Varför har alla så små skidor??!!

MarcusAvila

Ny medlem
Pratade idag med en vän som jobbar i en skidbutik, vi kom självklart in på skidor och började prata längder. Han berättade då om en kille som var in lite tidigare och köpte ett par mad_trix jojo. Trots att min vän förklarande att dom inte är tillverkade för åkare i hans storlek! Saken är den att killen var ungefär 17 år gammal och ca 175cm lång samt vägde säkert över 60kg. Nu till frågan!

Varför kör så många på skidor som är gjorda för "småbarn" när dom inte har varken längd eller vikt för att få ut något av skidorna?

Vill tillägga att jag kollade in åldern på dom som skrivit in "barnskidor" på tråden som frågar vilka skidor man kör på, och snittåldern ligger runt 15-16 år. Har alla gått och blivit korta?

Peace.

Nu ska du inte påstå att JoJo skulle vara en "barnmodell", den pallar för mycket tryck! styv, kvalitén lyser om den! Jag kan delvis hålla med om att längden..

men om nu grabben vill hålla till i parken eller har svårigheter med längre modell så låt han köra på vad han vill? kan engelsmännen köra med sina snowblades o jycklarmössor så kan man väll man välja ett par kortare skidor? Själv är jag 171 lång och kör på ett par mad_trix jojo 163 (dom längsta) och det funkar finfint! Antar att han inte ville lägga mer stålar ?

Ok för att engelsmän,tyskar och danskar kör snowblades. MEN, varför då inte köra på ett par snowblades istället då? Priser behöver vi inte gå in på för det finns skidor som kallas 540 och 720 i killens (även andras) längd, och dom kostar mer eller mindre lika mycket! Och vad gäller kvaliten på skidorna så tvivlar jag inte på att den är bra, men inte för åkare runt 60-70kg. Den är inte konstruerad för det. Jag säger inte att man ska köra på plankor som är längre än en själv, man kan gott köra på ett par som är någon centimeter kortare. Men att vara 10-20cm längre än skidorna "för att dom är billigare" funkar inte som ett argument. Då ligger det något annat bakom köpet, antingen är man "kåt" på en viss åkare i Head´s stall och vill ha samma skidor som honom eller så är man dum och inte förstår att man kan köpa ett par andra el. beg skidor som passar ens längd/vikt..

Peace..

Har verkligen ALLA så små skidor? Eller är det bara många som har det? Eller är det kanske inte ens är många som har SÅ små skidor?

Ojoj jag måste genast ner i källaren och spana in mina skidor, tänk om de har gått och blivigt små nu?!?!

Yepp Leder, med stor sannolikhet står det "Length Min" på AK Raketerna nu!

Tusan, jag som ville ha MAX på ALLT, tror du hamburgerkedjan MAX nu heter Min, och ICA Mini handlar du väl på?!?

Mina skidor är 203, 198 och 190. Ibland lånar jag frugans 168 (G4) och de är också skojiga. Igår beställde jag ett par 80-centimeters, med de är till min son och jag tror inte jag kommer prova dem själv.

varför köpte killen barnskidor?

alt. nr 1: killen var snål och inte ville lägga mer än ca 3 studiebidrag på ett par skidor. alt. nr 2: killen var en grön nybörjare. alt. nr 3: killen blev kåt för att skidorna såg ut som mojo som han inte hade råd med och han ville ha skidor som såg ut som JOOOOOON OLSSOOONS!

Anledningen till varför jag köpte ett par salomon 720 150cm var för att jag innan åkt runt på snowblades, och vågade därför inte köpa ett par längre skidor. Detta är dock något jag ångrar i år, nu när jag åkt på dom en sässong. Ett par Fujative 159+ skullle inte sitta fel =)

kolla in på HEADs guide för rekommenderade längder, där rekommenderas 10-20cm kortare än kroppen för park/twintips. Ska du åka offpist så rekommenderas skidor lika långa eller längre än din kropp. Sen får man känna efter själv om man tycker att man ska prova längre eller kortare om man ligger i övre eller undre delen av viktområdet för varje längd. Ska man dessutom åka offpist så kan man ta ett par Mojo som är nästan så långa som sig själv. I brants skidtest så skriver de också om längder för olika skidtyper, bl a 20 cm kortare för twintips.

Sen får man ju prova sig fram...

Jag köpte mina Mojo efter en hel vår, en hel sommar och en halv hösts tänkande och spekulerande i vilka skidor som möjligen skulle passa mig bäst. Jag kollade många recensioner och frågade många, både äldre och yngre, rutinerade skidåkare.

Det jag vill säga är att man bör lägga ner mycket tid på sitt skidköp. Kolla recensioner och fråga folk kan mycket om skidor.
Jag tror att han som köpte JoJorna köpte dom bara för att dom va billiga och det va twintip på dom. Han har säkert ingen aning om längder och att skidor är tillverkade i olika material och att just JoJorna är till för yngre, lättare skidåkare.

Förövrigt är mina Mojo ca 2 cm kortare än mig själv och efter att ha åkt lite på dom så kan jag säga att dom är underbara.

Inflation vad gäller små skidor... Hm.. Finns säkert en hel massa förklaringar till varför man skulle köpa sig ett par skidor som är mindre än den rekomenderade längden. De flesta är säkert helt ologiska, i stil med att köpa skidor som ser likadana ut som den stora idolens, men några rent åkmässiga skäl är iaf:

- Att ha en lätt och snabbmanuvrerad skida att leka med i mindre hopp och annat

- Att man inte gjort nån ordentlig försässongsträning, mao att man har klena benmuskler och vill ha en skida som inte kräver nån större ansträngning för att pressas runt i svängarna.

- Att man vill ha en billig skida för att exempelvis leka med på trappräcken och annat som skulle förstöra ens vanliga skidor.

Sen så är det väl skillnad på barnskidor och juniorskidor. Att 15 åringar kan köpa juniorskidor med längd 163 cm tycker jag verkar högst vettigt, jag var iaf inte längre än att det hade passat mig utmärkt i den åldern.

jag är 180 och har alltid kört med twintips som är minst lika långa som mig, nu är det head madtrix mogul på 181. har aldrig förstått det där med korta skidor.

Jojo, så är det. Skidorna krymper sakta men säkert till blades. Jag gick ut i garaget och letade efter mina Fischer Expedition som i slutet av åttiotalet mätte in på 210 cm. Hur mycket jag än letade kunde jag inte hitta dem, men när jag tittade längst ner i botten i ett skåp, där jag mindes att de stått, hittade jag ett par 160 cm långa skidor. Efter närmare undersökning visade det sig vara mina Expedition som helt enkelt skrumpnat ihop. Märkligt är dock att bindingen fortfarande var lika stor (Rottefella). Ska bli intressant att testa dem på berget. Sannolikt är de numera värdelösa i djupsnön men kanske fungerar bra i lekparken...

That´s all kids! / MM

det ser ju fult ut med korta skidor köp ett par som är lika långa som sig själv eller lite längre å mittmontera dom då är dom lika långa fram som ett par kortare(olika på olika skidor) + att man får stabilare fakie landningar

Det ser dummare ut att glida runt på ett par "småbarnsplankor" när man är 17år än att glida runt på ett par snowblades, åker man snowblades så står man iaf för att man är lite knepig, åker man däremot på ett par skidor som ser ut som en blandning av de två så är man patetisk. Tyvärr, håll er till en av sakerna, försök inte blanda de två! Det blir lite som att blanda en katt med en ko. Och det måste väl alla hålla med om skulle vara lite jobbigt, en ko som klättrar i träd och river en på armen när man ska kela med den. Peace

Håller med om att det nog heter korta skidor...fast det e klart, tråden gäller kanske att många kör på små skidor och att fler borde byta till feta offpistlagg?
Men om det gäller korta skidor så kanske svaret e att man vill köra sinnesslalom med korta snabba svängar. Kör själv på ett par 165cm =) tycker det e gött, lätt o knixa sig ner i trång skog, kan latja lätt med dem, svänga snabbt men ändå köra snabbt i långa svängar utan att jag klagar för mkt på fladder.
Känner dock att jag kanske skulle köpt 175cm ändå för att få lite mer flyt i puder, men som sagt. Jag e 172 lång, o tycker 165cm e lagom.
Trender kommer väll o går, vem vet, om 5år kanske 220cm är det rätta igen?

Men exemplet om killen som köpte Jojo så får ni väll fråga honom varför han vill ha dem? Han kanske trivs med korta skidor?

eyy! killen jag känner gärna att du har lite förutfattade meningar nu!

det är ju enbart en smak sak! tycker man om skidan så tycker man om den, tycker man inte om den så tycker man inte om denså enkelt e de ju! jag skulle kunna gå o köpa en race skida o jibba me den o säga att den e skit go! o du skulle tycka att den e skit kass jibb skida!

over and out

jag e 181, ska köra på 171cm teneighty iår och det kommre bli finemang :) glöm inte bara att det är vikten å muskelstyrka som är det viktigaste, men kan nog tänka mig att hur man än vrider å vänder på det så måste man ha minst lika långa skidor som sig själv om man verkligen ska köra offpist.

Jag är 183 cm och åker på skidor som är 168 cm... åker jag på barnskidor?

Jag håller helt och hållet med om att det är vikten som spelar in, mer än längd. Men en 17-åring på +170cm väger för mycket för att kunna säga att skidan är "go att lattja med"! Om han inte har anorexia vill säga. Små skidor aka korta skidor aka barnskidor är samma sak. Angående killen som köpte skidorna så kan jag berätta att han var grön, men saken är den att min vän gång på gång sa att skidorna inte passade honom och att han skulle få ett par andra som passade honom bättre för samma pris! Jag har en liten känsla av att han och även många andra här köpte dom på grund av att dom vill känna sig som småOlsson´s.. Det är felet med så många här och ute i Sverige, ni vill bara kunna säga att ni jibbar till era kompisar på "svenssongatan". När dom sen frågar vad för skidor ni har så säger ni "Du vet Jon Olsson!? Likadana som han kör på"...

Nu har jag klagat av mig tror jag, hoppas ni får det trevligt i vinter! Oavsett om ni åker på "längre snowblades" eller på riktiga skidor.

Peace.

Nej det gör du inte, men du kör på tok för korta skidor om du hoppar/åker offpist med dom! Herregud. Minst 176-178cm för någon i din längd! Om du inte åker portslalom! Herregud, 168??!!

Fredrik B elle vad du heter.

Alltså det där med att spana jätte länge efter ett par skidor tycker jag är lite skitsnack.. alltså när man har åkt en dag på sina nya skidor så känns dom endå inget ovant, det är ju bara att vänja sig, sen att man ska ha rätt längd och så.. men vafan

Ni får ha vilken storlek på skidorna ni vill för min del, så länge ni inte åker snowblades! Som åttitalets big foots fast dyrare och så jäkla fula! Dessutom ser man ut som ett grottmongo när man åker med dem! Kan ha att göra med att 90% av alla som åker snowblades gör det för att de inte kan stå på ett par normallånga lagg...

Puuuh, nu känns det mycket bättre!

marcus_e_and_co: Precis! Jag hoppar inte och åker inte offpist med dem.
Skulle tippa på att det är fler som åker på för breda och för långa skidor än tvärtom.

mmm, men vad jag tar upp i tråden handlar om folk som köper twintips för park/offpiståkning. Inte vanliga pistskidor, dom vet jag ska vara lite kortare..peace

Eller också kan alla sluta bry sig om andras skidors längd och hitta på nåt vettigare...
Man kör väl på det som man själv tycker är roligast?
Eller har jag helt missuppfattat det där med att det ska vara roligt att åka skidor, det kanske bara ska se coolt ut nuförtiden

Så du menar att twintips för parken inte ska va kortare än dig??? Hhhmmmm Nu förstår jag inte. Det är ju lättare att snurra när det är mindre svingvikt eller är det bara jag som har läst matte i onördan???

Och var åker då inte alla på 190 twintips för då??

Jaja så kan det vara då...

Hasse>> Som jag skrev en bit upp, det är ok men någon/några cm kortare. Det som stör mig är att så många åker på skidor som är 10-30cm kortare än vad dom själva är.

Och jag ska bara fylla i en sak som många här inte verkar förstå om skidor, om du vid något tillfälle landar med lite bakåtvikt så räddar oftast en längre skida situationen på grund av att det finns mer skida bakom pjäxan. Om man däremot åker på korta skidor så släpar man bakhuvudet i backen, men det är ju ett val man väljer.

Peace.

Glömde att säga det här också:
Det är galet fult att åka på korta skidor!!

Olof_Molin: Du kanske inte känner någon skildnad men jag gör det. Ok, det är väll upp till var och en att bestämma hur man ska göra med sitt skidköp men jag föredrar att tänka, titta och känna lite innan jag köper någonting dyrt.

FredrikB>> Rätt, det många gör är att bara köpa ett par för att det antingen är twintip eller för att dom sett en "cool" känd åkare på dom. Jag måste hålla med om att du tog väldigt god tid på dig, men det är bättre att göra så än att gå och bara ta ett par som ser grymma ut, utan att veta om dom funkar..

Peace

alpina:

du har helt rätt.. de stackars blades åkarna e bara stackars barn som inte kan åka skidor.. de e ju nästan synd om dem.. de borde ta sig i kragen o skaffa ett par vanliga lagg!!

Tillbaka
Topp