Varför hatar folk idén om turistskatt?

Schubertan1997

Aktiv medlem
Lyssnade ring P1 och en klok kille ringde in och debatterade om problematiken som verkar finnas i Jämtlandsfjällen och Åre specifikt. Han tar upp konceptet turistskatt som en möjlig lösning, vilket är fullt rimligt då detta känns som praxis på turisttäta ställen nere i Europa. Det känns som en rimlig lösning kan man spontant tänka, då det hade hjälpt året runt-boendena.

När jag sedan läser kommentarsfältet på facebook blir jag lite småkonfunderad över vissas avsky mot tanken. Säger att turisterna skulle försvinna, att Åreborna ska tacka på sina bara knän att Skistar drar dit turister, att det är ett sossepåfund osv.

Jag undrar om dessa personer aldrig varit utanför Sverige förut och förstått att det är så det går till på alla skidorter? Har man råd att åka till Åre så borde man väl ha råd att betala en hundring per skalle för att se till att alla fasciliteter man utnyttjar fungerar och lokalsamhället och inte bara Skistar frodas. Annars borde man fundera på om man inte ska göra något annat på semestern.

Har själv inte någon mer insyn än det som framgått i media, men tycker att diskussionen är spännande.

Lyssnade ring P1 och en klok kille ringde in och debatterade om problematiken som verkar finnas i Jämtlandsfjällen och Åre specifikt. Han tar upp konceptet turistskatt som en möjlig lösning, vilket är fullt rimligt då detta känns som praxis på turisttäta ställen nere i Europa. Det känns som en rimlig lösning kan man spontant tänka, då det hade hjälpt året runt-boendena.

När jag sedan läser kommentarsfältet på facebook blir jag lite småkonfunderad över vissas avsky mot tanken. Säger att turisterna skulle försvinna, att Åreborna ska tacka på sina bara knän att Skistar drar dit turister, att det är ett sossepåfund osv.

Jag undrar om dessa personer aldrig varit utanför Sverige förut och förstått att det är så det går till på alla skidorter? Har man råd att åka till Åre så borde man väl ha råd att betala en hundring per skalle för att se till att alla fasciliteter man utnyttjar fungerar och lokalsamhället och inte bara Skistar frodas. Annars borde man fundera på om man inte ska göra något annat på semestern.

Har själv inte någon mer insyn än det som framgått i media, men tycker att diskussionen är spännande.

I Österrike betalar vuxna normalt 3-4 Euro per dag i turist-(kommun)skatt. Hotellen lägger automatisk debiteringen på notan. Om en skidort har 10.000 turistbäddar så blir det ganska mycket pengar till kommunen.

Folk hatar skatt, vem är förvånad? 🤷‍♂️ Får kalla det något annat och baka in det någonstans så det inte syns så mycket, typ som arbetsgivaravgiften eller alkoholskatten.

Sen håller jag med, 100 kr/pers/vecka eller liknande lär ju inte skrämma bort en enda turist. Kolla hur många som undviker Venedig sen de införde avgift för att gå in, eller trängselskatternas effekt på bilförare...

När Svenssons åker till Grekland är det turistskatt som jag aldrig hört någon gnälla över. Få skidfestinationer har avlopp etc för alla besökare ( gissar jag) så visst behövs pengarna till berörd kommun.
På det stora hela blir det ingen skillnad i totala utgifterna.

Man kan ju inte beskatta folk på nåt praktiskt sätt annat än genom totalitär övervakning. För hur vet man annars vem som åker till Åre, hur länge man är där, och framförallt vad man gör? Och vem ska skatta och vem inte? Den som åker till sin stuga betalar ju redan vissa avgifter, källsorterar förhoppningsvis, och kanske inte belastar det gemensamma på samma sätt som en som bor mitt i stan och äter ute och kastar choklad-pappret på backen. Det blir fort komplext hur man ska pinpoint vem som ska betala och hur personerna identifieras.

Egentligen borde det ju inte vara en skatt som sådan, utan det borde vara en avgift för företagen som exploaterar kommunen. De får skapa business där mot att de bidrar till att täcka de ökade kommunala kostnaderna för renhållningen och vad nu mer det kan vara som påverkas av att de drar dit massa folk.

Med andra ord borde det ju byggas in i hotelavgifter, liftkort och liknande. Kostnaden kommer hamna hos konsumenten i slutändan men inte som en "skatt". Men det kanske bara ber ett långt sätt att säga det som redan har sagts 😅

Totalt delas 182 miljarder ut till resten av landets kommuner och regioner från Stockholm och för Åre specifikt får varje invånare i snitt 21,000 kr per år i utjämningsbidrag just för att kompensera för de sämre möjligheterna att tillhandahålla samhällsservice lokalt.

Man kan ju tycka att det borde räcka. Visst går det att lägga skatter på besök inom det egna landet så svenska fjällen blir ännu dyrare och får ännu sämre rykte. Jag har själv slutat åka dit då det inte är värt pengarna och några hundralappar ytterligare gör inte saken bättre.

De platser i Norrlands inland som klarar sig ok är generellt de som har turism. Men många verkar hellre vilja vara en avlägsen avkrok i form av en landsvägs vändplats.

Det är också lite ironiskt att man menar på att det är småpengar som skatten vara på och samtidigt hävdar att det är enorma underskott som den skall täcka.

Turistskatten (Kurtaxe) som tas ut på alla övernattningar i österrikiska skidorter finansierar service och infrastruktur för just turismen, och verkar inte användas på något direkt sätt för invånarna där. Nivån på den bestäms av respektive kommun (Gemeinde).
En typisk nyttosak som den finansierar för turisterna är alla gratis skid- och lokalbussar.
Vissa städer och orter i Tyskland t ex ”Kurorte” och andra städer som har mycket turism, tar också ofta ut Kurtaxe på hotellövernattningar.
Det är alltså ingen skatt för stödja glesbygden eller deras invånare, mer än indirekt i så fall, eftersom den service den finansierar hjälper till att göra resmålet mer attraktivt.
1767906713355.webp

1767906735020.webp

Senast ändrad:
Totalt delas 182 miljarder ut till resten av landets kommuner och regioner från Stockholm och för Åre specifikt får varje invånare i snitt 21,000 kr per år i utjämningsbidrag just för att kompensera för de sämre möjligheterna att tillhandahålla samhällsservice lokalt.

Man kan ju tycka att det borde räcka. Visst går det att lägga skatter på besök inom det egna landet så svenska fjällen blir ännu dyrare och får ännu sämre rykte. Jag har själv slutat åka dit då det inte är värt pengarna och några hundralappar ytterligare gör inte saken bättre.

De platser i Norrlands inland som klarar sig ok är generellt de som har turism. Men många verkar hellre vilja vara en avlägsen avkrok i form av en landsvägs vändplats.

Det är också lite ironiskt att man menar på att det är småpengar som skatten vara på och samtidigt hävdar att det är enorma underskott som den skall täcka.

Turistskatten (Kurtaxe) som tas ut på alla övernattningar i österrikiska skidorter finansierar service och infrastruktur för just turismen, och verkar inte användas på något direkt sätt för invånarna där. Nivån på den bestäms av respektive kommun (Gemeinde).
En typisk nyttosak som den finansierar för turisterna är alla gratis skid- och lokalbussar.
Vissa städer och orter i Tyskland t ex ”Kurorte” och andra städer som har mycket turism, tar också ofta ut Kurtaxe på hotellövernattningar.
Det är alltså ingen skatt för stödja glesbygden eller deras invånare, mer än indirekt i så fall, eftersom den service den finansierar hjälper till att göra resmålet mer attraktivt.
Visa bilaga 42937
Visa bilaga 42938

Bra diskussion.

Problemet är kanske att det inte finns någon tradition i Sverige att på det sättet särskilja vissa skatteinkomster och låta dem gå till specifika utgifter. Allt hamnar först i samma säck och fördelas sedan genom politiska beslut ”efter behov”. Hittills åtminstone.

Hade vi i vår kommun varit en turistort som drog in miljarder på turism, så hade politikerna övertrumfat varandra i hur gyllene och lyxigt kommunhus man hade kunnat bygga åt sig själva - inte tänkt framåt och byggt ett kapacitetanpassat avlopsssystem, sånt hade dom höjt kommunalskatten för.

Problemet är kanske att det inte finns någon tradition i Sverige att på det sättet särskilja vissa skatteinkomster och låta dem gå till specifika utgifter. Allt hamnar först i samma säck och fördelas sedan genom politiska beslut ”efter behov”. Hittills åtminstone.
Det finns ett undantag: flygbiljetter. Utöver den vanliga momsen betalar vi bland annat en säkerhetsavgift och en passageraravgift. Tekniskt sett är det inte skatter, men de fungerar likadant: de är obligatoriska tillägg som bakas in i priset.

Skillnaden är att dessa avgifter faktiskt är öronmärkta för specifika utgifter, till skillnad från momsen som bara försvinner rakt in i den stora statliga säcken.

Det finns ett undantag: flygbiljetter. Utöver den vanliga momsen betalar vi bland annat en säkerhetsavgift och en passageraravgift. Tekniskt sett är det inte skatter, men de fungerar likadant: de är obligatoriska tillägg som bakas in i priset.

Skillnaden är att dessa avgifter faktiskt är öronmärkta för specifika utgifter, till skillnad från momsen som bara försvinner rakt in i den stora statliga säcken.

Ja och kyrkoskatten (för dem som är med), begravningsskatt (som alla betalar), den gamla TV-avgiften (numera kallad Public Serviceavgift) och kanske en del till är faktiskt öronmärkta. Men...

I allmänhet anses ju skatter minska efterfrågan på det som beskattas. Det är ju därför vi har alkoholskatt, tobaksskatt etc. Så det kanske finns anledningar att vara eftertänksam avseende turistskatter.

Min utgångspunkt är absolut att vara emot alla skatter. Vad specifikt är det den ska gå till tänker du? Det väl knappast synd om Årebor som skinnar oss stockholmare bäst de kan?

Usch gillar inte skatter alls men bor på en turistort, där turismen omsätter strax under en miljard i vår kommun så det en väldigt viktig industri men som också har kostnader som drabbar framförallt ortsbor. Tänk mormor från Stockholm som kommer hit två månader och vill ha hemtjänst i mottagarkommunen, ett va system som behöver hantera 100 000 och betalas av 10 000 osv. En turistskatt som gått till turismens kostnader hade underlättat.

Sen fattar jag också att vi är lyckligt lottade som får bo här jämt, det är liksom inte vi som varje helg åker hemifrån så det är inte synd om oss. ;)

Har betalat turist skatt i utlandet några gånger. Tycker det varit så lite pengar att jag inte ens bryr mig.

Åre kommun har 13000 invånare (plus ett stort mörkertal av folk som inte är skrivna här) samtidigt som man beräknar att det finns 42000 turistbäddar, det säger sig lite självt att ett så lågt skatteunderlag inte självt kan stå för den infrastruktur som krävs i form av VA och liknande. Nu betalas en del av det via olika exploateringsavgifter men när allt kommer till kritan är Åre en väldigt fattig kommun, trots en turistnäring som existerat och växt ständigt i över 100 år. Vi har underbemannade skolor, i princip inga kommunala idrottsanläggningar och knappt ens en kilometer cykelbanor trots att vi har landets största cykelturism (iofs en annan typ av cykling men det är ändå ironiskt) osv osv osv. Bara ett till exempel: Duveds skola med runt 600 elever har inte ens en simhall utan elever och lärare måste ta lokalbuss in till Holiday Club för att bedriva simundervisning. Och om hotellet har fullbokat eller stora event, då blir det ingen simundervisning. Kort sagt: vår kommunala service är ett stort j***a skämt.

Utifrån är det lätt att tro att Åre lever fett på turismen med tanke på hur mycket det byggs här och den allmänna prisnivån, men det döljer fortfarande inte det faktum att kommunen går fullständigt på knäna. Visst, man kan skylla på inkompetenta politiker och kommunaltjänstemän i all evighet, men när allt kommer till kritan så behöver kommunen få in mer pengar för att kunna klara sitt uppdrag. Jag tror få Alporter med liknande förutsättningar som Åre sliter med samma dåliga ekonomi.

Åre kommun har 13000 invånare (plus ett stort mörkertal av folk som inte är skrivna här)

Redan här har vi väl ett väldigt stort problem med hur kommunala skatter betalas i Sverige. Ärligt talat hur många är det som säsongar i Åre som faktiskt är skrivna där? Dessutom behöver man ju vara skriven på en adress 1a november för att betala kommunalskatt där kommande år, det är en bra stund innan säsongen börjar för de flesta. Så även om man skriver sig i Åre över vintern är det knappast någon garanti för att man betalar skatt till kommunen.
Systemet är ju alltså riggat mot en kommun som Åre i det här fallet.

Jag är nog kritisk till turistskatter och kan spontant se en viss problematik när man ska ha möjlighet till att ta ut en sån skatt och när man inte ska kunna ta ut det (sett till hela Sverige) och det kanske ändå är lösningen i slutändan. Men jag tycker man kan börja med att se till att folk som arbetar och bor i kommunen faktiskt betalar skatt där, hur stor den effekten hade varit vore intressant att se. Dock är det ju troligtvis något som behöver hanteras av riksdag/regering, vilket kan göra det hela svårare..

Redan här har vi väl ett väldigt stort problem med hur kommunala skatter betalas i Sverige. Ärligt talat hur många är det som säsongar i Åre som faktiskt är skrivna där? Dessutom behöver man ju vara skriven på en adress 1a november för att betala kommunalskatt där kommande år, det är en bra stund innan säsongen börjar för de flesta. Så även om man skriver sig i Åre över vintern är det knappast någon garanti för att man betalar skatt till kommunen.
Systemet är ju alltså riggat mot en kommun som Åre i det här fallet.

Jag är nog kritisk till turistskatter och kan spontant se en viss problematik när man ska ha möjlighet till att ta ut en sån skatt och när man inte ska kunna ta ut det (sett till hela Sverige) och det kanske ändå är lösningen i slutändan. Men jag tycker man kan börja med att se till att folk som arbetar och bor i kommunen faktiskt betalar skatt där, hur stor den effekten hade varit vore intressant att se. Dock är det ju troligtvis något som behöver hanteras av riksdag/regering, vilket kan göra det hela svårare..
Det är klart det hade hjälpt om fler säsongare hade kunnat vara skrivna i Åre under vintern. Sen kan vi lägga till X antal familjer där personen med högst inkomst är skriven i större städer med lägre lokalskatt. Jag tänker inte nämna några namn men en viss, rikskänd rapartist med 4 barn i skola i Åre är ett sådant exempel. Å andra sidan; säsongare + skattesmitare kanske skulle ge oss ett par tusen personer till som betalar skatt här, varav säsongarna bara under några få månader. Så det är fortfarande en extremt stor differerans mellan antalet invånare och nivån på infrastruktur som behövs.

Jag är undrande till att Åre lyfts upp som unikt i det här fallet- för att man har en undermålig avloppsanläggning.

Sälen har strax över 5 miljoner gästnätter. Åre/södra Årefjällen har cirka 1 miljon.

Trots det verkar gnället på undermålig lokal service enbart komma från en plats. En plats som dessutom har mer lokal service än de flesta andra glesbygdskommuner/turismkommuner men eftersom stor del är infödda stockholmare från början är förväntningarna liknande Södermalm.

Om det ska bli turistskatt, vilket i grunden är en ganska skum grej för att finansiera något företagarna borde kunna bidra med (särskilt med svenskt skattetryck på individen), borde Åre hädanefter upprätta minst 10 nya busslinjer. Något tydligt måste den typen av finansiering gå till som gör att man känner mervärde.

För att betala för dålig kommunal prioritering, där man önskar sälja nya tomter i detaljplanen över björnen/rödkullen, är inte turisterna ondskefulla påfund. Vilket ofta lokala Årebor framställer det som.

Jag är undrande till att Åre lyfts upp som unikt i det här fallet- för att man har en undermålig avloppsanläggning.

Sälen har strax över 5 miljoner gästnätter. Åre/södra Årefjällen har cirka 1 miljon.

Trots det verkar gnället på undermålig lokal service enbart komma från en plats. En plats som dessutom har mer lokal service än de flesta andra glesbygdskommuner/turismkommuner men eftersom stor del är infödda stockholmare från början är förväntningarna liknande Södermalm.

Om det ska bli turistskatt, vilket i grunden är en ganska skum grej för att finansiera något företagarna borde kunna bidra med (särskilt med svenskt skattetryck på individen), borde Åre hädanefter upprätta minst 10 nya busslinjer. Något tydligt måste den typen av finansiering gå till som gör att man känner mervärde.

För att betala för dålig kommunal prioritering, där man önskar sälja nya tomter i detaljplanen över björnen/rödkullen, är inte turisterna ondskefulla påfund. Vilket ofta lokala Årebor framställer det som.
Skistar har huvudkvarter i Sälen, så de får säkert bra med skatteintäkter? Dvs vinsterna de gör på andra ställen har de kommunerna ingen nytta av.

Min utgångspunkt är absolut att vara emot alla skatter. Vad specifikt är det den ska gå till tänker du? Det väl knappast synd om Årebor som skinnar oss stockholmare bäst de kan?
VA så ni Stockholmare kan skita utan att det blir stopp i toaletten titt som tätt, vård när ni Stockholmare ramlar och skadar er, kollektivtrafik så ni stockholmare kan ta er runt på orten.

Det låter som att du är förespråkare för marknadsekonomi, och då ska väl du inte gnälla över att den osynliga handen bestämt vad allt ska kosta i Åre? Håll dig hemma om du inte har råd eller inte aktivt vill bidra till en hållbar glesbygd.

Skistar har huvudkvarter i Sälen, så de får säkert bra med skatteintäkter? Dvs vinsterna de gör på andra ställen har de kommunerna ingen nytta av.
Företag betalar inte skatt kommunalt. Däremot är Skistar en extremt stor, lokal, arbetsgivare i Sälen och där skattar ju folk lokalt. Men det är ju samma sak i Åre.

Betalas inte avlopp och liknande med någon form av avgifter i Sverige av de som äger stugan eller lägenheten? När jag söker så ser det du som det. Hur kan många stugor och boende i så fall bli ett stort problem för kommunen?

Företag betalar inte skatt kommunalt. Däremot är Skistar en extremt stor, lokal, arbetsgivare i Sälen och där skattar ju folk lokalt. Men det är ju samma sak i Åre.
Aha, rejäl lucka i systemet då. Inte riktigt koll på Sverige längre uppenbarligen. Trodde i princip samma gällde för företag som personer att det delades över de tre nivåerna. Antar att arbetsgivaravgiften går direkt till staten också då. Förklarar varför så mycket pengar måste delas ut från staten till kommuner och regioner. Och varför kommunala bolag försöker nolltaxera genom utdelning till ägaren.

Edit: Och även en skillnad mot vissa alpländers skidorter.

Senast ändrad:
Åre kommun har bristande VA-kapacitet, ja. Men också undermåliga skolor och en allmänt låg kommunal service, som jag skrev i mitt inlägg här ovanför. Det är inget gnäll, det är fakta.

Ofta lyfts Åre fram som ett föredöme på grund av den höga koncentrationen av företag/småföretag men det har ingenting med kommunens arbete, dom gör i princip noll för lokala företagare.
Jag har extremt svårt att prata för Malungs kommun och Sälen eftersom jag bor i Åre. Jag utgår att det finns utmaningar även där men det får väl folk som bor där lyfta upp. Anledningen till att det inte görs är väl snarare att det är få som bor i Sälen som skriver här (kan jag anta).
Vad har du för belägg för att Åre kommun har bättre service än andra gelsbygdskommuner. Ja, vi har fler butiker, restauranger, lokala företag, liftar, arbetstillfällen och en hetare bostadsmarknad än dom flesta andra glesbygdskommuner. Men jag tror däremot det är ganska liten skillnad på den kommunala servicen och det kommunala utbudet.

Majoriteten av inflyttade Årebor kommer från andra ställen än Stockholm men jag antar att det är enklare att hålla sig till tröttsamma klyschor. Jag kan bara kolla på min egen hemkommun Katrineholm och se att det kommunala utbudet och den kommunala servicen säkert är 20 gånger högre där, med tre gånger så stor befolkning. Och jag tror många här kommer från en liknande bakgrund.

Att folk som bor och jobbar i kommunen och använder sig av kommunens tillbud inte skattar där förstår jag är ett problem men jag klarar inte av att förstå hur turister blir en utgift för kommunen.

Vad är det jag missar? Vi går inte i skola, använder inga idrottshallar, vann og avlopp skulle jag tro skulle betalas av det vi betalar i hyra, bussar och vägar har kanske kommunen mer utgifter för men finns väl inte så mycket av något av det i Åre har jag för mig.

De vi däremot gör är att betala en massa pengar för boende, liftkort, mat och aktiviteter. Något av detta kommer i alla fall tillbaka till de lokala.

Att folk som bor och jobbar i kommunen och använder sig av kommunens tillbud inte skattar där förstår jag är ett problem men jag klarar inte av att förstå hur turister blir en utgift för kommunen.

Vad är det jag missar? Vi går inte i skola, använder inga idrottshallar, vann og avlopp skulle jag tro skulle betalas av det vi betalar i hyra, bussar och vägar har kanske kommunen mer utgifter för men finns väl inte så mycket av något av det i Åre har jag för mig.

De vi däremot gör är att betala en massa pengar för boende, liftkort, mat och aktiviteter. Något av detta kommer i alla fall tillbaka till de lokala.
Det är just det här som folk inte verkar få ihop. Det är inte kommunen som tar höga priser för boende, liftkort och mat, utan privata företag som verkar i kommunen. Turismen är ingen utgift för kommunen i sig, men den infrastruktur som krävs för att hantera många människor kan bli det. Det är lite två olika saker.

Och en del av VA bekostas av exploatörer men en stor del av det måste ändå täckas av kommunen. Som inte får in tillräckligt med pengar…

Sen hjälper det inte Åre varit en ganska dåligt skött kommun heller.

Jag förstår att kommunen inte får in alla de pengarna men vi använder oss inte heller av speciellt mycket kommunal infrastruktur, varken skola, äldreboende, bibliotek eller idrottshallar.

Så vad specifikt är det som turisterna kostar Åre kommun?

Om huvud problemet är avloppet så tycker jag verkligen att man borde kunna få till att användarna av det betalar tillräckligt för det.

Det handlar ju om hur dessa pengar ska komma in. Att en liten ort har ett enormt inflyt av turister är ju något som andra kommuner bara kan drömma om och bör väl i grunden vara något positivt.

Om kommunen bara allmänt är dåligt skött (som Glisseur antyder) så kommer kanske en turistskatt bara gå in i samma ineffektiva säck. Varför inte bara höja VA-avgifterna för turismens fastigheter tills det täcker utgifterna?

Man ska inte grunda för mycket av sin bild om vad allmänheten tycker baserat på vad som attraherar stofiler till Facebooks kommentarsfält. Facebook visar innehåll algoritmiskt utefter vad som ökar interaktion, så det blir så gott som alltid automatiskt ett skevt urval eftersom personerna som triggas till att interagera är de som får se innehållet mest.

I sak tycker jag att turistskatt är självklart att införa. De som besöker behöver bidra mer till permanent service, så att den notan inte bara landar på de fast folkbokförda. Sedan har man redan så gott som en privat turistskatt på åtminstone Skistar-orterna, då de redan tar dynamiska priser för att kunna klämma ut så mycket som det går under högsäsong. En turistskatt är egentligen inte mer än en trängselskatt för områden med hög belastning av turister. Just nu tas den som sagt redan ut privat och gynnar skistars aktieägare istället för kommunen.

Jag förstår att kommunen inte får in alla de pengarna men vi använder oss inte heller av speciellt mycket kommunal infrastruktur, varken skola, äldreboende, bibliotek eller idrottshallar.

Så vad specifikt är det som turisterna kostar Åre kommun?

Om huvud problemet är avloppet så tycker jag verkligen att man borde kunna få till att användarna av det betalar tillräckligt för det.
Men väl vägar, elnät, VA (som nämnt, kostnader som till syvende och sist inte brukar täckas helt av de avgifterna som tas), säkert en hel del kommunala turstigar, kollektivtrafik och så vården såklart. Givet att en del av de kostnaderna garanterat tas av regionen, men de allra flesta glesbygder är ju också del av av en "glesbygdsregion", så det är lite potatis tomatis.

Jag kan inte svara för hur det ser ut i Åre exakt, men liknande problem drabbar även betydligt större kommuner, så länge det finns ett högt turisttryck.

För ett väldigt konkret exempel så är det under turistsäsongen på vintern i Tromsø utmanande för folk att tid hos sin fastlege, även sjukhuset är mycket hårdare belastat. En stor del av den tilgängliga kapaciteten går helt enkelt åt för turister som halkat och slagit sig eller varit med i trafikolyckor. I systemet vi har styrs den kapaciteten av det offentliga, i Norge är förvisso sjukhusen i statlig (ish) regi, men primärvården styrs av kommunerna. Var ska kostnaden för den utökade primärvårdskapaciteten tas från?

Jag tycker det är rimligt att det, i alla fall till viss del, tas av de som är orsaken till att den behövs. Att ha möjlighet för extra kapacitet är ju också en kostnad som "läcker över" på resten av året också - lokaler t ex är inte helt enkelt att bara montera upp/ner eller använda till annat i perioden när det inte är primärvård. Det brukar också vara ganska kostsamt att anställa stafettläkare, om man inte ska ha läkarna i standby året runt då - och då är vi tillbaka på året-runt-kostnader för kapacitet som används under en liten del av året.

Ett annat konkret exempel i Tromsø är ju det där med trafiken, många turister som hyr bil utan att ha vana att köra i vinterväglag -> ganska kraftigt uppsving i trafikolyckor -> påverkan på räddningsväsendet som körs i offentlig regi. Återigen, en kapacitetsfråga. Sen är ju frågan, ska man försöka bygga bort problemet så mycket som möjligt med säkrare vägar? Skulle vara skönt om folk slapp komma för sent till jobbet etc., men det kostar också en rejäl slant. Och nej, skatteintäckterna som fås från biltrafik täcker inte ens nästan kostnaderna för att bygga upp infrastrukturen som biltrafiken kräver. Det krävs extra pengar nånstan ifrån.

Så nej, turister använder inte _all_ kollektiv infrastruktur, men definitivt tillräckligt för att det blir en belastning för ett samhälle som har ett relativt stort turisttryck jämfört med antalet invånare. Det går inte att komma ifrån.

Senast ändrad:
Intressant fråga, som jag uppfattar det skulle den eventuella turistskatten landa i kommunkassan.

Men … kan någon kortfattat beskriva vad den egentligen ska finansiera, eller är den bara tänkt som ett allmänt tillskott?

Fastighetsägarna får ju betala VA,sophantering,el och andra direkta fastighetskostnader oavsett var ägaren bor och jag gissar på att inte kommunen bjuder på anslutningsavgifterna vid nybyggnation.

Så vad är det i turismen som belastar kommunen och behöver finansieras?

/MM

Men väl vägar, elnät, VA (som nämnt, kostnader som till syvende och sist inte brukar täckas helt av de avgifterna som tas), säkert en hel del kommunala turstigar, kollektivtrafik och så vården såklart. Givet att en del av de kostnaderna garanterat tas av regionen, men de allra flesta glesbygder är ju också del av av en "glesbygdsregion", så det är lite potatis tomatis.

Jag kan inte svara för hur det ser ut i Åre exakt, men liknande problem drabbar även betydligt större kommuner, så länge det finns ett högt turisttryck.

För ett väldigt konkret exempel så är det under turistsäsongen på vintern i Tromsø utmanande för folk att tid hos sin fastlege, även sjukhuset är mycket hårdare belastat. En stor del av den tilgängliga kapaciteten går helt enkelt åt för turister som halkat och slagit sig eller varit med i trafikolyckor. I systemet vi har styrs den kapaciteten av det offentliga, i Norge är förvisso sjukhusen i statlig (ish) regi, men primärvården styrs av kommunerna. Var ska kostnaden för den utökade primärvårdskapaciteten tas från?

Jag tycker det är rimligt att det, i alla fall till viss del, tas av de som är orsaken till att den behövs. Att ha möjlighet för extra kapacitet är ju också en kostnad som "läcker över" på resten av året också - lokaler t ex är inte helt enkelt att bara montera upp/ner eller använda till annat i perioden när det inte är primärvård. Det brukar också vara ganska kostsamt att anställa stafettläkare, om man inte ska ha läkarna i standby året runt då - och då är vi tillbaka på året-runt-kostnader för kapacitet som används under en liten del av året.

Ett annat konkret exempel i Tromsø är ju det där med trafiken, många turister som hyr bil utan att ha vana att köra i vinterväglag -> ganska kraftigt uppsving i trafikolyckor -> påverkan på räddningsväsendet som körs i offentlig regi. Återigen, en kapacitetsfråga. Sen är ju frågan, ska man försöka bygga bort problemet så mycket som möjligt med säkrare vägar? Skulle vara skönt om folk slapp komma för sent till jobbet etc., men det kostar också en rejäl slant. Och nej, skatteintäckterna som fås från biltrafik täcker inte ens nästan kostnaderna för att bygga upp infrastrukturen som biltrafiken kräver. Det krävs extra pengar nånstan ifrån.

Så nej, turister använder inte _all_ kollektiv infrastruktur, men definitivt tillräckligt för att det blir en belastning för ett samhälle som har ett relativt stort turisttryck jämfört med antalet invånare. Det går inte att komma ifrån.
Jag vet alltså inte vad de extra kostnaderna är och det är därför jag frågade. Möjligt att allt eller en del av det du tar upp betalas av kommunen men är verkligen allt det? Om sjukvården är kommunalt betalt så förstår jag att det kan vara en stor extra utgift. Vatten, avlopp och sopphantering tycker jag det borde gå att betala för utanför en turistskatt på en ort som har väldigt många stugor.

Sen är det ändå så att turister drar in en del pengar till området och folk kan få jobb.

Intressant fråga, som jag uppfattar det skulle den eventuella turistskatten landa i kommunkassan.

Men … kan någon kortfattat beskriva vad den egentligen ska finansiera, eller är den bara tänkt som ett allmänt tillskott?

Fastighetsägarna får ju betala VA,sophantering,el och andra direkta fastighetskostnader oavsett var ägaren bor och jag gissar på att inte kommunen bjuder på anslutningsavgifterna vid nybyggnation.

Så vad är det i turismen som belastar kommunen och behöver finansieras?

/MM
Om man inför en turistskatt skulle det vara bra om det tydligt framgick vad den betalar och att pengarna öronmärks till just det.

I just Åres fall så brukar ju turister inte så mycket offentlig infrastruktur och alla betalar för sig till någon.

Jag förstår att kommunen inte får in alla de pengarna men vi använder oss inte heller av speciellt mycket kommunal infrastruktur
Det är just det här: 1 miljon gästnätter innebär 1 miljon personer som vid olika tillfällen använder kommunens infrastruktur "inte speciellt mycket". I slutändan adderas det ihop till väldigt mycket för en liten kommun med små skatteintäkter. Alltså att under ett dygn vid nyår så ska skatteintäkter från ett befolkningsantal på 13000 kunna hantera ytterligare 42000. Allt i vår infrastruktur, från VA till vägar och parkeringar, och allt däremellan, måste vara dimensionerat för att kunna hantera ett betydligt större antal människor på samma yta. Det säger självt att det är en svår ekvation att få ihop även om varje person bara ser till sig själv och tycker att "jag gör ingen större skillnad".

Även om kommunen får in stora pengar från exploatörer så är det ändå tydligt att dom pengarna inte räcker till i slutändan. Och det är där grundproblemet ligger för många kommuner med en hög turism.
Om man inför en turistskatt skulle det vara bra om det tydligt framgick vad den betalar och att pengarna öronmärks till just det.
Det är en självklarhet. Dessutom har vi numera en tillförordnad kommunchef som är grymt bra och som inte har huvudet uppstoppat mellan skinkorna.

Det är just det här: 1 miljon gästnätter innebär 1 miljon personer som vid olika tillfällen använder kommunens infrastruktur "inte speciellt mycket".

De 1 miljoner gästnätter jag refererade till är inte enbart Åre utan också Åre södra fjällen. Det låter som att ansvariga för Åre borde åka till Malung- Sälen för studiebesök kring hur man löser mer än 5 gånger så stort besöksantal. Jag gissar man inte skiter mindre.

Är Åre en glesbygdskommun eller en stad? Åre kommun på sina 12 000 (1400 i byn) är lika stort som Vårgårda, Bromölla eller Lycksele kommun. Jag är ganska säker på att respektive kommun har sina problem som är lika det du beskriver i "Vi har underbemannade skolor, i princip inga kommunala idrottsanläggningar och knappt ens en kilometer cykelbanor". Att få bada på Holiday hotel i grundskolan låter ändå som en lyx när Vårgårdas 25 meters bassäng finns att tillgå..

Turismen ger också mycket som annars inte skulle vara möjligt.

Det är just det här: 1 miljon gästnätter innebär 1 miljon personer som vid olika tillfällen använder kommunens infrastruktur "inte speciellt mycket". I slutändan adderas det ihop till väldigt mycket för en liten kommun med små skatteintäkter. Alltså att under ett dygn vid nyår så ska skatteintäkter från ett befolkningsantal på 13000 kunna hantera ytterligare 42000. Allt i vår infrastruktur, från VA till vägar och parkeringar, och allt däremellan, måste vara dimensionerat för att kunna hantera ett betydligt större antal människor på samma yta. Det säger självt att det är en svår ekvation att få ihop även om varje person bara ser till sig själv och tycker att "jag gör ingen större skillnad".
Men vad av det där är kommunalt, statligt eller betalat av hus ägare?

Jag tycker det är tragiskt att om man betalar flera tusen kr per natt för boende så finns det alltså ingen ordning för att man betalat sin egen VA. För mig verkar det som att man i Åre någon gång har gjort något stort misstag med vann och avlopp.

Det andra du tar upp tycker jag låter rätt konstigt om det skulle vara en stor utgift för Åre kommun. E39 går igenom Åre och jag tvivlar på att kommunen betalar något för den. Så väldigt många andra vägar och parkeringar tycker jag inte heller det finns jämfört med andra byar. Nu kostar det också pengar att parkera överallt i Åre by. Tvivlar också på att det är kommunen som betalar för parkeringen vid holiday klubb eller garaget under ICA.

Men Åre är en stor kommun. Flertalet bor utanför turistdestinationen Åre och jag antar att de har samma problem som många andra kommuner. En gammal befolkning och få jobb.

De 1 miljoner gästnätter jag refererade till är inte enbart Åre utan också Åre södra fjällen. Det låter som att ansvariga för Åre borde åka till Malung- Sälen för studiebesök kring hur man löser mer än 5 gånger så stort besöksantal. Jag gissar man inte skiter mindre.

Är Åre en glesbygdskommun eller en stad? Åre kommun på sina 12 000 (1400 i byn) är lika stort som Vårgårda, Bromölla eller Lycksele kommun. Jag är ganska säker på att respektive kommun har sina problem som är lika det du beskriver i "Vi har underbemannade skolor, i princip inga kommunala idrottsanläggningar och knappt ens en kilometer cykelbanor". Att få bada på Holiday hotel i grundskolan låter ändå som en lyx när Vårgårdas 25 meters bassäng finns att tillgå..

Turismen ger också mycket som annars inte skulle vara möjligt.
Åre har 13000 invånare på en ytan som sträcker sig från Hallen i söder till Storlien i väster, en sträcka på nästan 2 timmar med bil. Och det är över 1,5 timme från Hallen till Kallsedet i norr. Och kommunen har en befolkningstäthet på 1,5 personer per kvadratkilometer. Men du kan väl hävda vidare att det är en stad.

Södra Årefjälen tillhör också Åre kommun, inget har någonsin hävdat något annat. Men som vanligt faller du in dina i trötta och stereotypa klyschor. Att hävda att ansvariga i Åre INTE varit i Sälen eller på andra destinationer är totalt j***a sk*tsnack, jag har själv varit med på liknande resor med Åre Destination (som iofs är ett företag som ägs av företag i byn gemensamt men de facto fungerar som en sorts turistbyrå och turistansvariga för Åre/Duved och Södra Årefjällen) där målet har varit att suga in så mycket kunskap från andra turistdestinationer som möjligt. Sen kan jag inte svara för huruvida ansvariga för Åre kommun gjort samma sak, men jag skulle bli enormt förvånad om det inte skett i någon form. När jag tänker efter så har Åres tf kommunchef till och med bott i Sälen i ett antal år. Men lev vidare i din tro att Åre existerar i en bubbla utan intresse för resten av världen.

Varför tror du att det är en lyx att bedriva simundervisning i Holiday Clubs 23-metersbassäng mitt bland semesterfirande barnfamiljer och öldrickande grabbgäng? Jag kan berätta att ansvariga lärare defintivt inte ser det som en lyx utan istället som en enorm stress och längtar efter en egen simhall där dom faktiskt kan bedriva faktisk undervisning ostört, och ha full tillgång till anläggningen när dom behöver. Simundervisning handlar inte om att bada ävenyrsbad utan om att lära barn simma som du kanske vet.

Jag tvivlar inte på att Lycksele har sina problem och utmaningar, eller hävdar att dom är mindre än Åres diton. Och om du pratar med någon i Sälen/Malung så ger jag mig f*n på att du kommer få höra om mängder med liknande problem som finns i Åre.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp