varför känns det då tungt?

myrshlok

Ny medlem
har köpt nya pjäxor atomic b5.2
och beg skidor 1080 171 med s912 ti bindn.(är själv 178) är van vid 10 cortare än mig själv
väger 60 kg

när jag stog på mattan hemma och gjorde tillastående 180s (ingen snö i gbg:( )
så känns det mycket tyngre än vanligt , måste ta i mycket för att göra 180
mycket mer än vad jag kommer ihåg att jag gjorde förra sesången.

är det bara för att jag är ovan? lr känns det lättare på snö?
är nån del i min utrustning ovanligt tung?
gör det nån skillnad med 3-5cm kortare skidor?
lr ska jag helt änkelt styrketräna fram till nyår?

PS. (åkte förra sesången på 1080 161 med x-wave 8 pjux det kändes inte tungt)

börja träna benen =)
Sen tror jag inte kortare skidor gör så mycket skillnad, handlar om några gram.

såhär är det:
När du står på snö så blir du så exalterad över att det är just snö! Då känns det som att du svävar på moln och du vill bara hoppa runt för att du är så glad! På snö hoppar man högre för att man blir så mycket gladra på snö.

Var det en studsmatta du stog på? I sådant fall så är det självklart att det är svårare med 180. När du står på mattan så sjunker du ju ner en bit (även med skidor) och du får mindre fart, hoppet dämpas. om du inte kan hoppa runt 10 cm över det läget som mattan har när ingen står på den så är det skitsvårt!
Ställ dej på marken bredvid mattan istället så lovar jag dej att det blir lättare!

peace

om dina gamla skidor inte va mittmonterade och dina nya är det så kan det nog kännas lite tyngre, det tyckte jag i alla fall men de e bara en lite ny teknik. Så det kommer nog inte kännas så tungt om ett tag, men du kan ju alltig träna benen:)

När du står still på snö är det svårare att göra en 180 än när du har fart och åker. Som myrshlok säger så hjälper naturens lagar dig en del^^ Annars skulle väl folk inte ta mer fart när dom gör en 3'60 än en 1'80 ^^
Dock vet jag itne riktigt alla krafter som spelar roll när man t ex snurrar men kan gissa på att det i och alla fall är tyngdkraften (den du får din fart av innan hoppet^^) och även centrifugalkraften (?). Man har inte hunnit bli någon hejjade på Fysik i Fysik A. ^^

men kan nu tänka mig att det känndes tyngre för att man knappt lyfter 10 cm i nån milli sekun när man står på ett helt platt golv och då måste skynda sig med skidorna mer

Tillbaka
Topp