Varför ser mina skidor ut så här när jag vallat?

Snooo

Ny medlem
Varför ser mina skidor ut så här när jag har vallat?
Ser nästan ut som belaget är torrt men det kan det ju inte vara eftersom jag har vallat flera gånger.

Det är väl vallarester som är kvar, det försvinner när du åker med dem, tycker det ser mer flottigt än torrt ut =)

nej nej, det är är inge virus eller vallarester!
det är svamp som finns i alla skidor mellan stålkanten och skidan, dom växer fram vid kontakt med varm skidvalla, jag kan inte göra nått annat än att glädjas med dig.
vänta i 3 veckor, sen torkar du svampen och fördelar den me tobak och sen röker du den.. :D

Sicklad av vallan som blir över på skidorna?

ta en fönsterskrapa som man har till bilen å dra lite så all överflödig valla lossnar

Men jag har sicklat av allt överflödig valla, det blir inte bättre ju mer jag än sicklar

Skaffa en vallaborste och borsta skidorna efter att du sicklat dem, torka mellan varven med en gammal strumpbyxa eller liknande och borsta lite till, svårt att avgöra utifrån bilden men jag antar att det är samma lika som när jag vallar mina lagg och brädor. Att få bort all överflödig valla enbart med en sickel är i princip i omöjligt, antingen lägger du nån hunka på en borste hos någon sportbutik eller så åker du bort överflödet.. det är inte speciellt noga vilket faktiskt då huvudsaken är att du inte har för lite valla på laggen (förutsatt att du inte tävlar i någon fartdiciplin)

Du vallade inte in vallan ordentligt... Om du nu drar med vallajärnet över skidan kommer den ojämnt fördelade vallan fördela sig och det kommer bli helt jämnt... När du vallar så se till att precis hela skidan får valla på sig, man måste titta nogrannt när man vallar för att det ska bli bra!

Ett annat betydligt tråkigare svar kan vara att du vallat med för varmt järn och "bränt" belaget. Dom mikroskopiska porerna smälter igen och belaget absorberar ingen valla längre. Händer lätt med lite enklare belag. Har tyvärr gjort tabben själv. Det ser ut som torra fläckar. En rejäl planslipning kan hjälpa.

Eder motvillige sanningsägare
Ace DG

Senast ändrad:
Ace_DG sa:
Ett annat betydligt tråkigare svar kan vara att du vallat med för varmt järn och "bränt" belaget. Dom mikroskopiska porerna smälter igen och belaget absorberar ingen valla längre. Händer lätt med lite enklare belag. Har tyvärr gjort tabben själv. Det ser ut som torra fläckar. En rejäl planslipning kan hjälpa.

Eder motvillige sanningsägare
Ace DG
precis, planslipa laggen så löser det sig nog.

ta en borste och borsta bort det överflödiga efter du sicklat. Gärna metallborste.

Svårt att se på dina bilder men det kan antingen vara valla som e kvar som först skrapar bort med t.ex. en isskrapa och sen borsta bort lr så kan bränt belaget lr så var belaget för tort för det var länge sedan du vallade dem.

Jag har använt strykjärn med 2 prickar, och jag har haft det irörelse hela tiden så jag har svårt att förstå hur det kan bli "bränt" då.

Nu är det lite flerval... "A,B,C, or D (all the above)".

Jag röstar på förslaget med överbliven valla i kombination med Carleds om att det är ojämnt. Prova att borsta; prova att åka... Ser det fortfarande likadant ut så sitter väl Ace på esset. Planslip är en lite väl drastisk första åtgärd.

Två prickar? Man ska använda så låg värme som möjligt...vaxet ska smälta, inte mer.

Senast ändrad:
Ett hett tips är ju att borsta skidan med fibertex innan man börjar smälta på valla för att öppna upp porerna så mycket som möjligt. Sickla noga och sen precis som dom andra säger borsta med en vallaborste i plast efteråt!
För att slippa problemet med smälta belag så köp ett riktigt vallajärn som du kan ställa in temperaturen på efter beskrivningen på själva vallan! Helt klart värt det i längden, om du vallar ofta eller har många skidor, brädor eller längdskidor att serva!
Tar du sen betalt av polarna för att fixa deras skidor så har du ju tjänat in det du gav för järnet efter några vändor ;)

Senast ändrad:
jag tror de kan vara såhär:

du har värmt in vallan för klent (dvs inte in i belaget riktigt), och sen när du sicklar så lossnar all valla. du har typ rengjort dina skidor. smält mer!

Tillbaka
Topp