varför fisheye?

varför fisheye?
som rubriken lyder! varför ska man ha fisheye? asså, jag säger inte att fisheye är dåligt!
Men vad är fördelarna med fisheye? och nakdelarna? blir det bra om man filmar studsmatta?
Frågorna är många, men skriv vad ni tycker är bra med fisheye osv.

Hare gött / E

varför fisheye?
vidvinkelobjektiv= du får med mer utav vad du filmar, bra när du åker followcam då du kan åka nära åkaren du filmar coh ändå få med hela åkaren. många fördelar, nackdelen är väll att det blir lite sämre kvalité, eftersom kameran får det lite svårare att få fokus... /victor

varför fisheye?
okej då vet jag, alltså skulle de va bra för mej i vinter när vi ska testa köra lite followcams :) alltså är det ganska onödigt när man filmar studsmatta?

varför fisheye?
1-SeuWsS sa:
okej då vet jag, alltså skulle de va bra för mej i vinter när vi ska testa köra lite followcams :) alltså är det ganska onödigt när man filmar studsmatta?
Ja det är ganska onödigt.

Själv tycker jag vidvinkelkonverter är snyggare då man slipper vinjetteringen. Som många redan har sagt, det är smidigt om man filmar follow på så sätt att man slipper en del av skakningarna, du får mer yta i bild men kvaliteten blir sämre. Sen ser det lite extra proffsigt ut.

Senast ändrad:
varför fisheye?
om man filmar i trånga miljöer är det alltid bra med fisheye :) sen är det hyfsat billigt med en fisheye-converter och kvalitetsförsämringen är inte så stor som man tror..

varför fisheye?
wire sa:
om man filmar i trånga miljöer är det alltid bra med fisheye :) sen är det hyfsat billigt med en fisheye-converter och kvalitetsförsämringen är inte så stor som man tror..
vad kostar ett fisheye????

varför fisheye?
så vidvinkel gör bilden vidare men om man tex filmar ett bord så blir det inte runt`?

Senast ändrad:
varför fisheye?
kumlinan sa:
fisheye kostar typ 350 kr kanske
Det beror på vad du vill ha för kvalité, köpte precis raynox 3032pro. Kostade 800kr ca på cyberphoto men dom visste inte när dom fick in de på lager så jag beställde från usa. Gick på ca 1000kr inkl frakt då det fastnade i tullen :(

Senast ändrad:
varför fisheye?
vidvinkel = inte så mycket förvrängning.. det blir mera lite rundat bara
Fisheye = då får man den "titthåls" effekten där allt blir jätte runt!

det finns olika vinklar när man ska köpa.. vidvinkel är allt från standart ner till 3.5
fisheye är 2.4 och neråt tror jag.

så om du köper en vidinkel lins med 7 i vridning eller hur man ska beskriva så blir de inte alls så mycket ring dunt och inte samma vridning som ett fisheye med 3.4

hoppas nån fattade, eller kan förklara bättre! :)

varför fisheye?
Men fisheye blir allt så jävla fett. Kolla bara i White Safari när dom filmar buffen med den, så jävla fett med ännu mera ghetto!

Tillbaka
Topp