Varför vill folk utnyttjas som reseledare

Ja jag vet inte heller!! En vild chansning är att de flesta är nog inte så bittra och cyniska som du, sen om du ser det som en egenskap som får dem att vara dumma i huvudet är upp till dig att bestämma. Kanske lite mer Gunde varning på dem, du vet glada och sånn skit...
Sen skulle det ju kunna vara för att det är vansinigt kul att jobba med folk på det sättet.
Du kanske skall vara försiktig med att, kalla dem (oss) dumma i huvudet osv. Tänk va tråkigt omm alla slulle vara som du (förutsatt att du är tråkig då förståss). Att du ens orkar jobba upp dig är anmärkningsvärt. Mitt råd till dig är sök inte jobb som reseledare!

Peace!

Jag håller med Sofia,tack!Om man går runt o kallar folk dumma i huvudet som man inte känner borde man nog tänka efter en extra gång! Är det inte frivilligt vad man arbetar som? Vad jag vet så kan man inte utnyttjas om man gör något frivilligt. Och jag tror inte att en reseledare arbetar ofrivilligt. Kanske fik du ett nej när du ville bli reseledare och är bitter nu.

jag tror knappast reseledare är just reseledare för pengarnas skull, utan för att få träffa och jobba med andra människor med samma intresse.. har jag fel?

Men hur kan man vilja åka runt med en massa blåbär o visa ortens backar hela jävla dagarna o jobba skiten av sig för liten lön osv. När man istället kan vara ute först på morgonen, pumpa puder och känna friheten. Ta ett kvällsjobb, läs bar (restaurang) slava lite där och sen tokåka på dagarna. Nej, aldrig reseledare!

Tänk om gästerna inte är några blåbär utan ett gäng duktiga skidåkare som har beställt en resa till Alprena för att få sina bästa skiddagar någonsin. Helt Ok att få betalt för att få åka omkring och garva med dom några dagar. Dom är inte direkt sugna på att sova bort de få dagarna de har betalt dyra pengar för. Det enda som blir lite trist är att gästerna förmodligen får dålig service i restaurangen av någon trött, okunnig skibum som har sovit bort hela skiddagen för att han/hon krökade dåligt rödvin hela natten. Det positiva med detta är ju att man slipper trängas med dom i första liften.

Powdercafe: Grejen är att jag VET att de som kan klämma lagg inte är samma personer som åker med på reseledarnas fuckade pistvisningar, utan de är kärringara o gubbarna i sällskapet.

Ja, vad ska man säga?

el maco: Klart att de som är RIKTIGT duktiga inte åker med på en pistvisning då dom oftast inte åker pist överhuvudtaget och väldigt sällan åker på charter. MEN, det är långt ifrån att det bara är gamla greta som följer med på pistvisningen. Vissa dagar har man riktigt bra åkare och kan ligga o bränna hela dagen, men sen finns de självklart de dagar det går helt otroligt långsamt också.

Sen beror det ju på vart hamnar, vissa orter sjukt mkt arbete, vissa orter inte mycket alls ---> många egna skidagar.

Det som jag tror gör att många väljer jobb som reseledare är att det helt enkelt är sjukt kul. Sen ser det betydligt bättre ut i CV:t än om man jobbat som diskare på något sunkig bar i ett par säsonger.

Danne

D.Bergren: CV:t inför vilket typ av jobb???

Powdercafe: Håller med, att kröka dåligt rödvin hela natten är inget vidare, nej; bra rödvin ska det vara, fan så mycket godare!!!

Ännu en tråd som håller på att spåra ur av jidder! i like it!
Varför jobba med något som man inte tjänar en massa pengar på? enkelt, för att det kanske inte alltid är pengarna som är det viktigaste? eller har jag helt fel nu?

Berätta mer, upplys mig!

My mind is on my money and my money is on my mind =)...Men eftersom det nu är så att man måste åka runt o visa pister för charterresenärer, förvisso kan de vara duktiga ibland men det är nog snarare undantag att de är duktiga. Varför vill man då detta? När man istället kan åka runt själv, välja sina favoritpister åka de om och om igen, bränna puder, hike:a osv....det gör jag jävligt mycket hellre iaf. Frihet är allt!! Och sen så skriver man väll inte i sin CV varken att man arbetat som reseledare eller som diskare...hm...för att avsluta snacket om pengar låt mig citera Oscar Wilde. "När jag var yngre trodde jag att allt handlade om pengar, nu när jag har blivit äldre vet jag att det är så!"

//maco

el_maco: Tänk efter lite.

Ett reseledarejobb innebär; kontakt med människor (viktigaste delen), lite ansvar och planering plus en massa annat. Du kan ju inte på allvar påstå att det inte är något värt att nämna i en meritförteckning? Har du ett jobb? Vad för något tycker du är värt att nämna i en meritförteckning, hur många säsonger du gjort eller?

Sedan har det väl sagts nog många gånger att det kanske inte är för pengarna vi gör det. Det här är min första skolfria vinter någonsin, och jag har inte ett öre vilket betyder att om jag inte jobbar som reseledare, så skulle jag istället få ta ett vanligt jobb vilket skulle resultera i noll skiddagar i vinter. Nu får jag iaf några...

För att sopor nämner jobb där man inte tjänar fett med flis... Vem bryr sig om vad man gjorde innan man tjänade sin första mille.. O innan dess kan man ju nämna för personalen på ica att man faktiskt haft ett kul jobb förutom det roliga man har i kassan.

CV är för folk som söker jobb... O själv skapar man jobb.. Viss skillnad på tänk.

Dr_Snow: om det är din första snöfria vinter och du inte har ett öre tyder det på att du egentligen inte är så intresserad av att göra skidåkarsäsong, utan hellre jobba/supasäsong. Annars hade du sett till att 1. Skaffa ett jobb 2. Spara pengarna.

Rent allmänt kan man väl säga att om man är till 100% intresserad av skidåkning och inget annat, är det självklart att inte ha ett jobb som går ut över ens skidtid under en säsong.

Träffa människor gör man ändå. Dessutom kan man välja vilka.

Daniel berggren: Att jag inte kommer nämna något sånt i min CV beror på att Jag kommer få mina jobb på mina utbildningsmeriter som jag tänker skaffa mig. När jag tagit min civilingenjörsexamen och gått två år på en MBAutbildining kommer de nog få sig ett gott skratt om jag nämner att jag varit reseledare i min CV, men som sagt, alla har inte samma mål här i livet.

men grattis!

Jag sa det redan för nio inlägg sedan, ännu en jidder tråd!
Denna gång handlar det om pengar! Det var faktiskt ganska otippat...
Alla hittar ju (förhoppningsvis) sin väg ner för livets fjäll. Se bara till att inte hamna på transportsträckan, visst man får åka länge men hur kul är det?!
Tillbaka till pengarna.

Någon som sett Jerry Maquire? (ursäkta stavningen)
Kwan! pengar med livskvalité.
Visserligen skriker han "Show me the money" tusen gånger, så poängen gick förlorad.

Efter femton underbara månader i lumpen så kom jag på att man måste trivas med det man gör, annars blir det olidligt i längden. (oavsett lön)

Kul att folk blev engagerade! haha! observera att det var en fråga om ni ( reseledare ) är dumma i huvudet jag sa inte att ni var det. Men jag tycker däremot om att åka min egen åkning o inte andras!

Kul diskussion.. Jag undrar också om nån reseledare ska svara på frågan om ni är dumma i huvet eller vad som annars lockar? Skulle inte själv för alla pengar i världen harva runt med folk som jag blivit tvingad att åka med. Kan det vara så att reseledare är ute efter uppmärksammhet? Jag tror att alla manliga reseledare bara är ute efter att få ligga med flickor! Kanske inte helt fel, men ligga kan man väl få ändå?

Det här börjar bli en kul diskussion nu!

Richi: Jag tror nog att det finns väldigt få reseledare som är dumma i huvudet, dock finns det nog väldigt många som gör det för uppmärksamheten, tjejerna, stå i centrum osv. Visst kan man ligga med flickor även om man inte är reseledare, men det är bara att inse, har man någon gång varit på charter så har man sett att reseledaren är gud hos många tjejer.

el maco: visst har vi olika mål här i livet. När jag har gått färdigt min civilingejörsutbildning (4 år och en period kvar, tungt som fan!) så kommer jag nog iaf sätta upp mitt reseledarjobb på CV:t då det visar att man har social kompetens och inte bara kan räkna tuffa mattetal. Sen tror jag att det hjälper när man söker skitjobb som på coop och sånt, och sådana jobb behöver iaf jag för att utöka min fattiga studentkassa. Men som sagt, olika mål... Vad är MBA? har ingen koll.

Sen är det väl bara att inse, om man är ute efter en säsong med mycket skidåkning och så lite jobb som möjligt är ett reseledarjobb helt fel. Men om man kan ta att det är slitigt och att man inte kan åka varje dag så har man faktiskt förbannat kul!

Jag har gjort två säsonger utan att jobba en enaste minut, och en säsong som reseledare. Jag tyckte den som reseledare var roligast, men det är ju bara jag...

Eh... Att jag orkar förvånar mig, men hur som helst.

ChristofferB: Jag utgår från att du är miljonär? Dela dina tips så jag också kan bli det och alltså slipper jobba som reseledare. Och kanske kan en notering som reseledare i meritförtecknigen göra så att mna kan undvika jobbet på ICA?
(Ja, det här svaret var ungefär lika arrogant och dumt som inlägget jag svarade på...)

korkek: Det är måttligt smart att dra slutsatser om något du inte har en aning om. Om jag hade haft möjlighet att göra en jobbfri säsong i år så är det väl klart att jag gjort det! Hur gjorde du första året efter gymnasiet? Själv har jag inte lyckats skaffa ett jobb, kanske har jag för höga krav?

2. Ja, det är ganska lätt att spara pengar när man inte har några. Inga inkomster = inga utgifter. Så har jag levt, och jag börjar bli sjukt trött på det.
Har du läst mitt tidigare inlägg så kan du komma fram till att: 0 tjänade slantar = ingen säsong. Om jag däremot jobbar i fjällmiljö så kan jag åtminstone få några skiddagar. Enkel logik, eller? Just det jag sa i denna del verkar folk ha missat grovt.

el_maco: Självklart beror det på jobbet man söker om man bör nämna det eller inte. Ska man jobba som programmerare i ett femmannaföretag så bryr de sig inte om det, om du däremot ska jobba som receptionist, säljare eller något där man har mycket kontakt med andra personer (projektanställningar t ex) så är det ju relevant info. En i ditt fall civilingenjörsexamen leder ju oftast till ett jobb där en sådan merit inte är värt särskilt mycket. Det har du rätt i, och det säger jag inte emot.

Blackriverpaint: Nej vi är inte dumma i huvudet. Kunde du inte räkna ut det? Själv ser jag svaret som självklart, och därmed ser jag även din fråga mer som ett påstående, även om ditt inlägg inte är formulerat så. Man måste vara försiktig när man skriver saker på nätet då ironi inte alltid är så lätt att förmedla.

För att fortsätta i "off topic"-spåret så förundras jag över kommentarer som "kul tråd" och "kul läsning". Kalla mig naiv, men jag känner inte att det är så kul när folk har dumma kommentarer, gör påhåpp (vilket jag som sagt tolkade ursprungsinlägget som) och sprider en sur stämning omkring sig. Det är möjligtvis en intressant tråd, men inte en rolig tråd, iaf inte för mig som tar åt mig av era kommentarer. Nu kommer någon förstås säga att jag ska ta allt med en klackspark, men varför det?

De som söker reseledarjobb för ovan nämnda anledningar, dvs träffa tjejer/killar för lösa kontakter, stå i centrum bara för att det är kul osv, är ju också HELT fel ute. De personer kanske borde titta till porrfilmsbranschen, då får de ju allt i ett? Förresten kan man ju jobba som reseledare för pensionärsresor och liknande arrangemang. Är de reseledarna som åker med dem också bara ute efter att få göka?

Så, elda på bara. Jag är intresserad av vad ni har att säga, men såtillvida ni inte känner mig så kan ni skippa kommentarer som rör vad jag tycker och tänker.

//Dr. Snow

Det är skönare o man har ett hyfsat bra jobb i Sverige och sen åker ner några veckor och åker skidor och har kul. Det tycker iaf jag verkar roligare.

Snow, om man vill träffa tjejer/killar, och stå i centrum för att det är kul, varför är man då helt fel ute? Du kan väl inte mena att du tänker ta ett reseledarjobb för att du tycker det är tråkigt att stå centrum? För då är du garanterat helt fel ute!

De som arbetar som reseledare har antagligen inte testat på en säsong utan att vara reseledare? För har dom det och ändå jobbar som reseledare är de nog tamiejfan dumma i bollen.

Hm, då var det dags för mig igen då.

Mer jidder än jag trodde.

Det är ju alltid kul att dela med sig av det man kan? Det kanske är en sporre att bli reseledare? kan ju inte garantera att jag har rätt men det kan ju vara en slutsatts.

Sen kan man ju fundera varför man tycker det är roligt att lära ut, är det för att man står i centrum? Är det för att man upplever sig själv som "duktig" när man vet att det man säger är rätt och folk faktiskt gör som man säger? (även fast dom inte alltid har ett val.)

Så må vara fallet men titta då på er själva, Ni sitter och Säger: jag har rätt du har fel, ni Försöker få folk att lyssna på er, försöker stå i centrum...

Jag har säkert helt fel, skitsamma jag ska gå och valla mina skidor...

Ja jag orkar inte ens ta fram den stora släggan, men några ord får man väl haspla ur sig...

El_Maco: Kom igen när du gjort några säsonger, haft några jobb och berätta då hur du menar. Just nu lyser det bara testestoronfinnar om hela ditt inlägg... Hur många skiddagar har du på ett år? Är du sponsrad? Grattis isåfall, om inte och du åker lite kvällsåkning... Stick!

Dr_Snow: Det var ju riktigt välformulerat svar :-) Det enda jag inte håller med dig om är programmeringen på femmannaföretaget... Jag har anställt folk i mina företag och vi brukar hålla oss mellan 3 och 5 anställda. Om dom inte är socialt kompetenta så funkar dom inte i en grupp i högt tempo och med extrem stress. Vilket oftast är vad reseledarjobbet innebär :-) mao Jag väljer hellre en kille som jobbat som reseledare två säsonger än en som stoltserar med att han fått låna pappas visa kort i värpan på sportlovet...

FredrikB: Du läste inte riktigt Snows inlägg va? har man inte ett jobb så blir det inte ens några veckor! Been there, done that! (Då liftar man ner och hoppas att man kan få nåt jävla jobb väl nere i alperna!)

Jag vet att jag inte skulle fixa en säsong som reseledare, det är helt enkelt för många pantade människor som åker på semester. Det hade blivit ett mordåtal eller liknande!

Men det är väl som Arne Anka säger : Att tänka innan man talar är som att torka sig i röven innan man skiter... Eller var det tvärt om?

Det passar iallafall in på många bezzerwizers i det här forumet. Det är lätt att racka ner på folk när man inte vet vad man snackar om!

Jag har haft förmånen att få göra säsonger såväl under studietiden som under alla år jag jobbat... Men rik blir man inte på det! Men mycket skidor får man åka!!!

Oj hårda ord från skibumkungen här. Nej, jag har aldrig gjort en säsong, men jag kan väll fan få ha en egen åsikt för det eller? Tycker jag att det e bizzarr att kaska runt med massa turister efter sig när man gör en säsong istället för att få lite frihet och åka själv så ska du väll ta och acceptera det! word?!

Putte, bra sagt!

El maco, så jag är dum i bollen!? Haha, ta och väx upp nu för fan! Klart du kan ha en åsikt om saker, men jag tror inte den är lika väl grundad som puttes när det gäller just att säsonga. Skulle vara kul o veta vad du grundar dina åsikter i när det gäller just jobbet som reseledare, inte är det erfarenhet iaf.

Det jag försöker säga här är att MIN, högst personliga, åsikt till detta är väll då tydligen att reseledare är dumma i huvudet då (som inlägget från början handlade om). Och du putte du beter dig som du känner dig väldigt träffad...Och om du nu tycker att reseledare är det bästa jobbet som finns och solen skiner och allt det där så respekterar jag det!

Och en sak till. Vi kunde lika gärna skippat alla inlägg efter det _brotherman_ sa, klockrent! =)

och ändå fortsattes det att bråka...

En annan bra tråd för underhållande läsning är den om dippan.
http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=2606

hälften av alla trådar på freeride.nu handlar i slutet om att alla har rätt att tänka och tycka som de vill, vilket de gör och då lackar någon ur, och så lackar alla ur.

Så jävla urspårat!!! Jag gör ett desperat försök att hejda denna utveckling...:)

Ni som inte vill jobba som reseledare, gör för allt i världen inte det!!!!!!!!

Ni som vill jobba som reseledare, gör det!!!!!!!!!1

Sluta tjuta om vad andra jobbar med och inte jobbar med. Det är väll en jävla tur att alla inte vill samma sak i lívet...

hahaha!

jag tar mig friheten att sumera; 90-talshamburgaren är en idiot. Daniel Berggren är ett arsel. Doktorn har rätt och Putte vet vad han pratar om.

Sofia tillför inte ett djävla skit, men hon gör det verkligen med stil

mitt eget tillskott är av mycket tveksam betydelse, men man gör vad man kan för att röra om i grytan.

snowblades och Eisbären-mössa, rock on!

Tillbaka
Topp