu ”ja” eller ”nej”, svårare är det inte.
Jag respektera gällande lager och regler. Men i en demokrati och fri sammhälle har jag rätt att tycka annorlunda och rätt till protest. I en demokrati är det slutligen folket som bestämmer vad som gäller, om än inte alltid direkt.
Sen skrev jag inget som motsäger gällande regler och lagar, eller hur?

Motfrågan är väl då om vi i en rik och privilegerad land har rätten att värdera vår bekvämlighet över rätten till ett värdigt och säkert liv för de som drabbas mest av klimatförändringarna. Bara för att man få göra nånting betyder inte att det är rätt att göra nånting.

Tråden växer kan vi komma ikapp denna tråden på systerforumet som växer snabbare än man hinner läsa?

Jag respektera gällande lager och regler.
Bra vi är överens.
Men i en demokrati och fri sammhälle har jag rätt att tycka annorlunda och rätt till protest. I en demokrati är det slutligen folket som bestämmer vad som gäller, om än inte alltid direkt.
Sen skrev jag inget som motsäger gällande regler och lagar, eller hur?
Vi är överens (så länge din ”protest” håller sig till lagen).

Motfrågan är väl då om vi i en rik och privilegerad land har rätten att värdera vår bekvämlighet över rätten till ett värdigt och säkert liv för de som drabbas mest av klimatförändringarna. Bara för att man få göra nånting betyder inte att det är rätt att göra nånting.
En moralisk fråga som jag delvis håller med om. Svårigheten är att gradera och värdera det hela.

@PisteCarver @fredw
Tar tacksamt emot en hänvisning till det inlägg där någon förespråkar något antidemokratiskt.

Det är ingen rak fråga från dig. Uttrycket aktualiserades när Fabian skrev "Det viktigaste är väl att man är beredd för en dialog/ diskussion, utan att känner sig påhoppat eller att tycker att nån är klimatfascist eller antidemokrat."

Vilket jag kommenterade. Sedan kommenterade du min kommentar etc etc

Det är ingen rak fråga från dig. Uttrycket aktualiserades när Fabian skrev "Det viktigaste är väl att man är beredd för en dialog/ diskussion, utan att känner sig påhoppat eller att tycker att nån är klimatfascist eller antidemokrat."

Vilket jag kommenterade. Sedan kommenterade du min kommentar etc etc
Som han skrev efter att PC började veva om fascism, utan någon uppenbar anledning.

Det verkar som att de två har klarat att reda ut det hela utan din inblandning.
Hur ser du på din roll här? Ordningsman?
Jag tycker också demokrati är viktigt, precis som det är viktigt att borsta tänderna, lära sig lavinsäkerhet och ställa sig upp för äldre på bussen.
Men inga av dessa viktiga ämnen står i kontrast till något som föreslagits i tråden så då förstår jag inte varför det diskuteras :)

Tillbaka
Topp