Varför är skidåkare miljöomedvetna?

Kan du ge en källa på det? Skulle vara intressant att läsa eftersom jag inte har sett nånting åt det hållet.
Finns flera källor men här är en Rainforest
"With their CO2 and methane emissions, palm oil-based biofuels actually have three times the climate impact of traditional fossil fuels."

Avskogad regnskog är nu uppe i en yta motsvarande Nya Zealand. Tropisk regnskog är rester från ett mycket varmare och CO2 tätare klimat. Tidigare tropisk regnskog omvandlas hela tiden pga det kallare klimat som varit de sista dryga 2 årmiljonerna. T ex Sahara och Afrikas savanner har varit regnskog. När man svedjebränner regnskog och skapar hål i de täta höga trädkronorna som håller kvar fukten sprider man skogsdöden och skapar stora CO2 utsläpp pga den stora biomassa som frigörs.

Jordklotet omsätter ca 10 ggr mer CO2 i utsläpp och sänkor (tillväxt i biomassa) än vad människan släpper ut. Dock så är jordens respons för att skapa ny CO2 balans mycket långsammare än den takt vi släpper ut i. Ökad temperatur leder till torka på vissa ställen och mer västhusgas CO2 leder till ökad biomassa på andra håll.

Att svedjebränna regnskog för att odla biodiesel är kontraproduktivt då bunden CO2 i regnskog är den tätaste biomassan per hektar som vi har.

Vidare så är miljöpartiets önskan om att stoppa avverkning av färdigvuxen skog kontraproduktiv då det endast är växande skog som binder CO2. Speciellt nu om det blir varmare så kommer ny skog växa bättre och grövre samt även på högre höjder än tidigare och binda mycket mer CO2. CO2 är bra för tillväxten, grönsaksodlare pumpar in CO2 i växthus. Tomater

Senast ändrad:
Finns flera källor men här är en Rainforest
"With their CO2 and methane emissions, palm oil-based biofuels actually have three times the climate impact of traditional fossil fuels."
Ah, ok. Du syftade bara på biobränsle som baseras på palmolja. Palmolja är mycket problematiskt. Men tex hvo100 är inte palmoljebaserat.... Att det inte ska avverkas regnskog för bränsle är ju uppe på agendan. Ingen förespråkar väl att det ska göras? Det finns oproblematiskt biobränsle. Men man kan såklart alltid hitta nånting negativt, eller ett negativ exempel. Att biobränsle skulle vara den slutliga lösningen är inte heller nån som säger. Men det kan vara ett steg åt rätt håll, om man använder rätt råvaror, såklart.
Annars är din önskan om "bättre batterier och modern kärnkraft" såklart rätt och rymligt. Men vi har i dagsläget inga ideala batterier och vi har inte heller det där fenomenala kraftverket som inte släpper ut nåt,är ofarligt och genererar inga avfall. Jag vet att det forskas på bättre kärnkraft, även småskaligt. Och det läggs mycket pengar på det, inga konstigheter. Dagens kärnkraft har dock hög risk och lämnar avfall efter sig som vi idgasläget gräver ner, men som aldrig försvinner. Knappast den ideala energikälla.
Vi rika måste driver utveckling, efter som vi har pengarna. Det betyder också att vi måste börja använda och utvärdera teknologi som kanske inte är ideal än. Om vi använda ny teknik kan vi också hjälpa fattigare länder att utvecklas snabbare och inte genomgår samma långdragna process som vi.

Att batteritillverkningen har stora problem är också känt. Det jobbas på mycket bättre batterier,som inte kräver samma resurser. Men vad ska vi göra? Vi kan inte köra på som vanligt. Det måste finnas en efterfrågan, annars sker ingen utveckling. Man kan inte kräva att det ska läggas pengar på nånting som ingen vill använda förrän det är helt perfekt. Det gnälls ofta på olika saker som är för dåligt,men ingen använder det. Ser på kollektivtrafiken. Om ingen använder bussen,kommer avgången ställs in. Ingen kommer köra oftare så länge knte efterfrågan finns. Och det är där var och en kan påverkar utvecklingen. Det tillkommer att det sätter större press på politiker och andra att sköta sig,om vi sköter oss. Det är det gamla, "jag gör så för att de andra gör det också".
Sen är det enklaste sättet att spara miljön att spara energi. Och där kan vi lokalt och globalt blir mycket bättre också.
Att påpeka globala problem och utsläpp är en ursäkt som många använder. Transporten står för en stor del av utsläppen. Och det kan vi alla påverkar,genom att resa och köpa smart.
Det är sällan svart/vit. Vi måste spara in energi och använda bättre energikällor. Det kan vi väl vara överens om. Hur vi når dit är inte lika enkelt,framförallt för att det finns mycket lobbyister och som tycker sig har en aning och nåt att säga. Att leva energismart och miljövänligt är fet inget fel på,det gör inte saken sämre. Varken klimatet eller livet.
Nu blev det en lång inlägg igen.
Tack för länken,nu förstår jag vad du syftade på, men ändå, var lite försiktigt med att generalisera. Det du skrev om gäller bara palmolje baserade biobränslen. Långt ifrån alla...

Senast ändrad:
Ah, ok. Du syftade bara på biobränsle som baseras på palmolja. Palmolja är mycket problematiskt. Men tex hvo100 är inte palmoljebaserat....
Annars är din önskan om "bättre batterier och modern kärnkraft" såklart rätt och rymligt. Men vi har i dagsläget inga ideala batterier och vi har inte heller det där fenomenala kraftverket som inte släpper ut nåt,är ofarligt och genererar inga avfall. Jag vet att det forskas på bättre kärnkraft, även småskaligt. Och det läggs mycket pengar på det, inga konstigheter. Dagens kärnkraft har dock hög risk och lämnar avfall efter sig som vi idgasläget gräver ner, men som aldrig försvinner. Knappast den ideala energikälla.
Vi rika måste driver utveckling, efter som vi har pengarna. Det betyder också att vi måste börja använda och utvärdera teknologi som kanske inte är ideal än. Om vi använda ny teknik kan vi också hjälpa fattigare länder att utvecklas snabbare och inte genomgår samma långdragna process som vi.

Att batteritillverkningen har stora problem är också känt. Det jobbas på mycket bättre batterier,som inte kräver samma resurser. Men vad ska vi göra? Vi kan inte köra på som vanligt. Det måste finnas en efterfrågan, annars sker ingen utveckling. Man kan inte kräva att det ska läggas pengar på nånting som ingen vill använda förrän det är helt perfekt. Det gnälls ofta på olika saker som är för dåligt,men ingen använder det. Ser på kollektivtrafiken. Om ingen använder bussen,kommer avgången ställs in. Ingen kommer köra oftare så länge knte efterfrågan finns. Och det är där var och en kan påverkar utvecklingen. Det tillkommer att det sätter större press på politiker och andra att sköta sig,om vi sköter oss. Det är det gamla, "jag gör så för att de andra gör det också".
Sen är det enklaste sättet att spara miljön att spara energi. Och där kan vi lokalt och globalt blir mycket bättre också.
Att påpeka globala problem och utsläpp är en ursäkt som många använder. Transporten står för en stor del av utsläppen. Och det kan vi alla påverkar,genom att resa och köpa smart.
Nej, jag syftade inte bara på palmolja även om det är det som i princip alla länder använder som biodiesel pga att det är billigaste biodieseln. Det går att göra biodiesel på alla "matoljor" och det är en glidande skala på hur mycket de släpper ut och vad de kostar.

Det går även göra biodiesel av diverse restprodukter från jordbruk men dessa restprodukter räcker inte till samt att de är dyrare då de har alternativ användning som fastbränsle eller djurfoder som i de fall det istället blir biodiesel/HVO måste ersättas av annat djurfoder samt annat bränsle i värmepannor. Det går också göra biobränsle av cellulosa från skogen men samma där att den istället kan eldas direkt. Dvs ingen energi tillkommer egentligen utan snarare går det åt energi vid raffineringen till HVO eller etanol.

PFAD används i svensk HVO100 som är en raffinerad palmoljeprodukt. Neste säger att de använder palmolja men på den svenska marknaden använder de PFAD som de säger är en restprodukt från matoljeproduktion men det kan liknas vid att säga att diesel är en restprodukt vid raffinering av bensin. Vidare kan man lika gärna raffinera ut PFAD från palmoljediesel som ska säljas på andra marknader. Oavsett så driver det ökad efterfrågan på odling av palmolja samt avskogning av regnskog. Eftersom det är billigast med palmolja så vill de blanda i så mycket det går. Det är även höga halter av kväveoxider i biodiesel som är en värre växthusgas än CO2. Stöder du Neste så säljer de palmoljediesel i andra länder samt PFAD i Sverige.

Den gamla kärnkraftens avfall är den moderna kärnkraftens bränsle då i princip all energi är kvar i det högaktiva avfallet och det finns tillräckligt med sådant för flera hundra års drift utan ytterligare brytning av uran. Sedan räcker det med ca 2000 års förvaring istället för 100.000. Det går även att köra Thorium reaktorer men det har inte varit politiskt intressant tidigare pga att det inte blir något plutonium därav har de kommit i skuggan av uranbaserade reaktortekniker.

Senast ändrad:
Jag ska inte vara med i diskussionen (men ett svar ska du ändå få). Jag var bara intresserad i vad du tänkte på med högra utsläpp med biodiesel. Intressant område som jag jobbar mycket med, därför intresset. Men notera skillnaden mellan biodiesel och biobränsle.
palmolja är hemsk, och tyvärr i en himla massa matvaror också. Man ska ha koll där... (Framförallt om man är såpass rädd om skogen som du verkar vara., Men gärna alla...) Även om jag inte riktigt ser vad du förespråkar, utan en ny kärnkraft som det bara forskas på än så länge och nya batterier som inte finns än... Båda områden får mycket pengar och mycket jobb läggs på det, även i Sverige. Så det är på gång, men vi är inte där än. Samtidigt har vi kommit så¨pass långt att vi ska göra nåt. Det bästa är som sagt att minska energianvändningen. Men det verkar vara otänkbart för många.

Det bästa är som sagt att minska energianvändningen.
Ja, om man vill köra nationalekonomin i konken, vilka industrier tycker du ska läggas ner?
Vi behöver mer energi inte mindre. Elektrifieringen av fordonsflottan är bara en del av det. Är du emot energi generellt även om den produceras på ett hållbart sätt?
Minskar tillgången på energi så ökar priset, konsekvenserna kan de flesta räkna ut.
Du skriver ofta att du arbetar med sådana här saker, arbetar du i den skattefinansierade sektorn eller i den resursgenerande konkurrensutsatta sektorn?
Mycket av det du skriver håller jag annars faktiskt med om (tro det om du vill ;), läste med intresse det du skrev om bio-bränslen) men den stora skiljelinjen går på ett annat ställe, du befinner dig på vänsterkanten medan jag tror på marknadsekonomi och kapitalism.
Men det verkar vara otänkbart för många.
Tack och lov för det, du tillhör en minoritet.

Senast ändrad:
Jag ska inte vara med i diskussionen (men ett svar ska du ändå få). Jag var bara intresserad i vad du tänkte på med högra utsläpp med biodiesel. Intressant område som jag jobbar mycket med, därför intresset. Men notera skillnaden mellan biodiesel och biobränsle.
palmolja är hemsk, och tyvärr i en himla massa matvaror också. Man ska ha koll där... (Framförallt om man är såpass rädd om skogen som du verkar vara., Men gärna alla...) Även om jag inte riktigt ser vad du förespråkar, utan en ny kärnkraft som det bara forskas på än så länge och nya batterier som inte finns än... Båda områden får mycket pengar och mycket jobb läggs på det, även i Sverige. Så det är på gång, men vi är inte där än. Samtidigt har vi kommit så¨pass långt att vi ska göra nåt. Det bästa är som sagt att minska energianvändningen. Men det verkar vara otänkbart för många.
Biodiesel är internationellt sett mest palmolja och det lilla som är gjort på mindre skadligt sätt är sällan bättre än fossilt CO2 mässigt och har andra nackdelar. T ex tränger odling av bränsleoljor på jordbruksmark i tropikerna (sk. certifierad odling) undan fattigare bönder som då i sin tur svedjebränner skog.

Det är alltså bättre att köra på fossil diesel än biodiesel. Om man kan få en elbil med samma livslängd som dieselbilar så är det väl bättre i Sverige men med energimixen inom EUs elproduktion som är fossil till 36% så är det ju inte direkt fossilfritt. Energi EU

Vidare så går vindkraften arm i arm med fossil kraft, speciellt i de mer folkrika EU länderna som har liten del vattenkraft. Eftersom det oftast inte blåser så är det mestadels kol, olja och gas i eluttaget. Desto större andel vindkraft, desto mer fossilt behövs.

Snorkel och FabianSvensson,

Jag blir glad att läsa era inlägg. Ni utgör ett sällsynt fenomen.
Kunna argumentera sakligt och konstruktivt utan att peka finger eller nedvärdera.
Dessutom, på internet...

😄👍🤙

Därmed har ni rätt båda två tycker jag.

86640_86640-1.jpg

En sammanfattning av den franska vintern. Som var positiv på hög höjd med den mängd nederbörd som kom. Annecy på 500 m över havet har i princip höst från oktober till april. Det ser åt skogen ut- se bifogad bild.

"Omvänt var denna säsong ganska gynnsam för orter på hög höjd som kunde fylla på med snö, särskilt i början av säsongen, med till och med bra snöförhållanden som höll i sig till slutet av april/majs början.

Dessa stationer betalar ännu inte för konsekvenserna av den globala uppvärmningen. En årstid som också är mycket representativ, när det gäller snö, för vad som förväntades i klimatprognoser och för vad som väntar oss väldigt ofta under den närmaste framtiden. Men vi kommer också att uppleva ännu mildare och mindre snöiga årstider i de nedre/mellan bergen..."

Utan att vara motvalls så föredrar jag för min del att beskriva klimatförändringarna som t.ex. att "vintrarna blir mildare" jämfört med att säga "vintrarna blir kortare".

Annars hamnar man i orimligheter som att påstå att delar av Skåne inte längre har någon vinter etc. och snart har vi då definierat bort begreppet vinter för stora delar av Europas kallaste länder, samtidigt som vi behåller begreppet vinter för platser där vintrarna är betydligt mildare än i t ex Skåne.

Detta speciella sätt att definiera vad SMHI kallar "meteorologiska årstider" kallas tydligen "thermal seasons" på engelska och kritiseras t o m av SMHI som samtidigt använder dem mest, t ex i sina rapporter på TV, och det verkar vara en princip som är ovanlig i andra länder. "Meteorological seasons" på engelska är enligt Wikipedia något annat:

"Meteorological seasons are reckoned by temperature, with summer being the hottest quarter of the year and winter the coldest quarter of the year."

"In Sweden and Finland, meteorologists and news outlets use the concept of thermal seasons, which are defined based on mean daily temperatures..."

Den främsta nackdelen är att om man definierar en årstid på det flytande sätt som SMHI gör så kan man inte samtidigt beskriva att årstiden blir mildare eller varmare (vilket nog är hur de flesta av oss upplever och vill beskriva det) eftersom man då i årstidens temperaturberoende definition redan kompenserat bort den förändringen.

Senast ändrad:
Visa bilaga 32762

En sammanfattning av den franska vintern. Som var positiv på hög höjd med den mängd nederbörd som kom. Annecy på 500 m över havet har i princip höst från oktober till april. Det ser åt skogen ut- se bifogad bild.

"Omvänt var denna säsong ganska gynnsam för orter på hög höjd som kunde fylla på med snö, särskilt i början av säsongen, med till och med bra snöförhållanden som höll i sig till slutet av april/majs början.

Dessa stationer betalar ännu inte för konsekvenserna av den globala uppvärmningen. En årstid som också är mycket representativ, när det gäller snö, för vad som förväntades i klimatprognoser och för vad som väntar oss väldigt ofta under den närmaste framtiden. Men vi kommer också att uppleva ännu mildare och mindre snöiga årstider i de nedre/mellan bergen..."

Det sura är ju när det blir regn i januari - februari och offpisten saboteras med efterföljande skare när det fryser på.

Annars är de kanske inte så ledsna i Annecy, La Clusaz var öppet hela april.
Bra åkning där.

"Et si l’envie de skier ne vous quitte pas d’ici là, vous pourrez même profiter des joies de la neige jusqu’à fin avril sur les pistes de Les Arcs, La Clusaz, Les 2 Alpes, La Plagne et Peisey Vallandry."

Ps. Såg i din originalpost att man inte ska åka till
Kina för att västvärlden flyttat sin produktion och utsläpp dit.
Självklart har jag varit i Wanlong och åkt skidor där. :) Ds.

Senast ändrad:
Utan att vara motvalls så föredrar jag för min del att beskriva klimatförändringarna som t.ex. att "vintrarna blir mildare" jämfört med att säga "vintrarna blir kortare".

Annars hamnar man i orimligheter som att påstå att delar av Skåne inte längre har någon vinter etc. och snart har vi då definierat bort begreppet vinter för stora delar av Europas kallaste länder, samtidigt som vi behåller begreppet vinter för platser där vintrarna är betydligt mildare än i t ex Skåne.

Detta speciella sätt att definiera vad SMHI kallar "meteorologiska årstider" kallas tydligen "thermal seasons" på engelska och kritiseras t o m av SMHI som samtidigt använder dem mest, t ex i sina rapporter på TV, och det verkar vara en princip som är ovanlig i andra länder. "Meteorological seasons" på engelska är enligt Wikipedia något annat:

"Meteorological seasons are reckoned by temperature, with summer being the hottest quarter of the year and winter the coldest quarter of the year."

"In Sweden and Finland, meteorologists and news outlets use the concept of thermal seasons, which are defined based on mean daily temperatures..."

Den främsta nackdelen är att om man definierar en årstid på det flytande sätt som SMHI gör så kan man inte samtidigt beskriva att årstiden blir mildare eller varmare (vilket nog är hur de flesta av oss upplever och vill beskriva det) eftersom man då i årstidens temperaturberoende definition redan kompenserat bort den förändringen.
Om vi har fasta perioder för årstider räknas då en 5+ grader skånevinter som en vinter? Eller bör vinterbegreppet falla ut från områden som inte uppfyller temperaturen? Kan man ha vinter i Sahara osv.

Det sura är ju när det blir regn i januari - februari och offpisten saboteras med efterföljande skare när det fryser på.

Annars är de kanske inte så ledsna i Annecy, La Clusaz var öppet hela april.
Bra åkning där.

"Et si l’envie de skier ne vous quitte pas d’ici là, vous pourrez même profiter des joies de la neige jusqu’à fin avril sur les pistes de Les Arcs, La Clusaz, Les 2 Alpes, La Plagne et Peisey Vallandry."

Ps. Såg i din originalpost att man inte ska åka till
Kina för att västvärlden flyttat sin produktion och utsläpp dit.
Självklart har jag varit i Wanlong och åkt skidor där. :) Ds.
Gillar din nyfunna optimism! Aprils fem grader kallare snittemperatur i Frankrike gjorde sitt.

Hoppas snart att slippa höra på nyheter som att vi nu haft 13 månader i rad med värmerekord. Låt hela världen få svensk sommar.

Om vi har fasta perioder för årstider räknas då en 5+ grader skånevinter som en vinter?

Ja jag tycker det. Det finns gott om platser i Europa och andra platser där både +5 och +10 är uppenbar vinter och alltid har varit det. Det är bättre att beskriva det som att vintrarna blir mildare.

Eller bör vinterbegreppet falla ut från områden som inte uppfyller temperaturen? Kan man ha vinter i Sahara osv.

Ja det är ju det som är frågan. Jag tycker det blir orimligt av flera skäl.

Det har ju alltid varit så att vinter funnits i Lappland, Skåne, lågalpina områden, sydeuropa, Sahara etc som har helt olika klimat och väder. Årstiderna markerar i första hand skillnader över ett år, och dess skillnader kvarstår även med klimatförändringarna. Och eftersom t ex somrarna och vårarna nu blir mer markerade än förr så kvarstår ju årstiderna i ursprunglig betydelse. Vi kommer känna skillnad mellan vår och vinter i Skåne även i framtiden, även om SMHI gärna vill definiera bort vintern här vissa år. Men det blir knasigt att definiera bort vinter i Skåne om vi fortfarande kallar det vinter på varmare platser i andra länder. Vi lever faktiskt inte i nån sorts "år noll" som är alltings utgångspunkt.

Det skulle möjligen vara om förändringarna blir så stora att det börjar bli svårt att urskilja mer än ett par årstider, som i tropikerna (dry/wet season). Eller om man i Lappland börjar känna det allt svårare att urskilja de så kallade "åtta årstiderna" där. Vi får väl ta upp den här diskussionen då... och det går utanför SMHIs problematiska definitioner.

Läsvärt om svensk elproduktion:

Kan till viss del förstå problemnivån ur ett svenskt perspektiv. Men om vi nu är med på en europeisk elmarknad, kan vi inte skörda därifrån? Han talar som att vindkraft och solkraft är icke stabila energipunkter.

Ser man det ur ett europeiskt perspektiv kommer solen och vinden att både skina och blåsa över ett så stort geografiskt område och borde snabbt kunna omfördelas. Så nog är den mer planerbar än man tidigare sagt, och det borde kunna skalas upp/utvecklas ytterligare.

Även om vi naturligtvis också behöver kunna lagra, bygga kärnkraft osv. Men ser nog solkraft och vindkraft som allt mer stabil när storskaligheten ökar. Tror i motsats till hans perspektiv att det hindrar satsningar, billig el är nödvändig för elektrifieringen.

Kan till viss del förstå problemnivån ur ett svenskt perspektiv. Men om vi nu är med på en europeisk elmarknad, kan vi inte skörda därifrån? Han talar som att vindkraft och solkraft är icke stabila energipunkter.

Ser man det ur ett europeiskt perspektiv kommer solen och vinden att både skina och blåsa över ett så stort geografiskt område och borde snabbt kunna omfördelas. Så nog är den mer planerbar än man tidigare sagt, och det borde kunna skalas upp/utvecklas ytterligare.
Kräver stora (och nog kostsamma) investeringar i överföringskapaciteten på kraftnäten. Men det största problemet är nog att få alla länder ”in-line” när det gäller energipolitiken. Exempel: Tyskland som har totalt fuckat upp sitt system vs. Frankrike och Norge som har en stor och stabil planerbar energiproduktion. Det blir ”flöten” och ”sänken” i systemet.

När det gäller solkraft är problemet större än med vindkraft, den obalanserar ännu mer (EU ligger inte fördelat norr och söder om ekvatorn, och inte heller på var sin sida jordklotet).
Sol och vind är fungerande komplement till en viss nivå, över den slår de sönder den finansiella grunden för sin egen existens.

Svårt att få överblick men påminner litet om hyresregleringarna som gjort det för olönsamt både att bygga nytt och att underhålla existerande bestånd ordentligt.

Solen lyser inte på natten. Vidare så är det de stora vädersystemen som gör att det blåser ordentligt och de drar fram över hela Europa mer eller mindre samtidigt. Möjligen att norra Sverige är lite mindre synkront med Tyskland än vad södra Sverige är.

Vind och solkraft saboterar även överföringen av el då de inte har den stora svängmassa som stora vatten- och kärnkraftsreaktorer har. Svängmassan behövs för att stabilisera nätfrekvensen. Avviker nätfrekvensen mer än någon Hz från 50 så riskerar transformatorer i ställverk att förstöras. Detta har man problem med i t ex Kalifornien (60 Hz) där man pga av detta har rullande strömavbrott och kopplar bort några tiotusental abbonnenter några timmar i stöten.

I Tyskland har man samma problem men oftast löst det genom avtal med större industrier som smältverk och andra storförbrukare som tvingas dra ned på verksamheten några timmar i taget. Eftersom Tyskland totalt havererat sin elproduktion med höga priser och opålitligt nät så sker inga nyinvesteringar i elberoende tung industri som istället investerar utomlands.
Detta kommer leda till avbrott som istället drabbar allmänheten, precis som i Kalifornien.

Detta med att det är nollpris på el större och större del av tiden beror även det på vindkraften. Vindkraft drivs av subvention via elcertifikat som ger vindkraften ersättning för producerade kwh oavsett om priset är noll eller ej.
Att det är nollpris stor del av tiden saboterar naturligtvis för nyinvesteringar i planerbar kraft som t ex kärnkraft.

Elmarknaden fungerar inte och borde reformeras. Bort med elcertifikaten och möjliggör långsiktiga fastprisavtal direkt kopplat till kärnkraft med samma pris oavsett om det blåser eller ej. Då kan de som vill teckna 100% vindkraft försöka med det, lycka till. Vindkraft är beroende av uppbackning av fossil gas, kol och olja. Majoriteten i EU har inte så mycket vattenkraft så den räcker inte till för att ersätta vind när det inte blåser. Eventuella batteriparker ska dessutom inte behöva belasta kärnkraft och vattenkraft, endast de som köper vind och solkraft.

Meanwhile in the US..

Ytterligare en rant.

Bäst före datumet på bensin (även diesel i viss mån) blir sämre och sämre pga av inblandning av diverse s.k. miljöbränsle. (Den alltmer avancerade raffineringen är delvis skyldig, jag vet.)
Detta leder till att bränsle måste kasseras. Är inte säker på att allt det hanteras miljövänligt. Har ägnat ett antal timmar åt att plocka isär min 50 hp utombordare utan att hitta något fel. Visade sig att bensinmixen med alkohol och annat skit inte höll måttet över vintern. Nu blir det wakeboard, enda brädåkningen för mig :) Blir att dumpa båtbränslet i skotrarna efter båtsäsongen i fortsättningen. Tankar alltid 98 oktan när det gäller bensin eftersom det är mindre alkoholiblandning i den.

Senast ändrad:
Ytterligare en rant.

Bäst före datumet på bensin (även diesel i viss mån) blir sämre och sämre pga av inblandning av diverse s.k. miljöbränsle. (Den alltmer avancerade raffineringen är delvis skyldig, jag vet.)
... Visade sig att bensinmixen med alkohol och annat skit inte höll måttet över vintern. ...
Ja, det är inte ett bekvämt liv när man behöver tömma förgasare/insprutning från bränsle inför en (sex månader?) kort avställning av motorn?
(Visst bök, men också lite ironi tror jag. ;) )

Kan glädja dig med att det har brytits malm med sällsynta jordartsmetaller (inkl Neodym som jag förstår det) ett bra tag i Kirunagruvan. Det är dock först nu som LKAB bedömer det som lönsamt att utvinna ur "avfallet" dvs, gråbergslagret. Projektet ReeMAP ska även kunna ta volymen ur Per Geijer fyndigheten om/när den brytningen sätts igång. Det är en mycket stor fyndighet!
Det hade gärna gått fortare, som mycket annat när det gäller omställlning. Men det är på gång iaf. med svensk försörjning :)

I frågan om industriomställning för järn och stålindustrin är min uppfattning att energiåtgången inte ska öka från masugns- till direktreduktionprocess. (Trots rätt dålig verkningsgrad hos elektrolysörer). Men energin som idag importeras till SSAB i form av från kol och koks ska ersättas med elektricitet.
Tror iofs att @PisteCarver får rätt av andra orsaker när det gäller energianvändning. Energibehovet inom IT verkar ju kunna booma iom nya tillämpningar med maskininlärning och AI. Det lär säkert öka mer än de energieffektiviseringar vi ser på andra områden...

- Varför sitter miljörörelsen fast i ett femtio år gammalt tänk om att det är enskilda individer som genom sina val skall rädda klimatet och miljön?
Om 5000 personer sitter och väntar på att en regering eller ett företag ska uppfinna ”miljöhjulet” som löser klimatfrågan, så ger det inga resultat. Om samma 5000 gör det de kan i sitt dagliga liv och på sin srbetsplats, så blir det lite bättre på många ställen. Påverkar företaget där man arbetar att vara miljömedveten. Ibland är det så enkelt att man ska välja ett av flera alternativ, välj medvetet ett som minskar belastningen på miljön. Efter ett år har det hänt mycket, det gör det inte om vi är en fårflock som väntar på politiker.

Om 5000 personer sitter och väntar på att en regering eller ett företag ska uppfinna ”miljöhjulet” som löser klimatfrågan, så ger det inga resultat. Om samma 5000 gör det de kan i sitt dagliga liv och på sin srbetsplats, så blir det lite bättre på många ställen. Påverkar företaget där man arbetar att vara miljömedveten. Ibland är det så enkelt att man ska välja ett av flera alternativ, välj medvetet ett som minskar belastningen på miljön. Efter ett år har det hänt mycket, det gör det inte om vi är en fårflock som väntar på politiker.
Men hur ska vi göra när de 5000 inte säger samma sak då?

Smidig lösning för att alltid hålla frekvensen i nätet. I ett europeiskt elnät kan vi hålla frekvensen jämn med grön energi. Med våra 250 miljoner europeiska bilar, så kan 80 kw batterierna på elbilarna fördela energin.

Smidig lösning för att alltid hålla frekvensen i nätet. I ett europeiskt elnät kan vi hålla frekvensen jämn med grön energi. Med våra 250 miljoner europeiska bilar, så kan 80 kw batterierna på elbilarna fördela energin.
Ja, det är en smart möjlighet.
Men i Sverige är det ännu inte möjligt i någon större skala eftersom få av de rullande elbilarna har “vehicle to grid” funktion. Inte heller många hemmaladdboxar har den funktionen.
För att få elbilsägarna att göra det på regelmässig basis, t ex varje natt mata ut solenergi som laddats under dagen, krävs att det finns någon ekonomisk incentive till att göra det. Regelbunden användning skulle slita ut och degradera batteriet betydligt mer än vad själva bilkörningen gör. Min bil är elektroniskt förberedd för ”vehicle to load” (men inte ”to grid” tror jag), men den har en spärr på 1000 cykler, därefter är det stopp (och då är nog också batteriet slut).

Vi höll frekvensen jävligt stabil innan vindkraften saboterade. Kärnkraft släpper ut mindre än hälften CO2 än andra alternativ. Vindkraft är problemet, inte lösningen. Batterier är kostsamma plåster på pesten, inte boten.

Vad händer med andrahandsvärdet på en elbil där batteriet laddas ur 365 ggr per år om den ska vara backup varje dygn?

Dessutom nu när vi ska öka beredskapen. Ryssen skrattar väl åt oss, bara att slå ut några ställverk så står alla fordon stilla om det ska vara elbilar och batterier överallt.

Dieselgeneratorer är betydligt bättre som reserv, är enkelt att ha diesel för hushållsdrift månader eller mer. Batterer för en vecka motsvarar väl kostnaden för diesel ett halvår eller mer.

Senast ändrad:
Att nästan allt är enklare med fossil bränsle och kärnkraft kan vi vara överens om. Är väl därför vi har hamnat där vi är?
Men fossil bränsle skador Planeten/ klimatet och dagens kärnkraft har hög risk. Så vi måste utveckla alternativ, och för att utveckla de måste vi använda och utvärdera de. Inga alternativ är perfekt än. Men det är väl inte så konstigt med tanke på utvecklingstiden? Vi kan inte bara gnälla på att allt var bättre för. Klart vi inte heller ska satsa hård på nåt vi inte vet mycket om, men ändå. Ingen vet riktigt vad lösningen blir, men det finns lovande alternativ.
Men igen,vi måste sänka energiförbrukningen. Annars blir det inget, för att (som snorkel visar/förklarar här i tråden) det finns inga riktigt fullt klimatneutrala källor (än). Framförallt på transportsidan kan vi sänka mängden vi kör runt planeten utan att skada vår industri. Skulle väl hellre vara bra om vi skulle sluta köra massor hit från Asien?
Vad är dina alternativ då? Mera kärnkraft (dagens då,andra finns ju inte än) och kör på med diesel?

Senast ändrad:
Vi höll frekvensen jävligt stabil innan vindkraften saboterade. Kärnkraft släpper ut mindre än hälften CO2 än andra alternativ. Vindkraft är problemet, inte lösningen. Batterier är kostsamma plåster på pesten, inte boten.

Vad händer med andrahandsvärdet på en elbil där batteriet laddas ur 365 ggr per år om den ska vara backup varje dygn?

Dessutom nu när vi ska öka beredskapen. Ryssen skrattar väl åt oss, bara att slå ut några ställverk så står alla fordon stilla om det ska vara elbilar och batterier överallt.

Dieselgeneratorer är betydligt bättre som reserv, är enkelt att ha diesel för hushållsdrift månader eller mer. Batterer för en vecka motsvarar väl kostnaden för diesel ett halvår eller mer.
Elbil eller batteri i ett kraftsystem bidrar främst för frekvensreglering och effektreserv dvs dom stöttar elnätet genom att under en kortstund från sekunder till fåtal minuter sluta ladda eller om så behövs leverera tillbaka till nätet.
Inget vad jag har läst haft någon direkt negativ påverkan på batteriet

Elbil eller batteri i ett kraftsystem bidrar främst för frekvensreglering och effektreserv dvs dom stöttar elnätet genom att under en kortstund från sekunder till fåtal minuter sluta ladda eller om så behövs leverera tillbaka till nätet.
Inget vad jag har läst haft någon direkt negativ påverkan på batteriet
Det var inte det som @Anzom ’s ursprungliga fråga handlade om. Frågan gällde om man inte kunde ha elbilar som energi-backup för att utöka icke planerbar energiproduktion som t ex solenergi för att lagra och sedan mata tillbaka när solen inte skiner. Då krävs det att elbilarna kan mata tillbaka under ett antal timmar.
Är teoretiskt möjligt, men kräver en större elbilspark än idag (bara att räkna på antal kWh multiplicerat med antal bilar och jämföra med Sveriges elbehov under ett halvt dygn), samt att laddpositionerna är anpassade för bi-directional charging och att tillräckligt många bilar står anslutna.
Vi är långt ifrån att ha ett sådant system generellt utbyggt (vi har det i stort sett inte överhuvudtaget), och skulle vi vilja bygga ett industrilands energibehov och elpris beroende av ett sådant system?
Och ja, det skulle kräva laddcykler på elbilarna i betydligt större utsträckning än för själva bilkörningen. Elbilarna kanske skulle slitas ut lika fort som mobiltelefonerna? Om inte vi får till batterier som klarar många fler laddcykler förstås.

Vi kan ju göra ett litet räkneexempel för skojs skull:
Ett normalt bilbatteri på t ex 75 kWh laddas ur 2000 ggr (antagen livslängd) vilket ger totalt 105.000 kWh (om det laddas mellan 10 och 80%).
Om batteriet kostar ca 200.000 kr så blir det 200.000/105.000= 1,90kr/kWh bara för att buffra energin. Vilket ju är helt orealistiskt.
Kakylen måste gå ihop, vad är det för incentive för elbilsägarna att göra detta?
Inget idag, men om tekniken utvecklas så kan det kanske bil intressant.

Senast ändrad:
Tanken är inte att så få batterier skall cyklas så hårt utan att många ger lite.
J
Då krävs det mååånga elbilar.
Men oavsett det så orsakar (med dagens batteriteknik) varje kWh matning en slitagekostnad på 1,90 kr på bilbatteriet, vilket gör att ingen elbilsägare kommer att ställa upp på det.
Det är precis samma sak som att varje körd mil med en fossilbil sänker andrahandsvärdet.

Många batterier behövs det. Men då effektuttaget är lågt och under kort tid så bör slitaget vara mindre än i ditt exempel. 2 kr/kW vilket i sig är lågt om man jämför vad det kostar att snabbladda och sett till nätnyttan.
Det finns redan idag god lönsamhet med batterier hemma för dessa tjänster ofta i kombination med solceller. Och den kombinationen är mest lönsam vid nyinstallation. Men som med det mesta av eltillverkning så hålls det upp av bidrag.

Den största mängden laddbara fordon är idag och kommer den närmaste framtiden sitta i leasing och företagsbilar.
Och jag är säker att många med mig kommer välja den mest ekonomiska modellen vid i och ur laddning sett till den egna plånboken.

Många batterier behövs det. Men då effektuttaget är lågt och under kort tid så bör slitaget vara mindre än i ditt exempel. 2 kr/kW vilket i sig är lågt om man jämför vad det kostar att snabbladda och sett till nätnyttan.
Det finns redan idag god lönsamhet med batterier hemma för dessa tjänster ofta i kombination med solceller. Och den kombinationen är mest lönsam vid nyinstallation. Men som med det mesta av eltillverkning så hålls det upp av bidrag.

Den största mängden laddbara fordon är idag och kommer den närmaste framtiden sitta i leasing och företagsbilar.
Och jag är säker att många med mig kommer välja den mest ekonomiska modellen vid i och ur laddning sett till den egna plånboken.
Jaha?

Ditt inlägg saknar resonemanget kring skillnaden på att använda batteriet till solcellerna vs elbilens batteri.

Ur ett användarperspektiv. För gemene man, för samhället.

Jag trodde inte den skulle vara så svår.
Bägge kan ha batteri, och de som har det kan mot ersättning va del av kraftreserven och stötta nätnyttan.
När utrustningen tillåter det. Där ligger hemmabatterierna före med deras växelriktare som jobbar bägge vägarna redan men långt i från alla kan styras för maximalt utnyttjande.
Sedan är problemet att nät solen skiner så är ofta bilen inte hemma vid den egna anläggningen.
Men det är en helt annan pilsner

Denna nyhet dök precis upp hos mig
Ja, men det tillför ju inget nytt i den här diskussionen, svarar fortfarande inte på frågan vad där finns för incentive för elbilsägarna till att slita extra (kapitalförstöra) på sina batterier. Med dagens standard elbilsbatterier ca 2 kr per kWh matning ut på nätet.

OK
Försöker igen
Majoriteten på de nyare elbilar är leasingbilar, brukarna ser till ekonomisk nytta och bryr sig inte nämnvärt av att batteriet eventuellt tappat någon eller några extra % under sin 2-3års tid.
De som har och äger sina bilar bör givetvis göra en egen kalkyl kring det vilket jag antar att dom som är intresserade av det gör, dom som inte gör kalkylen kan somna gott med den klimatnyttan dom gör en gång till.

OK
Försöker igen
Majoriteten på de nyare elbilar är leasingbilar, brukarna ser till ekonomisk nytta och bryr sig inte nämnvärt av att batteriet eventuellt tappat någon eller några extra % under sin 2-3års tid.
De som har och äger sina bilar bör givetvis göra en egen kalkyl kring det vilket jag antar att dom som är intresserade av det gör, dom som inte gör kalkylen kan somna gott med den klimatnyttan dom gör en gång till.
Jaså, leasingbilar gör man det gärna på, jobbar du på ett företag som har som har som affärsidé att generera kostnader genom att kapitalförstöra sin egendom utan att få någon avkastning på det?

Försöker igen (för att citera dig):
Vad finns det för incentive till att buffra och mata tillbaka en kWh energi till en kostnad av 2 kr?
Finns det ingen incentive, så kommer det inte att bli något av det.

Tillbaka
Topp