Varför spår de alltid snö - som sedan inte kommer?

pjexet

Ny medlem
Jag har under hösten bevakat väderleksprognoserna på www.hemsedal.com dagligen. Jag brukar hålla koll på snödjup lite överallt men Hemsedal kollar jag vanligtvis flera ggr i veckan. I början av veckan skulle det enligt prognoserna snöa varje dag under de närmaste fem dygnen. Nu har flera dagar passerat och ingen snö har kommit. Det har inte snöat sedan 8/12. Jag tycker att det ofta ser ut på det här sättet. De spår snö under hela perioden men när det börjar närma sig ändras dagarna en efter en till att bli nederbördslösa. Varför???

Jag har hört att det är lättare att spå väder på vintern än på sommar. Stämmer det eller är det någon som försöker luras? Man tror ju att det är klappat och klart när man läser att det före och under jul skall snöa fem dagar av fem (skall till Hemsedal vecka 1).

Något som är utbildad meteorolog kanske kan förklara detta fenom? För väderlekrapporten kommer tydligen från norska motsvarigheten till SMHI (Meteorologisk Institutt) och inte från någon kreativ weeb-ansvarig.

Varför vräker inte snön ner?

//önskar snö i julklapp

Ja, man blir faktiskt riktigt irriterad! Själv bor man i Stockholm och här har dom lovat en vit jul, fast man undrar hur det ska gå till när det är några få plusgradet och regn (?)

Har också hållt koll på hemsedal och dom är som du säger riktigt usla. Ett tag hade det enligt senaste snöfall snöat nästan varje dag i en vecka men snödjupet minskade så småningom från 45 till 30 cm. Skumt
Annars brukar jag kolla på http://www.snow-forecast.com/resorts.php , tycker dom har bättre koll, även om dom som alla andra också spår mer snö än vad som egentligen kommer, men för det mesta inte lika myckt fel. Dessutom har man ju alla ställen man ska åka till på samma sida.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp