Varför så långa brädor?

doolar

Ny medlem
Varför så långa brädor?
Jag är en gammal (32år) stöt som började åka snowboard -92 (Crazy Banana med plattbindningar någon?) och fortsatte sedan åka massor i några år med en säsong i åre -95 som min peak, har sedan dess åkt någon vecka då och då men tyvärr allt mindre, och hyrt bräda de senaste åren.

Nu är det dags att ta upp åkningen seriöst igen och jag ska köpa bräda, har bestämt mig för Burton Custom Wide 157 med Cartelbindning, är själv 185 cm lång och väger 85kg.

Jag åker fort, mycket pist och offpist med en del oldschool småjibb och lite airs. Ser att många här rekommenderar brädor på typ 167 cm och uppåt, det känns galet eller var vi så puckade förr som åkte på "lunchbrickor"?

Är jag fel på det att ta 157:an? Och isåfall varför?

Tacksam för tips!

Varför så långa brädor?
jag är 187cm lång o väger 100kg. Åker på en 157cm sapient pnb1 tror jag den heter. Tycker det känns bra varken ostabilt i fart eller dåligt offpist.

Men det är väl antaligen mest logiskt.
Längre o styvare = stabilare i hastigheter
Längre = sjunker inte ner i offpisten lika lätt
Kortare = lättare o "hantera" snurar etc.

Men vem gillar inte utmaningar? :P

Men jag är bara en glad amatör någon annan får fylla på. hehe.

Senast ändrad:
Varför så långa brädor?
.. när jag började åka 1988 så var det inte så stort.. inte så stora hopp.. inte så mycket ladd och teknik som det är nu för tiden..

då körde jag (175cm) på en morrow 147 funkade superbra.. körde också lite på en Q-stix (pistol mama) 145 ..

men som sagt..

jag utvecklades.. körde fortare och flög längre.. jag uppgraderade till styvare och längre brädor. 151 (burton contact)

sen gick det vidare 152cm Burton balance (styv värre och Terjes promodel)

sen balance 156 och sen balance 157,5..

....

ju snabbare jag körde.. ju högre berg och ju fetare hopp, ju styvare och längre bräda hade jag.. MEN jag körde ju bara freestyle och inte off-pist..

.. nu är jag 35 år "gammal" och kör fortfarande med Burton..

Har i dag en Bustom Custom 156 .. passar perfekt till allt..

den har också en set-back på 2,5cm vilket gör att den funkar off-pist också..

jag körde en 165.a i Val Thorens men det var inge kul ...

....

du BORDE ha en 159.a och den bästa och skönaste till dig skulle klart vara en
Burton Jussi 159...

men en 157.a funkar bra också.. bara du inte bor utanför pisten för mycket..

. strunta i de längre brädorna om du inte är en FREERIDER som har snöskor i ryggsäcken.. tillsammans med din probe, skyffel och ihopfällbara stavar :)

Go 157 dude.. (fast helst en 159-160) :)

/Pinn

Varför så långa brädor?
Tack Pinn! Precis det svaret jag behövde, det blir en Custom Wide 157 med Cartel - längden känns helt rätt. Då var du också med på lunchbricketiden, tror det var Sims som hade en 143 bräda som hette Lunch Tray. :)

Tack för goda råd med humor på köpet! Nu är det "bara" den lilla detaljen med boots också. :)

Varför så långa brädor?
Bra svar som vanligt Pinn, Jag har inte åkt på en bättre allround bräda en Custom och rekommenderar också en runt 160. Dock så hatar jag kompromiss brädor och när man väl har 2-3 st brädor så passar den inte in tycker jag :)

Om du inte snurrar eller har planer på det så tycker jag personligen att 157 är i kortaste lagret. Allt blir stabilare och lättare med 2-3 cm till, 159-162 någonstans :)

Ehm... lite OT:

Men Pinn... Angående setback. 2.5 cm bara ? Menar du då från standard 2.5 bak då? Har hållit på och experimenterat med diverse setback / bredd på stancen. Kommit fram till att rätt mycket backstance och ca 55 cm mellan stancen på 21+9 fungerar bra för mig. Dock så åker jag bara switch i pisten ibland och hoppar inte alltför mycket. Om jag har bindningen mitt i plankan och kör en twintip eller likannde så får man så j*vla mycket sämre isgrepp? Eller är det bara jag..

Setback, Jag ser fördelar överallt förutom i parken. Korrekt av mig?

Doolar, om du vill komma undan billigt med snowboard /binding har jag lite skysta äldre grejor liggandes, som jag fortfarande åker på. Med då du är 32 mast så antar jag att du har råd att slänga ut 10 k på en set up, vilket jag aldrig har haft :P

1. Unity Pride 159 med Ride LX binding, alt utan bindning. Bra bräda, rätt styv men absolut inga problem att åka den för någon. Bindningarna är gamla modellen men sitter stenhårt och allt är metall så de håller för allt :) Far kraschade med dessa bindningar och bröt av lite ben i foten, pga att bindningen inte gick av :)

2. Buritn Custom 160.5 med Ride LX bindning. Alt utan bindning. Gamla modellen av Custom, grymt bra bräda. Säljes eftersom far fick tag i en lite nyare custom för en spottstyvel. GRYMT bra belag, far är gammal längdåkare och den här brädan har grymt fint belag!

Hör av dig om något är intressant: annars följ Pinns råd och köp Custom! Cartel är också en grymt bra bindning.

Varför så långa brädor?
Men jag snurrar ju och leker då och då, nästa steg på Custom är 162 vilket är hela 5 cm längre. Hade den funnits i 159 hade det varit ok känner jag.

Tack för erbjudandet om brädor Nosskire, men jag ska köpa nytt hade jag tänkt mig, förr bytte jag bräda varje säsong men nu tänkte jag ha dessa grejerna några år, så lika bra att köpa nytt. Däremot har jag en polare som är intresserad av Customen med bindning, kan du skicka ett PM med pris, skick, årsmodell?

Fan vad sugen jag är nu, 25:e bär det av till Bad Gastein...

Varför så långa brädor?
Tja tja!

Du verkar ha samma problem som mig. Har åkt bräda sen -94 och det är inte sig likt direkt. Första brädan jag hade va en nästan helplatt Oxygen som va en 146 lång typ. Sedan blev det en extrem-bräda på 162 som va hur bra som helst. Tillägg, jag är 190 på 90 pannor. Gjorde säsong i Chamonix för 3 år sen och blev idiot-förklarad. Fixade då en Burton Baron ES på 162, fett nice och skön men kände ändå att något fattades. Är nu tillbaka i Meckat denna säsong också och det första jag gjorde var att köpa en Burton Triumph på 173. Testade och jämförde dessa och det va som natt och dag. Numera ligger 162 brädan på hyllan och kör 173 till ALLT!

Jag skulle nog inte köra på en 157 Custom bräda för det du vill använda den till, satsa på en styvare och lite längre, 165+ i dion längd/vikt-klass skulle jag säga. Cartel-bindningarna är sköna som satan (kör själv på Burton P1 nu). Som tidigare inlägg säger så ger längre och styvare bräda mer stabil åkning i pist som offpist, och självklart så är det lättare och surfa puder med mera bäryta. Om du nu vill åka parken i Trysil eller nåt och dra Lincoln 720 och snurra 7000 varv som alla jibbers gör är det en helt annan sak.

Om du nu är helt osäker satsa på att dra till sälen/åre/trysil eller nåt annat i sverige på test-veckorna, då kan du testa dig fram hel vilt, visst du får intre mycket puder, men känner grym skillnad i pisten. Eller kom till Chamonix så kan du testabrädor helt gratis på Zero-G.

Lycka till!

Över och ut!

Varför så långa brädor?
Tjena
Jag har åkt i 6 säsonger, är 44 år 182/85 och har testat lite olika märken/längder, framförallt kortare. Det slutade med att jag köpte nya bindningar(Burton Freeride) till min 4 år gamla Evol bräda som är ganska styv och 163 lång. Klart man få pisk av kidsen i parken men offpist och "on-pist" fungerar för j-vla bra helt enkelt. Skärande svängar och bärighet i lössnö bara funkar ;-)
Kortare än 160 känns inte aktuellt......

Varför så långa brädor?
..

med set-back menar jag att brädan kommer bakmonterad fårn början..

med det menar jag detta; en twin-bräda har lika långt från mitten-hålen till nos och tail.

på en bräda med set-back är hålen borrade lite bakom mitten. brukar ligga på 12,5mm..

sen på det de kallar allround freestyle/freride så är en del bakmonterade 25mm

sen på puderbrädor (där du skall slippa luta dig så massa bakåt) kan det vara 50mm

..

SEN när jag tar mig Custom 156.a (25mm set back) och monterar mina bindningar så långt bak det går så sitter de ca: 7cm bakom mitten.. det är bra i lössnö å puder.

när jag är i en liten backe så kanske jag flyttar fram bindningarna så jag bara står 1cm bakom mitten då jag kör lika bra switch som regular.. det känns lättare..

...

EDIT:: jag måste ju säg att det handlar om en sak!! HUR mycket åker du I pisten ??
själv kör jag ju typ 85% i pisten å då är det bara tråkigt med ett monster under fötterna.. klart att jag skule kunna köra en 160+ bräda jag också.. men då blir turerna i parken jävligt jobbiga :) ..

och HUR mycket off-pist kommer du att köra ?? handlar det om riktig off-pist med klättra och vandra till de vita branta slätterna, eller handlar det om att susa ned bland träden i Åre och knögglet 15 meter utanför pisten.. då är det lite önödigt att köra på för lång bräda. men men.. du kanske kommer att uppgradera dig nästa år..

/Pinn

Varför så långa brädor?
Jag kör 90% pist, offpist blir lite utanför backen bara - ingen hiking eller heli här inte... Jag kommer säkert att jibba och småsnurra samt visa kidsen hur man åker på ett räcke mer än jag offpistar.

Jag är inte övertygad om annat än 157:an än så länge, jag körde en hel säsong på 154 och det var inga bekymmer - det var en lång bräda då. :)

Varför så långa brädor?
Doolar, åker du 90% pist så är det ju solklart att en lång styv bräda ger bättre grepp vid skärande svängar, åker du pist utan att skära så har du missat nåt, måste upplevas, är som att "carva" med skidor fast mycket roligare då du "ligger" mer.....
Inga skärande svängar, då är det lika bra att köra med en kortare.....

Varför så långa brädor?
MrFles sa:
Tja tja!

Du verkar ha samma problem som mig. Har åkt bräda sen -94 och det är inte sig likt direkt. Första brädan jag hade va en nästan helplatt Oxygen som va en 146 lång typ. Sedan blev det en extrem-bräda på 162 som va hur bra som helst. Tillägg, jag är 190 på 90 pannor. Gjorde säsong i Chamonix för 3 år sen och blev idiot-förklarad. Fixade då en Burton Baron ES på 162, fett nice och skön men kände ändå att något fattades. Är nu tillbaka i Meckat denna säsong också och det första jag gjorde var att köpa en Burton Triumph på 173. Testade och jämförde dessa och det va som natt och dag. Numera ligger 162 brädan på hyllan och kör 173 till ALLT!

Jag skulle nog inte köra på en 157 Custom bräda för det du vill använda den till, satsa på en styvare och lite längre, 165+ i dion längd/vikt-klass skulle jag säga. Cartel-bindningarna är sköna som satan (kör själv på Burton P1 nu). Som tidigare inlägg säger så ger längre och styvare bräda mer stabil åkning i pist som offpist, och självklart så är det lättare och surfa puder med mera bäryta. Om du nu vill åka parken i Trysil eller nåt och dra Lincoln 720 och snurra 7000 varv som alla jibbers gör är det en helt annan sak.

Om du nu är helt osäker satsa på att dra till sälen/åre/trysil eller nåt annat i sverige på test-veckorna, då kan du testa dig fram hel vilt, visst du får intre mycket puder, men känner grym skillnad i pisten. Eller kom till Chamonix så kan du testabrädor helt gratis på Zero-G.

Lycka till!

Över och ut!
Snyft... Klankar ner på baron es om jag är så nöjd med. Har en Baron ES 164 själv, dock så är den j*vligt seg och tråkig i pisten men offpisten går den riktigt bra i tycker jag...

Men ska ev. testa lite nyare plankor iår så får vi se... Tycker det är svårt att hitta en rolig bra som går bra. Antingen går de sjukt bra men är tråkiga eller vice versa :P (bra = fort).

Apropå längden...

Jag åkte på en 200 cm LTB classic i vintras i st.anton. Åkte den i nypistad pist och puder. fy satan vad roligt det var ! Piståkning har fått en ny innebörd för mig nu sedan den dagen. Om du bara åker pist och carvar så går den hur fort som helt, hur stabil som helst!

Att åka puder med den var också grymt skönt, man flöt över alla "gå platåer" som ibland kommer, dock så tycker jag att man inte behöver längre än 164 (jag är 186, 75 kg) i puder då jag kan åka hur fort jag vill med den och ha kontroll.

I skogen var den dock hemsk :D Och att droppa stort med den sög också, Krachade stenhårt (okej, jag suger på att droppa större saker men det gick fan riktigt kast med den här 2 m plankan)...

Så... Längd är bra i nästan allt utom då du ska börja snurra ! Tycker att du ska ta en 162 Custom, eller en lib tech trs. Har aldrig åkt på en förut men enligt folk som doughboy ska den vara grym. har läst lite på nätet och står man och väljer mellan custom vs trs så tar de flesta trs vad jag har sett...

Aja, vad du än köper så kommer du bli nöjd!

Pinn. Då är jag helt med ;). missförstod dig.

Varför så långa brädor?
.. (topz)

ledsen..

klart att den är 10mm back :) det var ju därför jag köpte den.. jag kör mest i lilla hemmabacken å då blir det mer park och hopp :)

annars skulle jag köpt en custom X 156 som har 25mm set-back
(om jag hade kört mer i alperna/åre/hemsedal)

:)

/Pinn

Varför så långa brädor?
vill bara säga att en 162 custom inte kommer kännas lång alls, lika lätt att hantera men bättre fart egenskaper.

är 182cm 75kilo kör med en 163bräda funkar kanon

Varför så långa brädor?
Måste bara fråga en liten grej, Åker ni alla med mjuka boots?

Kör väl till 90% pist och gillar sköna skär men tycker ofta att jag måste spänna bootsen och bindningarna hårdare och hårdare hela tiden. Får även flexande hugg när det blir lite hårdare/isigare vilket är jävligt irriterande. Kan ju även vara att man är för svag i vaderna kanske :(

Kört med Emery stepins för länge sen och gillade snabbheten (stepin) och styvheten. Men sen softboot invasionen har jag inte fått samma stadga...

Vad göra??? Börjat snegla på F2 plattbindningar men sägs vara för hårt med slalompjux..

/David

Varför så långa brädor?
Der är abslolut inte för kort med en 157 bräda åt dig, jag är 195 cm å kör med en 160cm bräda, kör på den, det är en bra bräda..
/sebban

Varför så långa brädor?
185 cm, 80 kg åker på en Capita Black death speed tribe - 159cm.
Är löjligt nöjd med brädan, tror osso att en bräda runt 160 borde funka, styvheten på brädan känns betydligt mer intressant än 2-3 cm i längd åt något håll...?

Varför så långa brädor?
dares sa:
Måste bara fråga en liten grej, Åker ni alla med mjuka boots?

Kör väl till 90% pist och gillar sköna skär men tycker ofta att jag måste spänna bootsen och bindningarna hårdare och hårdare hela tiden. Får även flexande hugg när det blir lite hårdare/isigare vilket är jävligt irriterande. Kan ju även vara att man är för svag i vaderna kanske :(

Kört med Emery stepins för länge sen och gillade snabbheten (stepin) och styvheten. Men sen softboot invasionen har jag inte fått samma stadga...

Vad göra??? Börjat snegla på F2 plattbindningar men sägs vara för hårt med slalompjux..

/David
Felet är att du har step-in. Skaffa ett par "normala" boots med ett par bra bindningar.

Tillbaka
Topp