Varför lockas alla till Whistler?!?!

indiana_calle

Ny medlem
Jag och några polare ska i början på januari åka till KAnada för att spendera fem månader där. Vi ( i alla fall jag) har aldrig känt oss lockade av just whistler.
Min förhoppning är att vi landar i Banff men jag går bara på magkänsla.
Jag vill heller inte åka till nått svensk-näste och bara umgås med en massa svenskar. det kan jag göra hemma.

Vad lockar med Whistler?!

men finns det någon ball kultur (bortsett ifrån skid-, bräd och teliskult) eller är det mest dryga människor? för det är lite det intrycket jag har fått. och snö finns det väl orter som får mer i kanada?!?!?! typ powder springs

Senast ändrad:
Kultur? Tja, de har en filmfestival och en hall för konstutställningar.
Ta lite alpby kulisser och mixa med Disneyland och kulörta lyktor så har du arkitekturen.

Jovisst, det är väl kanske lite mer kommers, svenska bummare och australiensare som röker maja, än på andra ställen (typ Fernie, Banff, Kicking, whatever....). Men bortser du från det får du den kanske mest kompletta skidorten i hela världen. Whistler har högst fallhöjd, störst park och överlägset störst skidområde av de kanadeniska orterna. Inte för inte som Skiing Magazine utsåg Whistler till Nordamerikas bästa skidort för 10:e (!) året i rad.

Men visst, om två liftar, en trailerpark och en stripp-klubb är din melodi, finns det andra orter som passar dig betydligt bättre.

Vissa paralleller kan dras till svenskars fascination för Thailand. Inte så jävla kreddigt, men förbannat skönt!

.... är bara avundsjuk, egentligen.
Går ju inte säga att det är ett dåligt ställe. Bara att man vet ungefär vad man får, och på så sätt inte är så spännande.
Lär väl vara lite extra hype inför OS också, eller?

bayo sa:
Jovisst, det är väl kanske lite mer kommers, svenska bummare och australiensare som röker maja, än på andra ställen (typ Fernie, Banff, Kicking, whatever....). Men bortser du från det får du den kanske mest kompletta skidorten i hela världen. Whistler har högst fallhöjd, störst park och överlägset störst skidområde av de kanadeniska orterna. Inte för inte som Skiing Magazine utsåg Whistler till Nordamerikas bästa skidort för 10:e (!) året i rad.

Men visst, om två liftar, en trailerpark och en stripp-klubb är din melodi, finns det andra orter som passar dig betydligt bättre.

Vissa paralleller kan dras till svenskars fascination för Thailand. Inte så jävla kreddigt, men förbannat skönt!
Har inte Mammotuh Mountain störst och bäst park??

Peace

Kombinationen fallhöjd, rejäl lutning och mängd snö gör whistler riktigt bra. Men eventuell ny säsong nästa vinter kommer inte bli whistler igen.

Man räknar med att Whistler har lite "Chamonix-syndrom" med massa folk osv...Men samtidigt har den den mest allsidiga skidorten i Kanada och det vill jag ha när man är där 5 månader! Vill du bara åka puder utan folk runt omkring dig bör man väl dra typ red mountain eller Bella Coola. Men är man där längre perioder tror iaf jag att det blir tråkigt...Och puder finns det förövrigt i Whistler så dfet räcker åt alla som är någorlunda villiga att jobba för bra åkning.
See ya in Whistler

Tja, det här kan vara en anledning:

IMG_0527.jpg

Även om just den bilden är tagen från Stevens Pass vilket ligger en bit ifrån Whistler (hittad på TetonGravity-forumet, tagen i helgen som gick).

Senast ändrad:
whistler har 4 parker, sjukt nice allihopa på sina sätt. alltid nyshapat och parkerna görs om 1-2 gånger per vecka. det finns 3 halfpipes.

whistler har snö. massor.

whistler har softa säsongare, alla e glada och trevliga och man känner sig välkommen överallt.

whistler har väl det bästa utelivet som finns i de nordamerikanska skidorterna. massa stora liveband och världskända artister nästan var vecka.

whistler har hög standard på allt, både på berget och i staden.

whistler har bra shopping.

whistler har massa bra restauranger och all mat du kan tänka dig går att få tag på.

whistler har nära till vancouver.

whistler är en mångkulturell by, folk från hela världen hänger där, alltfrån japaner till danskar till nya zeeländare.

whistler är bra allaround.

whistler går inte ens att jämföras med chamonix. chamonix är slitet och dyrt för vad man får, whistler är TOP NOTCH!

du säger att du får intrycket av att det är dryga folk som hänger där indiana_calle, det är ju du som verkar sjukt dryg.

Är HELT inne på Jeenyus spår!

Whistler har sjukligt bra åkning OCH en kul by inte många andra orter som har det!

I Whistler bor man som en kung i jämförelse med alperna: säsong 04/05 Valdisere och 5pers på 23 m2=11000 (och det var BILLIGT flesta pröjsar upp mot 20)
Whistler 05/06 7pers 150m2 i ett eget HUS á 13000 per skalle

Whistler har 2 skateparker en inne och en ute, väldigt trevlig kvällsktivitet.

Det enda negativa med Whistler är den totala frånvaron av sol...det BARA snöar (det blir faktiskt trist efter 1,5 månad utan en solglimt.)

whistler har ju den egenheten åxå att man kan på 1,5 timme åka ner till vancouver å där får du ett kanonutbud av världsklass. inte bara god underhållning i form av hockey utan även av ett stort utbud av klanonrestauranger. Det är en ny väg mellan vancouver - whistler där det numera är 80 km/h motför förut 60km/h.
Åk dit å njut av helheten

bayo sa:

det är bara fjollor från täby, som inte pallar med hårda landningar, som åker till Whistler. :D

Jag har ju inte testat Whistlers åkning än då jag inte kommer mig dit förrän nästa vecka (men kan inte annat än tro på alla som säger att det är sjukt bra), men ni funderade ju ev på att dra till Banff istället, och största skillnaden är väl att bor ni i Banff har ni nära till fler berg: Lake Louise, Sunshine Village, Kicking horse osv. Det känns mer "vildmark", om än även det är rätt så kommersialiserat... Dock upplevde inte jag det inte som att man går i Disneykulissen (som någon antydde så bra tidigare) på riktigt samma sätt som i Whistler. Men svenskar stöter ni nog på vad ni än väljer. Och Kanadickerna säger ju också att om man ska åka till Whistler ska man göra det nu, innan det är för sent... :)

Hoppas ni finner vad ni söker i alla fall!

Banff får inte ens hälften så mycket snö som Whistler, eller fernie, eller många andra orter i Kanada för övrigt! Det är största orsaken att välja bort Banff!

är grymt sugen på whistler i vinter... tyvärr är en hel säsong inte ett alternativ. tänkte kolla om någon har koll på var man kan tänkas bo utan att bli helt ruinerad på kuppen??

Åk till mt.baker, eller kittelfjäll

Senast ändrad:
Hur funkar det att sesånga där? har aldrig gjort det nån gång för jag pluggar, men går ur trean till sommar. Hur mycket kostar det ungefär?

whistler är jävligt bra helt enkelt. mycket att åka på. men tyvärr lite som cham eller anton, det drar mycket folk som vill åka puder. det finns ju anledningar till att åkare som jeremy jones och hugo harrison bor (eller iaf bodde) där. den säsongen jag var där hängde vi inte med några svenskar, såg faktiskt knappt några. det var norrmän o canadicker som gällde då.

jag måste säga att man dras lite mer till whistler nu. det verkar ju vara vettigt. men det finns ju inga krav på att vara stationär. men jag har fan inga pengar att åka dit med! hur är jobbläget? jag pallar inte fixa arbetstillstånd men jag måste jobba. är det lätt att fixa?

Tillbaka
Topp