Varför man inte ska använda svenska UCPA

Hej,

Jag har åkt med UCPA några gånger det senaste två åren - både på sommaren och vintern - och som vi alla vet är det ett fantastiskt koncept. De senaste gångerna har jag dock bokat via franska UCPA på UCPA.fr. Kombinerat med en billig flygbiljett (vilket alltid går att hitta om man bara bokar i tid) har totalkostnaden blivit ungefär densamma som att boka bussresa via "svenska" UCPA. Man går möjligen miste om det sociala i bussresan men tidsvinster blir ju två dygn.

Dessutom tycker jag att det är minst sagt varierande kvalitet på bemötandet hos svenska UCPA - alltifrån fantastiskt hjälpsamma personer till mindre serviceinriktade personer.

Summa summarum - använd ucpa.fr!

flyger du då till geneve eller?

Flyget brukar ju vara billigt men transfern rätt dyr, hittat nåt billigt?

Hallå!

Hmm, "använd ucpa.fr", "Summa summarum - använd ucpa.fr!"
Då jag jämfört har jag inte sett så enorma prisskillnader??? Beror ju en hel del på vad euron står i.
Via ucpa.se kan du välja en biljett utan bussanslutning ~= -950kr av totalpriset.

Personligen har jag varit grymt nöjd med ucpapersonalen, både på plats, på centret, bussguiderna och de i telefon/mail. Grym service. Trots att vi inte åkt buss utan flygit själva så har de ändå varit hjälpsamma och välkomnande. De hjälper ju även till och tipsar med transfer etc. Mkt bra.

Så där håller jag inte alls med, varför välja ucpa.fr för att ev tjäna nån sniken hundring när ucpa sverige finns, fungerar och tar tillvara på oss svenskars intressen.

Det som är/varit dåligt med UCPA är ju att grupperna ibland är väldigt ojämna samt att det är uselt material. Nu talar jag i egenskap av snowboardåkare, pissiga brädor och haft otur med lite folk på några resor = ojämna grupper. Men det har ju inget med .fr eller .se att göra. Hoppas det blir bättre på de fronterna

// Jörgen

costanza sa:
Hallå!

Hmm, "använd ucpa.fr", "Summa summarum - använd ucpa.fr!"
Då jag jämfört har jag inte sett så enorma prisskillnader??? Beror ju en hel del på vad euron står i.
Via ucpa.se kan du välja en biljett utan bussanslutning ~= -950kr av totalpriset.

Personligen har jag varit grymt nöjd med ucpapersonalen, både på plats, på centret, bussguiderna och de i telefon/mail. Grym service. Trots att vi inte åkt buss utan flygit själva så har de ändå varit hjälpsamma och välkomnande. De hjälper ju även till och tipsar med transfer etc. Mkt bra.

Så där håller jag inte alls med, varför välja ucpa.fr för att ev tjäna nån sniken hundring när ucpa sverige finns, fungerar och tar tillvara på oss svenskars intressen.

Det som är/varit dåligt med UCPA är ju att grupperna ibland är väldigt ojämna samt att det är uselt material. Nu talar jag i egenskap av snowboardåkare, pissiga brädor och haft otur med lite folk på några resor = ojämna grupper. Men det har ju inget med .fr eller .se att göra. Hoppas det blir bättre på de fronterna

// Jörgen
det som är bra är att de fortfarande har ett antal lediga platser kvar. ucpa.se har väl knappt en plats kvar?

Poängen är ju inte det exakta priset utan att det blir ungefär samma pris som med buss MEN extremt mycket mindre tidsödande. Ett exempel vad gäller priset, offpistkurs med avresa 9 april:

- UCPA.se: 8130 SEK med buss. Om 950 brukar dras för utan buss blir det alltså 7180 SEK. Min erfarenhet är dock att det finns väldigt få ickebuss-platser".
- UCPA.fr: 6320 SEK med dagens valutakurs.

Som Lee-nus också säger är ju också utbudet större på UCPA.fr.

Helldude, jag brukar ta delad buss-transfer från flyget i Genéve. Finns från 45-50 EUR for en returbiljett.

Tror inte du får nån mer tidsvinst genom att boka via ucpa.fr... :)

3senaste åren jag åkt har jag haft icke-bussplats rabatten men jag vet att de platserna är begränsade och ibland svåra att få.
Deras koncept är ju att "vi åker buss", "miljövänligt" så det är gott att de har några icke-buss om alls, dock kunde de vara fler i min värld :) Och ja, förutom bekvämligheten med flyg tjänar man som du säger 2dar i tid, (och ev pengar).

Så visst kan man kika på ucpa.fr för att hitta fler platser men att generellt säga, ucpa.fr=bättre är fel.

Tror att ucpa.se påverkar både innehåll, upplägg på veckan och t ex mat så det funkar för oss svenskar. Så i de fall det inte skiljer tusenlappar är det kanske inte fel att gynna dem.

// Jörgen

Som jag minns det är det så att om du bokar med ucpa.fr har du rum från söndag till lördag. Bokar du via ucpa.se har du rum lördag till lördag.

Så du får en skiddag mindre med ucpa.fr och måste betala en extra natt och ett extra dagskort om du vill anlända på lördagen.

Någon som kan konfirmera?

El_Gringo sa:
Som jag minns det är det så att om du bokar med ucpa.fr har du rum från söndag till lördag. Bokar du via ucpa.se har du rum lördag till lördag.

Så du får en skiddag mindre med ucpa.fr och måste betala en extra natt och ett extra dagskort om du vill anlända på lördagen.

Möjligt men ucpa kommer ner så sjukt sent till orten så det är ju inte mer än än halvdags åkning på lördagen. De flesta åker inte på lördagen, och de åker inte mycket på hemresedagen heller. Åkte med Lion ett par gånger för ett par år sen och då kunde man klämma in 8 skiddagar, med UCPA blir det 6 dagar med möjlighet till ytterligare två "halva". Avresa var samtidigt. Att missa de där halva dagarna + att grupperna inte är jämna har fått mig att tänka om rejält vad gäller UCPA.

JL76 sa:
El_Gringo sa:

Möjligt men ucpa kommer ner så sjukt sent till orten så det är ju inte mer än än halvdags åkning på lördagen. De flesta åker inte på lördagen, och de åker inte mycket på hemresedagen heller. Åkte med Lion ett par gånger för ett par år sen och då kunde man klämma in 8 skiddagar, med UCPA blir det 6 dagar med möjlighet till ytterligare två "halva". Avresa var samtidigt. Att missa de där halva dagarna + att grupperna inte är jämna har fått mig att tänka om rejält vad gäller UCPA.
Så sant, så sant. Men om man flyger har man större möjlighet att styra när man anländer och när man åker. Och faktum kvarstår att om man bokar med ucpa.fr får man antingen betala en extra natt eller anlända på söndagen och missa en del åkning då.

Tillbaka
Topp